خانه تاب آوری، راههای تقويت تاب آوری

خانه تاب آوری (Home of Resilience):

1-اجازه دهيم فرزندانمان تلاش و حد بهينه استقلال را حتی اگر ( اندکی) سخت به نظر می آيد تجربه کنند.
2-شوخی و خلاقيت را همراه هميشگی بدانيد اين بخودی خود  هيجان و نگرش مثبت را زنده نگه ميدارد.
3-بياموزيم روابط  ما مساله اصلی و از هر چيزی مهمتر است.
4- خدمت و کمک به ديگران و استفاده مشترک از اسباب بازی ها و تقسيم خوراکی ها را بين بچه تمرين دهيم
5-چه در صف اتوبوس و چه در صف مدرسه و رستوران ، صبوری کردن را تمرين داده و بياموزيم .
6-هر از گاهی از ارايه و دادن چيزهای بسيار معمولی مثل لباس ، غذا ، آب و يا اسباب بازی های بسيار متداول که معمولا  بچه ها از آن برخوردار هستند  خودداری کنيد در اين معنا که هميشه همه چيزرا  در همه حال برای بچه ها فراهم و ارايه نکنيم .
7-بخشيدن لوازم التحرير و لباس های نو يا مستعمل را با بچه ها تمرين کنيم ايشان را با فعاليتهای خيريه آشنايی عملی بدهيد (رويکرد عشق و خدمت به ديگران باشد نه جلب تاييد و تصويب)
8- هر از گاهی از فرزندان ، مددجويان ودانش آموزان و مراجعين خود در حد وسع و توان شان کمک بخواهيد  که ايشان طعم شيرين کمک به ديگران را بچشند.
9- ايشان را با مفهوم گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی يا زهری که مرا نکشد مرا قويتر ميسازد آشنايی دهيد شرايطی فراهم کنيم که بچه ها با مفهوم مبارزه با سختی و چالش های زندگی آشنا شوند.
10- اگر بچه ها خواسته ای دارند اجازه دهيد برای بدست آوردنش  سعی کنند  و تهور وتلاش کردن را بياموزند.
11- مراقبت و نظافت لباس و وسايل شخصی را به خود ايشان واگذار نماييد.
12-موفقيتهای تحصيلی ، ورزشی و ساير موفقيت های مدرسه ای ، خانوادگی و اجتماعی کودکان را ياد آوری نماييد هر چند مدت زمانی از آن گذشته باشد.
13-مرتب کردن تختخواب ، نظافت شخصی و مسواک زدن و .. مسئووليتهای شخصی به حساب می آيد مورد مطالبه توجه و تمرين قرار دهيد .
14-هر داشته وخواسته را با شکرگزاري  و دعا عجين نماييم .
15-پوشش و لباس متناسب با فصل و موقعيت را تمرين دهيم (تطابق و سازگاری)
16-اجازه  و فرصت بسازيم  بچه ها آشفتگی ها و چالش ها را درک وتجربه کنند و بياموزند که رنگين کمان های زيبا بعد از طوفان خواهد رسيد.
17-فرصت تجربه و تمرين بسازيم که ميتوان ازگرفتاريها و مشکلات با کمک يکديگر به سهولت عبور کرد.
18- برای بچه ها  در موقعيت های سخت فرصت جلب حمايت و مشارکت ديگران را فراهم آوريم.
19- دربرابر اصرار و پافشاری ايشان برای حل مشکلات غير حياتی (اندکی ) مقاومت کنيم فرصتی بسازيم تا کودکان صبوری ومطالبه را بياموزند.
20-بياموزيم هنگامی بزرگان صحبت ميکنند تقدم وتاخر در گفتگو را رعايت کنندومتناسب با سن وجايگاه خود صحبت کنند.
21-به بچه ها فرصت دهيم با وسايل وخوراکی های کودکانه خود ميهمانی های کوچک و سخاوتنمدانه بر پا کنند.
22-هر از گاهی غذاهای جديد ، وسايل جديد ، زبانهای جديد و همبازيهای جديد فراهم آوريم.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا