خانه تاب آوری ایرانیانتاب آوری اجتماعی

پیوست های اجتماعی، تاب آوری و پایداری اجتماعی

خانه تاب آوری (Home of Resilience): مسأله گشایی و تأمین نیازهای متعدد و متنوع جامعه بدون اینکه به فرصت ها و اقبال نسل آینده صدمه و لطمه ای وارد کنیم مسأله قابل توجهی در پایداری منابع و صیانت از سرمایه های اجتماعی است. اینکه آیندگان هم چون ما بتوانند از فرصت های رشد و بالندگی بهره مند گردند و به دور تهدید و نارسایی، از منابع مختلف محیطی و اجتماعی استفاده کنند بسیار موضوع حایز اهمیتی بشمار می آید. تاب آوری قدرت مقابله پایدار و فراتر از آن بازيابی پايداری از دست رفته يا آسيب ديده است، پس توانایی تاب آوری در بازیابی و صیانت از پایداری مشهود است.

شاخص پایداری جامعه (ssi) میزان پیشرفت به سوی پایداری را ارزیابی میکند. این شاخص میتواند به نوعی نماینده حفظ تعادل و پایداری و توان ادامه دادن نیز باشد. اگرچه پایداری اجتماعی در مواجهه با عوامل تهدید کننده در زمان حال اتفاق می افتد اما ثمره و نتیجه اقدامات گذشته و در عین حال آینده نگر است. توسعه مديريت و صيانت از سرمايه های روانشناختی و اجتماعی از كاركرد های بسيار مشخص تاب آوری و پايداری است. كما اينكه جوامع در بهره برداری از منابع محيطی و اقتصادی هم لازم است پيوست های اجتماعی را لحاظ فرمايند.

هدف غایی توسعه مدیریت بر منابع سه گانه اجتماعی، محیطی و اقتصادی توسعه پایداری و تقویت تاب آوری است و این دو در بسیاری از موارد همپوشان هستند.
چالش برانگیز بودن ارائه تعریف در هر دو مقوله، بستر مناسبی برای مباحث نظری است اما بهرحال تاب آوری و پایداری اجتماعی در مقابل آسیب پذیری و شکنندگی قرار دارند و به همین جهت خانه تاب آوری فرصت به دست آمده با طرح شعار سال مددکاری اجتماعی را غنیمت دانسته و یقین دارد جامعه مددکاران اجتماعی نیز در سال پیش رو از تمامی ظرفیت های علمی و عملی خود در تبیین مفهوم شعار امسال به شایستگی بهره مند خواهد بود.

تاب آوری و پايداری اجتماعي را ميتوان با لحاظ نمودن پيوست های اجتماعی در تمامی قوانين و طرح ها به شكل قابل توجهی توسعه داد كه با استعانت از عنایت خداوند منان امید میرود جامعه مددکاران اجتماعی بتواند برای تمامی لوایح و طرحهای اجرایی در حوزه های اقتصادی، آموزشی، زیست محیطی و عمرانی ضمیمه و پیوستهای اجتماعی متناسب تدارک ببیند.

پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا