مددکاری اجتماعی ایرانمقالات مددکاران اجتماعی ایران

بررسی عوامل اجتماعی و روانی احساس امنیت زنان در شرق تهران

فاطمه حسین زاده جنیدی

چكيده: زمینه و هدف: احساس امنیت از جمله اساسی ترین نیازهای بشری است و تامین آن نخستین ودر عین حال عمده ترین وظیفه دولت هاست. احساس امنیت را می توان یکی از پدیده های روانی اجتماعی مطرح نمود که دارای ویژگی ها و مولفه های مختلفی می باشد ، احساسی که ناشی از برداشت های مستقیم و غیر مستقیم افراد از شرایط و اوضاع محیط پیرامونی است. پژوهش حاضر به نقش عوامل اجتماعی و روانی احساس امنیت زنان در شرق تهران می پردازد.
روش بررسی: روش مطالعه از نوع پيمايشي است. بر اساس روش توصيفي و تحليل همبستگي دنبال شده است. جامعه آماري شامل زنان واقع در گروه سنی 64 – 15 ساکن در منطقه 4 تهران می باشند كه بر اساس فرمول نمونه گيري كوكران تعداد 125 نفر از آنها بصورت تصادفي انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. روش جمع‌آوري اطلاعات بر مبناي پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده كه پس از مطالعه مقدماتي، بر اساس طيف ليكرت، پرسشنامه اوليه تنظيم و پس از انجام مرحله پيش آزمون pre-test پرسشنامه نهايي تدوين و در اسفند ماه سال 1392 اجراء گرديد. آزمونهاي مختلف از جمله: آلفا ـ روش دو نيمه كردن و معادل و معادل دقيق سطح بالاي اعتبار و پايايي ابزار جمع آوري اطلاعات را اثبات كرد.تجزيه و تحليل اطلاعات بر اساس آمار توصيفي و آمار استنباطي (ضريب همبستگي اسپيرمن) می باشد.
نتایج : یافته ها نشان داد بین متغیرهای عوامل اجتماعی و روانی از جمله افزایش سن زنان ، وضعیت تاهل ، سطح تحصیلات ، جامعه پذیری و مهارت های زندگی ، اعتماد اجتماعی و تشویش و اضطراب زنان با متغیر احساس امنیت اجتماعی زنان رابطه معنی دار وجود دارد. ( 50/0> p).

واژه‌هاي كليدي:
احساس امنیت ،امنيت اجتماعي ، عوامل اجتماعی و روانی ، زنان ، شرق تهران

برای دریافت کل مقاله اینجا کلیک کنید.

فاطمه حسین زاده جنیدی
مددکار اجتماعی

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا