مددکاران اجتماعی در رسانه ها

موسوی چلک: برخورداری از حق آموزش نباید منوط به داشتن شناسنامه باشد

سید حسن موسوی چلک

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران درباره عدم دستیابی کودکان فاقد شناسنامه به آموزش و پرورش گفت: آموزش، سلامت و امنیت موضوعاتی نیستند که برای برخورداری از آنها شناسنامه ضروری باشد.

موسوی چلک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: حق آموزش یکی از حقوق کودکان است، چون با آموزش کودکان قادر خواهند بود، مسیر درست‌تری را انتخاب کنند و از طریق آموزش کودک می‌تواند در آینده در چرخه توسعه کشور ایفای نقش کند. همچنین در محیط آموزشی کودکان، تعامل و روابط اجتماعی سالم‌تر را می‌آموزند.

وی با بیان اینکه مسجد و مدرسه به عنوان دو محیط اجتماعی سالم شناخته شده‌اند، گفت: گروهی از کودکان شرایط لازم برای حضور در مدارس را داشته و مدارک و اوراق هویتی را در اختیار دارند، اما گروهی دیگر از کودکان چه ایرانی و چه غیر ایرانی از داشتن شناسنامه محروم هستند اما با توجه به حق آموزش کودکان نباید به دلیل فقدان شناسنامه از حق برخورداری از آموزش محروم شوند.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: کودکی که به مدرسه می‌رود، به طور قطع کمتر از کودکی که به مدرسه نمی‌رود، دچار آسیب و بزه‌دیدگی خواهد شد.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه آموزش، سلامت و امنیت موضوعاتی نیستند که برای برخورداری از آنها شناسنامه ضروری باشد، اظهار کرد: باید زمینه برخورداری همه کودکان از حوزه‌های یاد شده و به‌ویژه در حوزه آموزش را فراهم کنیم.

موسوی چلک تاکید کرد: نباید آموزش را در مدرسه خلاصه کنیم و می‌توانیم برای کودکان با شرایط خاص در خیابان و در ساعاتی که این کودکان به کار مشغول نیستند، این کار را انجام دهیم و در حقیقت آموزش را به مکان و زمانی مناسب برای این کودکان ببریم.

وی با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های غیردولتی در آموزش این گروه از کودکان گفت: مشکل این است که ما فکر می‌کنیم، همه‌چیز باید در مدارس تعریف شده و در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد، در حالی که کودکانی که در موسسات مختلف می‌توانند، توسط معلمان داوطلب یا غیر داوطلب ذی‌صلاح آموزش ببینند و در ‌‌نهایت نظام آموزش و پرورش برای ارزیابی این کودکان نظام ارزیابی متفاوتی را فراهم کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران خاطر نشان کرد: محروم کردن این کودکان از آموزش نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه مشکلی را به مشکلات امروز جامعه اضافه می‌کند.

موسوی چلک تاکید کرد: همه جا می‌توان به کودکان آموزش داد؛ در حسینه‌ها و تشکل‌های غیر دولتی و حتی در خیابان و ما باید چنین فضایی را آماده کنیم. همچنین استراتژی ما در حوزه آموزش نباید زمان محور و مکان محور باشد.

وی با اشاره به قوانین تابعیت افراد بالای ۱۸ سال که می‌توانند درخواست کسب تابعیت کنند، گفت: برای تعیین تکلیف تابعیت کودکان زیر۱۸ سال تعامل قوه قضائیه و دولت می‌تواند، بسیار تاثیر گذار باشد.

موسوی چلک در پایان تاکید کرد: زمانی که باور کنیم؛ آموزش حق همگان است، دیگر نباید تبعیض آموزشی داشته باشیم.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا