اهمیت آموزش تاب آوری از کودکی تا بزرگسالی

اهمیت آموزش تاب آوری از کودکی تا بزرگسالی و اهمیت تاب آوری جوامع در دنیای امروزی را بررسی نموده اید

تاب آوری چیست؟

در پاسخ به پرسش تاب آوری چیست؟ می توان چنین بیان کرد که تاب آوری مهارت کنار آمدن با هر رویداد و موقعیت دشواری در زندگی و توانایی بهبودی سریع پس از مشکلات و سختی ها است. افرادی که از توانایی تاب آوری روانی برخوردار هستند، بهتر می توانند با مشکلات و استرس های زندگی مقابله نمایند. در واقع افرادی که دارای مهارت تاب آوری هستند، از نوعی نیروی درونی برخوردارند که آنها را قادر می سازد پس از رویارویی با مشکلاتی از قبیل بیماری، از دست دادن یک شغل و یا مرگ یک عزیز بهبود یافته و به زندگی باز گردند.

با توجه به اهمیت آموزش تاب آوری در دنیای امروزی، در ادامه به بررسی بیشتر اهمیت آموزش تاب آوری و مسائل پیرامون آن خواهیم پرداخت. پس تا پایان با ما همراه باشید.

اهمیت تاب آوری جوامع در دنیای امروزی چیست؟

از آنجایی که زندگی در عصر حاضر مملو از رویدادهای استرس زا است، اهمیت تاب آوری جوامع در دنیای امروزی بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

ایجاد آمادگی در برابر بلایا و سختی ها از جمله دلایل اهمیت تاب آوری جوامع در دنیای امروزی است. گفتنی است که از شاخصه های جامعه ای سالم، برخورداری از سیستم های بهداشتی و ارتباطات اجتماعی قوی است. در چنین جوامعی افراد از لحاظ ذهنی، جسمی و عاطفی قادر به تحمل نا ملایمات هستند. همچنین جوامع سالم و قوی تضمین کننده سلامت روانی افراد پس از پشت سر گذاشتن مشکلات خواهند بود.

اهمیت آموزش تاب آوری از کودکی تا بزرگسالی
اهمیت آموزش تاب آوری از کودکی تا بزرگسالی

چرا آموزش تاب آوری از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اهمیت آموزش تاب آوری از دو بعد مورد توجه قرار می گیرد. نخست آنکه افراد در برابر نا ملایمات و سختی ها مهارت انعطاف پذیری و حل مسئله را فرا می گیرند. سپس مهارت داشتن نگاهی متفاوت به مشکلات و سختی ها و در نتیجه کسب تجربه از ناملایمات زندگی را به خوبی فرا خواهند گرفت.

همچنین از دیگر دلایل اهمیت آموزش تاب آوری می توان به کنترل عواملی که باعث ایجاد بیماری های روحی و تروما می شوند اشاره نمود. هنگامی که استرس و یا ضربه روحی(تروما) به شما وارد می شود، در کنار تجربه احساساتی از قبیل ترس، غم و خشم با کمک مهارت تاب آوری قادر خواهید بود که به عملکرد خود چه از لحاظ روحی و چه جسمی مسلط باشید.

اهمیت آموزش تاب آوری از کودکی تا بزرگسالی

از طریق آموزش تاب آوری از کودکی تا بزرگسالی می توان افراد را در بهره گیری از نقاط قوت جهت مقابله با چالش ها و سختی های زندگی آماده نمود.

آموزش تاب آوری در کودکان به آنها کمک می کند تا نحوه غلبه بر مشکلات و موانع زندگی را بیاموزند. در نتیجه این فرایند احتمال ابتلا به استرس و یا سایر اختلالات اضطرابی در سنین بزرگسالی کاهش می یابد.

اهمیت آموزش تاب آوری

آموزش تاب آوری از کودکی تا بزرگسالی می تواند باعث ایجاد ویژگی هایی در افراد گردد. از جمله این خصوصیات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بازنگری شکست ها و موقعیت های دشوار به عنوان فرصتی برای رشد
  • احساس اعتماد به نفس قوی
  • خوش بینی بیشتر به زندگی و چالش های آن
  • موقتی دیدن شکست ها و مشکلات
  • مدیریت عواطف و تکانه های احساسی

منابع

https://wellsanfrancisco.com
https://www.mind.org
https://positivepsychology.com
https://www.teamkids.com
https://www.mayoclinic.org
https://urbanfootprint.com

=====================================

در خصوص ضرورت آموزش فراگیر تاب آوری بیشتر بدانید:

آموزش فراگیر تاب آوری

۱٫ ایجاد تاب آوری نسبت به گفت و گو در خصوص شکنندگی یک دولت، هدفی اصولی‌تر و استراتژیک‌تر می‌باشد.
۲٫ تاب آوری بر خلاف سایر اهداف سیاسی، به دنبال رفع کمالگرانه‌ی مشکلات نیست؛ بلکه به دنبال ایجاد تغییرات پیوسته، پایدار و قابل دست‌یابی است.

سطح اعتماد اجتماعی شهروندان به دولت و یکدیگر، رهبری سیاسی با کیفیت و سطح پایین فساد همگی در ایجاد تاب آوری در جوامع موثر اند. در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی جامعه در رتبه بندی میزان تاب آوری کشورهای گوناگون تغییر ایجاد می‌کند. برای مثال در صورتی که ابعادی نظیر شادمانی، سلامتی، طرد اجتماعی و درآمد را در نظر بگیریم بلغارستان از تاب آوری بالایی برخوردار است و مجارستان دارای تاب آوری کمتری است.

در حالی که آلمان و لهستان در میان تاب آورترین کشورها قرار دارند، بلغارستان و بالتیک در یک بازه‌ی زمانی متوسط نسبت به بازه‌ی زمانی کوتاه به مشکلات اقتصادی پاسخ بهتری می‌دهند. بعضی کشورها (خصوصاً آلمان) به خوبی توانسته اند با تاکید بر اهمیت آموزش تاب آوری، به شرایط عادی پیش از وقوع فجایع باز گردند. در عوض کرواسی، قبرس، یونان، ایتالیا و اسپانیا هنوز از وضعیت اجتماعی و اقتصادی پیش از بحران خود عقب هستند.

جهت مطالعه متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

نویسنده:
باشگاه تاب آوری ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا