سازمان بهزیستی کشورمددکاری اجتماعی ایران

مددکاران اجتماعی تحت عنوان ضابطان قضائی

87879کودک‌آزاری و همسرآزاری جزو 5 آسیب اصلی افرادی است که به اورژانس اجتماعی مراجعه می‌کنند، اما متأسفانه با توجه به این که این آسیب‌ها جرم تلقی می‌شود سازمان نمی‌تواند مددکاران خود را به عنوان ضابط قضائی معرفی کند و در این خصوص نیز مکاتباتی با قوه قضائیه انجام شده تا با معرفی مددکاران به عنوان ضابطان قضائی، مداخلات سازمان نیز اثربخش‌تر شود. به گزارش وبسایت رسمی مددکاران اجتماعی ایرانیان؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور، در نشست خبری که صبح امروز در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، تصریح کرد: این سازمان در حال حاضر 19 هزار گروه همیار دارد که نسبت به سال گذشته با رشد بیست درصدی مواجه بوده است. همایون ‌هاشمی با بیان این مطلب ادامه داد: در سال جاری میزان مشارکت‌های مردمی ‌سازمان بهزیستی از مرز 700 میلیارد تومان گذشته است و در قبال 1000 میلیارد بودجه دولتی بیش از شش هزار میلیارد خدمت ارائه کرده‌ایم.

آسیب‌شناسی مشاغل خانگی در سال آینده
وی ‌در خصوص اشتغال‌آفرینی در سال جاری افزود: در سال جاری 37 هزار شغل در سامانه اشتغال به ثبت رسیده است، ولی متأسفانه در حوزه تسهیلات بانکی؛ علی‌رغم کمک دولت و مجلس 23 هزار طرح در مشاغل خانگی و خرد متوقف شد که امیدواریم با حمایت بانک‌ها این مشکل برطرف شود و در این صورت بیش از 70 هزار شغل ایجاد خواهیم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی یادآور شد: ایجاد مشاغل جدید برای معلولان و آسیب‌شناسی مشاغل خانگی، از برنامه‌هایی است که این سازمان در سال آینده بدان توجه خواهد داشت

به گفته‌ هاشمی ‌در سال جاری 25 هزار واحد مسکونی به مددجویان این سازمان تحویل داده شد و در حال حاضر نیز 40 هزار واحد آماده تحویل است.

توانمندسازی مبتنی بر جامعه
وی با تأکید بر توانمندسازی مبتنی بر جامعه، گفت: در خصوص این بحث یکی از دغدغه‌های اصلی ما اشتغال معلولان است؛ به طوری‌که در سال بعد بسته حمایتی اشتغال مبتنی بر توانمندسازی جامعه برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.

هاشمی تصریح کرد: در زمینه کمک‌هزینه دانشجویی در سال 92، قرار بود این هزینه به 15 هزار دانشجو پرداخت شود، اما ما توانستیم به 20 هزار و 261 دانشجو کمک‌هزینه پرداخت کنیم و همچنین 25 میلیارد تومان وسایل کمک‌توانبخشی خریداری شد و در حال حاضر برای کاشت حلزون پشت نوبت نداریم.

بالغ بر 188 هزار کودک 2 تا 5 ساله تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اوتیسم قرار دارند
رئیس سازمان بهزیستی، پیشگیری از بیماری اوتیسم را به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های سازمان در سال آینده عنوان کرد و افزود: متأسفانه اوتیسم در ایران و جهان شرایط ویژه‌ای دارد که باید از آن پیشگیری کرد و در حال حاضر بالغ بر 188 هزار کودک 2 تا 5 ساله تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری از اوتیسم به صورت پایلوت قرار دارند که در سال آینده اجرای این برنامه را در تمام کشور به صورت جدی در دستور کار قرار می‌دهیم.

هاشمی‌ با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: اساسی‌ترین بحث ما در حوزه اجتماعی، مداخله در آسیب‌ها و توسعه و تثبیت اورژانس اجتماعی بود که در حال حاضر همه شهرهای بیش از 50 هزار نفر، از این خدمات استفاده می‌کنند.

34 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش برنامه‌های ما قرار دارند
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه از تولید و محتوای آموزش‌های ویژه مهدهای کودک خبر داد و گفت: در حال حاضر 34 هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش برنامه‌های ما قرار دارند و همچنین راه‌اندازی خانه‌های میان‌راهی پس از ترخیص این کودکان، از جمله اقداماتی بوده که در سال جاری انجام شده است.

740 هزار کمپ مجاز ترک اعتیاد در سراسر کشور فعال است
وی با تأکید بر اینکه 740 هزار کمپ مجاز ترک اعتیاد در سراسر کشور فعال است، گفت: ساماندهی و استانداردسازی کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد، از اقداماتی بوده که در سال جاری انجام شده است؛ به طوری‌که هم‌اکنون در اغلب کمپ‌ها پزشک و مددکار مقیم وجود دارد.

هاشمی ‌با تأکید بر اینکه در سال جاری 45 مرکز پذیرش شبانه معتادان وجود داشت، گفت: خوشبختانه هیچ اتفاقی برای این افراد در فصل سرما رخ نداده و در حال حاضر تعداد این مراکز به 120 رسیده است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی امسال550 هزار نفر در حوزه اعتیاد از سازمان بهزیستی خدمات دریافت کردند و در مجموع در این حوزه 2 هزار و 315 مرکز فعال است.

وی به طرح پیشگیری از تنبلی چشم نیز اشاره کرد و گفت: در سال جاری 2 میلیون و 400 کودک تحت پوشش طرح آمبیولوپی قرار گرفتند و 100 هزار نفر نیز مشاوره دریافت کردند.

بهره‌مندی یک میلیون نفر از خدمات مشاوره
هاشمی ‌به خدمات مشاوره روانشناختی سازمان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مداخلات خوبی در این حوزه انجام شد؛ به طوری‌که توسعه خط 1480 مشاوره غیرحضوری از مهم‌ترین اقدامات ما بود و تعداد خدمت‌گیرندگان در حوزه مشاوره در سال 92 یک میلیون نفر بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی در مورد برنامه‌های پیشگیری از ایدز تصریح کرد: بهزیستی تنها دستگاهی است که به صورت تخصصی در بحث ایدز 23 باشگاه مثبت دارد که 2500 نفر در این باشگاه‌ها عضو هستند و در مجموع پنج بسته خدمتی در این باشگاه‌ها و مراکز گذری زنان ارائه می‌شود که تاکنون 68 هزار نفر از کمیته پیشگیری و کنترل ایدز خدمات دریافت کردند.

ایدز در کودکان خیابانی یکی از پرمخاطره‌ترین مباحث در زمینه کودکان خیابانی است
رئیس سازمان بهزیستی در ادامه ایدز در کودکان خیابانی را یکی از پرمخاطره‌ترین مباحث در زمینه کودکان خیابانی دانست وگفت: مشکل اساسی در این زمینه خلأ ضوابط قانونی است؛ چراکه پس از ساماندهی کودک توسط سازمان بهزیستی، اولیای وی از طریق مراحل قضایی کودکشان را از سازمان بهزیستی گرفته و در این زمینه اختلال ایجاد می‌کنند.

وی در رابطه با اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدسرپرست و بی‌سرپرست گفت: این قانون از سوی ریاست جمهوری به سازمان بهزیستی ابلاغ شده و تدارکات پایین‌دستی آن نیز به اتمام رسیده و قرار است ضوابط و اجرای این قانون از سوی معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شود، اما در مجموع وارد فاز اجرایی شده‌ایم.

هاشمی همچنین در مورد ایجاد مهدکودک در زندان‌های کشور نیز تصریح کرد: ‌هیچ نهاد و دستگاهی بدون اخذ مجوز از بهزیستی نمی‌تواند مهد دایر کند و ایجاد هرگونه مهد دولتی کنترل‌شده و حمایتی باید با اخذ مجوزهای لازم از طرف سازمان بهزیستی در این زمینه باشد.

رئیس سازمان بهزیستی همسرآزاری و کودک‌آزاری را در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی معرفی کرد و افزود: کودک‌آزاری و همسرآزاری جزو 5 آسیب اصلی افرادی است که به اورژانس اجتماعی مراجعه می‌کنند، اما متأسفانه با توجه به این که این آسیب‌ها جرم تلقی می‌شود سازمان نمی‌تواند مددکاران خود را به عنوان ضابط قضائی معرفی کند و در این خصوص نیز مکاتباتی با قوه قضائیه انجام شده تا با معرفی مددکاران به عنوان ضابطان قضائی، مداخلات سازمان نیز اثربخش‌تر شود.

در حال حاضر 68 هزار خانواده پشت‌نوبتی داریم
وی در خصوص خانواده‌های پشت‌نوبتی سازمان بهزیستی نیز گفت: در حال حاضر 68 هزار خانواده پشت‌نوبتی داریم که در اردیبهشت ماه سال آینده تمامی ‌این افراد تحت پوشش و حمایت سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا