آسیب های اجتماعی ایران

هشدار رئيس انجمن مددكاران اجتماعی: كودكانه و زنانه شدن آسيب های اجتماعی

موسویسيدحسن موسوی چلك در نخستين نشست تخصصي كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد با عنوان بررسي علل رشد اعتياد در زنان افزود: وضعيت آسيب هاي اجتماعي در ايران در آينده بسيار نگران كننده است، چون زنان به خاطر مصرف موادمخدر صنعتي، آسيب پذيرتر هستند و كانون گرم خانواده هم به خاطر آسیب پذيري زنان بيشتر دچار تزلزل مي شود.
وي تصريح كرد: ما يك زنجيره اي از آسيب هاي اجتماعي در كشور داريم كه نمي توانيم به عنوان مثال فقط اعتياد آن را ببينيم بلكه بايد تمامي حلقه ها را با راهكارهاي درست با هم ديده شود تا بتوانيم اين آسيب ها را حداقل كاهش دهيم.
موسوي چلك ادامه داد: افزايش موادمخدر صنعتي در زنان و كودكانه شدن آسيب هاي اجتماعي را در آينده شاهد خواهيم شد و اينها دو مولفه خطرناك دارد كه بايد بيشتر به آن توجه كرد، خانوادگي شدن آسيب هاي اجتماعي و شادي هاي آني اين دو مولفه است، كه خطر اين آسيب ها را بيشتر مي كند.
وي اضافه كرد: اگر آسيب هاي اجتماعي خانوادگي شدن، به طور يقين آسيب ها پنهان مي شود و به مراتب خطرناك تر از وضعيت كنوني است و متاسفانه امروز ايران اين موضوع را در حال تجربه كردن است.
رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران گفت: ما امروز به سمت آسيب هايي مي رويم كه شادي آن داشته باشد و زنان از اين روند بي بهره نخواهند بود اگر ديروز زنان در خانه سيگار مي كشيدند فردا در خيابان سيگار مي كشند، البته كه امروز ما شاهد اين آسيب در خيابان ها هستيم.

** به آسيب هاي اجتماعي به عنوان واقعيت نگاه نكرده ايم
وي خاطرنشان كرد: ما به آسيب هاي اجتماعي به عنوان يك واقعيت نگاه نكرده ايم و مديريت هوشمند در حوزه آسيب هاي اجتماعي نداريم چرا كه اگر اين گونه بود آسيب ها اجتماع محور و مردم محور مي شد.
موسوي چلك گفت: ما زماني مي توانيم در بخش آسيب هاي اجتماعي موفق شويم كه سلامت اجتماعي محور سياست باشد نه گشت نامحسوس.

** لزوم پرهيز و بهره برداري سياسي از موضوعات اجتماعي
وي در ادامه تاثير طلاق، خشونت هاي خانوادگي، اعتياد زنان، روابط فرازناشويي و آسيب هاي ناشي از فضاهاي مجازي را از عمده آسيب هاي بزرگ در حوزه اجتماعي عنوان كرد و افزود: امروز در چرخه مديريت اجتماعي كشور كساني كه فهم اجتماعي دارند، حضور ندارند.
وي تصريح كرد: موضوعات اجتماعي مورد بهره برداري سياسي قرار گرفته و بزرگترين ظلم به مردم، برخورد سياسي با مسائل و آسيب هاي اجتماعي است، طبيعي است در چنين شرايطي ما وضعيتي بهتر از اين نخواهيم داشت.

** افزايش اعتياد در زنان نگران كننده است
رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران افزود: امروز ما در كشوري هستيم كه 15 ميليون پرونده قضايي داريم و 300 هزار مورد آن مربوط به حوزه موادمخدر است.
وي با بيان اينكه امروز در كشورمان آمار زنان معتاد به 10 درصد افزايش يافته است، ادامه داد: كشورمان از نظر شاخص نشاط و شادابي رتبه 107 در جهان را دارد و طبق آمار وزارت بهداشت 23 درصد مردم يك نوع اختلال رواني دارند و اين آمار در دروازه غار بالاي 80 درصد است.
وي خاطرنشان كرد: زندگي كردن 18 ميليون نفر در محلات ناكارآمد شهري، گذران زندگي 9 تا 10 ميليون نفر در سكونتگاه هاي غيررسمي، وجود دو ميليون و 553 هزار زن سرپرست خانوار و افزايش 100 درصدي تنهايي زندگي كردن زنان و دختران به عنوان بزرگترين آسيب هاي اجتماعي ما است.

** امور اجتماعي در حاشيه است
رئيس انجمن مددكاران اجتماعي ايران افزود: در بحث مبارزه با موادمخدر ما سخت ترين راه را براي مبارزه با آن كه اعدام است انتخاب كرده ايم، اما اكنون سن اعتياد كاهش و ميزان مصرف موادمخدر به ويژه صنعتي رو به رشد است.
وي با بيان اينكه امور اجتماعي در حاشيه است، خاطرنشان كرد: آنچه در قالب برنامه ششم توسعه به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است، خالي از نگاه به مسائل اجتماعي است.
نخستين نشست تخصصي كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد با عنوان بررسي علل رشد اعتياد زنان عصر دوشنبه با حضور سهيلا جلودارزاده نماينده مجلس و جمعي از كارشناسان، محققان و پژوهشگران حوزه اعتياد برگزار شد.

منبع: ایرنا

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا