دوره آموزشی Case Managementمددکاری اجتماعی ایرانمصاحبه های اختصاصی

کلینیک های مددکاری اجتماعی را می توان در بازیهای جدی تر شرکت داد

طیبه جعفریدر ادامه مسیر معرفی ابعاد و زوایای مختلف دوره آموزشی “مداخلات مددکاری اجتماعی و مراقبت از خانواده در شرایط طلاق”، بصورت گزینشی با یکی از شرکت کنندگان دوره اول این مبحث آموزشی مصاحبه ای بعمل آوردیم که در ادامه خواهید خواند. قابل به ذکر است در روزهای آینده دیدگاه نفراتی دیگر از شرکت کنندگان دوره های دوم، سوم و چهارم این موضوع آموزشی را منتشر خواهیم کرد.

*** ضمن سلام و ادب و احترام؛ لطفاً به اختصار خودتان را معرفی بفرمایید.

عرض ادب و سلام دارم خدمت شما؛ طيبه جعفرى هستم مددكار اجتماعى و مسوول كلينيك مددكارى اجتماعى نويد زندگى در اهواز، رييس هيات مديره كانون استانى و عضو هيات مديره كانون سراسرى مراكز مددكارى اجتماعی کشور

*** لطفاً بطور مختصر و مفید دیدگاه خودتان را نسبت به دوره آموزشی “مداخلات مددکاری اجتماعی و مراقبت از خانواده در شرایط طلاق” مطرح بفرمایید. به نظر شما این دوره چه تأثیری در پیشبرد کمی و کیفی اهداف تخصصی کلینیک مددکاری اجتماعی تحت مدیریت شما داشته است؟

بنده جزو كسانى بودم كه در اولين دوره مداخلات مددكاران احتماعى در مراقبت از خانواده و طلاق در استان فارس و شهر شيراز شركت كردم، اين دوره يك آموزش جديد و كاملاً حرفه ايست كه شامل دو هفته آموزش فشرده و سه ماه پيگيرى و كارورزى زير نظر سوپروايزر و سه روز پايانى و آزمون است. واقعيت اين است كه شركت در اين دوره دريچه اى نو به روى من باز كرد، دريچه اى كه مي گويد مددكار اجتماعى شاغل در كلينيك ميتواند تك محصولى نباشد و پا را فراتر نهد و با اين رويكرد جديد و سيستمى (كيس منيجمنت) كه مددكار در آن بعنوان منيجر و مدير است خدمات با كيفيت ترى را براى همه افرادى كه به هر دليل خانوادگى، اجتماعى و روانى دچار مشكل شده اند ارائه نمايد.

*** از نظر شما خروجیِ این دوره آموزشی، پس از سه دوره آموزش منطقه ای و یک دوره در حین اجرا چه بوده است؟ بطور کلی و از نظر شما، برآیندِ این پروسه ملیِ آموشی در یک جمله چه بوده است؟

اين دوره و خروجى آن همراه با آمار سازش بالا نشان داد كه كلينيك ها داراى پتانسيل بالايي هستند كه تاكنون از اين پتانسيل بخوبى استفاده نشده است شايد اين اتفاق تلنگرى بجا بود هم براى مددكاران و هم براى سازمان بهزيستى كه خود متولى و حامى قوى اين طرح بود، تلنگرى كه برآيندش اين است: كلينيك هاى مددكارى اجتماعى را مي توان در بازيهاى جديترى شركت داد. پس از يكسال از فارغ شدن از اين دوره هم اينك در كلينيك با كيس هاى آزاد كه مراجعه ميكنند با اين روش كار ميكنم و تفاوت كار خودم همراه با عزت نفسى برخاسته از خودباورى را با يكسال پيش بسيار زياد مي بينم.

*** ضمن تشکر از وقتی که به جهت شکل گیری این مصاحبه در اختیار ما قراردادید، سخن پایانی شما را خواهیم شنید.

من هم از فرصتی که در اختیارم قرار دادید متشکرم، به نظر بنده ضرورت و تداوم اين دوره ها از طرف سازمان بهزيستى و مشاركت از طرف كلينيك هاى مددكارى امرى اجتناب ناپذير است، در پايان بر خود لازم ميدانم كه از سازمان بهزيستى كشور و دفتر توانمندسازى خانواده و زنان كه همه جوره نقش منيجر را براى اين دوره إيفا كردند و همچنين از كلينيك هاى مددكارى اجتماعى شركت كننده در اين دوره كه هر كدام با حضورشان طرحى نو در انداختند قدردانى كنم.

مصاحبه و گردآوری: جواد طلسچی یکتا
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا