آسیب های اجتماعی ایراناخبار مرتبط با اعتیاد در ایراناخبار مرتبط با ایدز در ایرانسازمان بهزیستی کشور

تجهیز مراکز DIC به اتاق تزریق مواد مخدر

896775رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از ایجاد «اتاق تزریق مواد مخدر در مراکز DIC‌» در صورت تصویب این طرح خبر داد و گفت: پیشنهاد ایجاد این اتاق هم اکنون در کمیته درمان کاهش آسیب ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال بررسی است و به محض تصویب به مرحله اجرا در می‌آید. مجید رضازاده در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه این طرح به منظور جلوگیری از حضور معتادان در حال تزریق در خیابان، پارک‌ها و اماکن عمومی و نیز کاهش تزریق پرخطر مواد مخدر ارائه شده است گفت: هم اکنون در یک مرکز DIC تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان شیراز یک اتاق تزریق مواد مخدر برای معتادان در نظر گرفته شده که نتایج آن نیز موفقیت آمیز بوده است.

وی با بیان اینکه در برخی کشورهای دنیا اتاق تزریق مواد مخدر در مراکز کاهش آسیب ایجاد شده است، اظهار کرد: حتی در این مراکز یک پرستار یا بهیار که می‌تواند عمل تزریق را به خوبی انجام دهد فعالیت می‌کند تا فرد دارای اعتیاد که به درستی هم نمی‌تواند عمل تزریق را انجام دهد در معرض آسیب کمتری قرار بگیرد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی ادامه داد: هرچند این طرح در ظاهر کمک به فرد معتاد تلقی می‌شود، اما از آسیب‌ها و بیماری های فراوانی جلوگیری کرده و عملا می‌تواند عارضه‌های تزریق مواد مخدر را کاهش داده و نیز با انتقال ایدز در این زمینه مقابله کند.

رضازاده با اشاره به اینکه باایجاد این مراکز تزریق به صورت تدریجی می‌توان معتاد را تحت نظر قرار داد و از مصرف پرخطر مواد مخدر جلوگیری کرد، گفت: علاوه بر اینکه افرادی در حد بهیار یا پرستار می‌توانند عمل تزریق را به درستی برای فرد معتاد انجام دهند، می‌توان از آسیب‌های فراوان ایجاد شده برای این افراد در اماکنی که هیچ گونه شرایط مناسبی ندارند نیز جلوگیری کرد.

وی همچنین در مورد پیشنهاد ارائه شده به کمیته درمان کاهش آسیب ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان کرد: این طرح در حال حاضر تنها به منظور ایجاد این اتاق است، اما پس از تصویب می‌توان اقدامات موثرتری را در مورد آن اجرایی کرد، به طور مثال می‌توان از بهیار یا پرستاری که می‌تواند عمل تزریق را به خوبی انجام دهد استفاده کرد.

رضازاده در پاسخ به اینکه آیا قصد ارائه مواد مخدر نیز به معتاد مراجعه کننده در پیشنهاد ارائه شده به کمیته درمان کاهش آسیب وجود دارد یا خیر؟ گفت: در کشورهایی که هم اکنون این طرح در آنها اجرایی می‌شود، علاوه بر ارائه سرنگ، سوزن و پنبه الکلی و نیز وجود یک پرستار یا بهیار برای انجام عمل تزریق، حتی مواد مخدر نیز به افراد معتاد ارائه می‌شود چرا که مواد مخدری که توسط این افراد مورد استفاده قرار می گیرد دارای ناخالصی‌های بسیار زیادی است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی افزود: در آن کشورها با ارائه مواد مخدر کنترل شده از مسمومیت‌های دارویی به دلیل ناخالصی‌های موجود در مواد مخدر کاسته شده این در حالیست که به مرور زمان دوز مصرف مواد را برای این افراد می‌کاهند تا از وابستگی آنها به مواد مخدر کاسته شود.

به گفته وی، با ارائه آموزش‌های لازم و نیز کاهش مصرف مواد مخدر می‌توان به تدریج افراد معتاد را به کنترل درآورد و به مرور زمان حتی به آنها کمک کرد که مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند. وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما موافقتی در مورد ارائه مواد مخدر به افراد معتاد وجود ندارد و تنها مسئله مطرح شده، ایجاد اتاق تزریق برای این افراد است.

خبرگزاری ایسنا

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا