آسیب های اجتماعی ایران

کاهش آسیب زندانیان آزاد شده با افزایش مشارکت مردمی

irsw7865رئیس مرکز مراقبت بعد از خروج استان تهران گفت: افزایش مشارکت مردمی زمینه‌ساز کاهش آسیب زندانیان آزاد شده در جامعه است. حمیدرضا خرمگاه، رئیس مرکز مراقبت بعد از خروج استان تهران با توجه به هدف تاسیس مرکز مراقبت در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: با افزایش جمعیت کیفری در دهه‌های اخیر و لزوم اجرای سیاست حبس‌زدایی در قوانین جاری کشور، تصمیماتی اتخاذ شد که از آن جمله تأسیس مراکز مراقبت بعد از خروج بود و در این راستا مرکز مراقبت بعد از خروج استان تهران نیز درسال 78 شروع به کار کرد. وی تصریح کرد: این مرکز از جمله مراکز حمایتی سازمان زندان‌ها است که با هدف یاری‌رسانی به مددجویان آزاد شده از زندان شکل گرفت و در این راستا مرکز مراقبت، مطابق با برنامه‌های مدون که براساس علم روز مددکاری تدوین شده است با بهره‌گیری از کارشناسان در علوم مختلف ،خدمات متنوع و هدف داری را به مراجعان خود ارائه می‌دهد.

رئیس مرکز مراقبت بعد از خروج استان تهران از جمله برنامه‌های اجرایی مراکز مراقبت را ارائه مشاوره‌ای مختلف در زمینه‌های فردی خانوادگی از طریق مددکاران وروانشناس مرکز، پرداخت تسهیلات اشتغال، آموزش مشاغل فنی و حرفه‌ای برای متقاضیان و ارتباط با مراکز حمایتی و اداری سطح استان در راستای نیاز مددجویان متقاضی بیان کرد.

* کمک به زندانیان آزاد شده تکمیل کننده حلقه اصلاح و تربیت

خرمگاه درخصوص اجرای بهتر برنامه‌های سازمانی در راستای دستیابی به اهداف ترسیم شده برای مرکز ادامه داد: اگر نگاه کوچکی به شرایط زندانیان آزاد شده در بدو خروج از زندان داشته باشیم کاملاً محرز خواهد شد که مراقبت بعد از خروج امری است همگانی است.

وی ادامه داد: همراهی مردم در کمک به آزادی زندانیان امری است که در سال‌های اخیر و با پیگیری و همت مسئولان امر و پیگیری مسئولان در ستاد مردمی دیه مورد توجه مناسب قرار گرفته است و امری که باید با آشنایی هر چه بیشتر مردم و دستگاه‌های حمایتی و قانونگذاران با مشکلات زندانیان پس از آزادی نیز به آن توجه و ادامه یابد.

به گفته وی، کمک به زندانیان آزاد شده با در نظر گرفتن مسائل و مشکلات این گروه از آسیب دیدگان اجتماعی بسیار با اهمیت است و در واقع تکمیل کننده حلقه اصلاح وتربیت بوده، به طوری‌ که نتیجه‌گیری هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری که صرف نگهداری زندانیان در مدت تحمل کیفر شده است در این بخش به منحصه ظهور خواهد رسید.

رئیس مرکز مراقبت بعد از خروج استان تهران در ادامه اظهار داشت: اگر در نظر بگیریم که فردی در بهترین شرایط به لحاظ فیزیکی و با بهترین امکانات مدت تحمل کیفر خود را طی کرده، اما باز تنها و تنها به صرف صلب آزادی که قانونگذار به حکم قانون از او گرفته است، پس از آزادی از زندان با مشکلات بسیاری مواجه است.

خرمگاه در تشریح برخی از مشکلات مددجویان مرکز افزود: این مشکلات عبارتند از قطع ارتباط مناسب با خانواده و شبکه‌ی دوستان و آشنایان، بیکاری، استهلاک ابزار کار و یا موقعیت شغلی گذشته، همراه شدن برچسب سوء پیشینه و سابقه کیفری و محدود شدن زمینه ی اشتغال مجدد، از دست رفتن زمان ودوره ی طلایی جوانی، تغییر نگاه و نگرش منفی آحاد اجتماع به فرد، ابتلا به بیماری های جسمی و روانی ناشی از دوران محکومیت بالاخص برای زندانیان با تحمل کیفر بالا و استهلاک ودیعه اسکان و آوارگی خانواده درحین تحمل کیفر وپس از آزادی.

*حمایت و توجه به زندانیان آزاد شده‌ مختص به یک اداره، سازمان و وزارتخانه نیست

وی تاکید کرد: با نگاهی به همین موارد و بسیاری از مشکلات دیگر که زندانیان پس از آزادی با آن دست به گریبان هستند. گفته های قبلی ام در خصوص اهمیت کمک به زندانیان آزاد شده بیش از پیش مشخص می شود. لذا درصورتی که برای این گروه از مددجویان راهکار حمایتی مناسبی از سوی مسئولان و همراهی مردم اندیشیده نشود. متاسفانه شاهد چرخه باطل آسیب‌رسانی مجدد زندانیان آزاد شده، بازگشت به چرخه مجدد جرم و بزه و در نهایت کاهش اثرات تادیبی حبس و از دست رفتن سرمایه های هنگفت مادی و معنوی خواهیم بود.

رئیس مرکز مراقبت بعد از خروج استان تهران با تاکید برگفته های قبلی ادامه داد: حمایت و توجه به زندانیان آزاد شده‌ای که در اثر مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آسیب دیده‌اند، مقوله‌ای است که همگانی و مختص به یک اداره، سازمان و وزارتخانه نیست و این برنامه مهم اجتماعی نیاز به مشارکت آحاد مختلف مردم دارد. توجه به این قشر از آسیب دیدگان اجتماعی ،تضمین کننده برقراری امنیت اجتماعی و موثر واقع شدن هزینه های بسیاری است که صرف اصلاح وتربیت زندانیان از بدو بازداشت تا زمان آزادی شده است.

وی عنوان داشت: حال آن که اگر به هزینه های بالای مراحل دادرسی و نگهداری زندانیان توجه نشود و این مهم مورد توجه برنامه‌ریزان اقتصادی، اجتماعی و قضایی کشور قرار نگیرد. متاسفانه شاهد اتلاف سرمایه های انسانی و مالی کشور خواهیم بود، که باید در جریان آبادانی کشورقرار گیرد و نهایتا آسیب‌های فراوانی بر کشور تحمیل خواهد شد.

*درصد مددجویانی که با ارتکاب جرم مجدد به زندان بازگشته‌اند بین 5/1الی 3 درصد است

خرمگاه تاکید کرد: تک تک افراد اجتماع در هر پست و مقامی به نوبه خود می‌توانند در کمک به زندانیان آزاد شده یاری‌گر ما و جامعه ی خود باشند و ما نیز با آغوش باز پذیرای شان خواهیم بود.

رئیس مرکز مراقبت بعد از خروج استان تهران در خصوص جلب کمک های مردمی گفت: البته به منظور هدایت داوطلبان ارائه خدمات افتخاری به زندانیان آزاد شده، انجمنی مردم نهاد با عنوان انجمن داوطلبان خدمات اجتماعی و با همت دلسوزان فعال درعرصه ی خدمات اجتماعی تاسیس شده است ،که پذیرای مشارکتهای اجتماعی مردم و بالاخص فعالان عرصه خدمات اجتماعی دراین خصوص است و درزمینه های مختلف همچون ( کاریابی واشتغال، مساعدت به حل مشکلات مسکن مددجویان، درمان مددجویان وخانواده های بیمارشان، کمک به رفع مشکلات معیشت واحتیاجات ضروری و ارائه خدمات کارشناسی درزمینه های مددکاری وروانشناسی) داوطلب فعال می پذیرد.

خرمگاه خاطرنشان کرد: بررسی آمار مددجویان تحت پوشش که از خدمات مختلف این مرکز بهره مند بوده‌اند بیانگر آن است که در سال‌های مختلف درصد مددجویانی که با ارتکاب جرم مجدد به زندان بازگشته اند بین 5/1الی 3 درصد در نوسان بوده است که در مقابل سایر زندانیان آزاد شده‌ای که تحت پوشش این مرکز نبوده اند به هیچ وجه قابل قیاس نیست. همین آمار بیانگر آن است که مرکز مراقبت درمسیر دستیابی به بزرگترین هدف خود که همان پیشگیری از بازگشت مجدد مددجویان به زندان است، تا حدود بسیاری موفق بوده است که این امر موید این مطلب است که حیطه فعالیت مرکز چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی باید در سطح جامعه بیش از پیش گسترش یابد.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا