مبتلایان ایدز در ایران

ایدز و هر آنچه در رابطه با آن باید بدانید

بیماری ایدز چیست؟

یکی از بیماری هایی که با استفاده از تضعیف سیستم ایمنی میزبان باعث ایجاد اختلال در عملکردهای طبیعی آن خواهد شد، ایدز نام دارد. این بیماری توسط یک عامل ویروسی ایجاد می شود. ویروس یاد شده، تمایل بسیار زیادی به درگیر کردن سلول های دخیل در فرایند ایمنی اختصاصی بدن دارد. در نتیجه با تخریب و کاهش این سلول ها باعث افزایش استعداد ابتلا به بیماری های مختلف شده و در نهایت می تواند منجر به مرگ افراد مبتلا شود. تاکنون درمان موثری برای ایدز شناخته نشده است. ولی محققان توانسته اند با استفاده از داروهای مختلف روند پیشرفت بیماری را کاهش دهند. همچنین استفاده از روش های پیشگیری کننده، به صورت چشمگیری توانسته است انتقال بیماری را کاهش دهد.

مبتلایان ایدز در ایران

به طور کلی آمار مبتلایان ایدز در کشور ایران تا تاریخ آذر ماه 1400 حدود 54850 نفر بوده است. از این آمار، حدود 22684 نفر را افراد شناسایی شده و در قید حیات تشکیل می دهند. همچنین حدود 20284 نفر از این افراد در گذشته شناسایی شده اند. از بین جمعیت کل افراد مبتلا به HIV، 19% را زن ها و 81% را مرد ها تشکیل می دهند. در بین مواردی که جدیدا شناسایی شده اند نیز درصد ابتلای بیشتر به جنسیت مرد( 68% در برابر 32% ابتلای زن ها)، تعلق داشته است.

وضعیت درمانی مبتلایان به ویروس نقص ایمنی اکتسابی

وضعیت درمانی مبتلایان ایدز در ایران و سراسر جهان نسبت به دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. بر اساس آخرین گزارش ارائه شده توسط برنامه مشترک ملل متحد، حدود 64% از مبتلایان به HIV دسترسی به اقدامات درمانی داشته اند. در کشور ایران آمار مشخصی از میزان دسترسی مبتلایان HIV  به خدمات درمانی در دسترس نمی باشد. ولی در سال های اخیر دولت توجه بسیار زیادی به مقوله ی بیماری و راه های انتقال آن، داشته است. لذا به نظر می رسد وضعیت درمانی و دسترسی به اطلاعات اولیه در رابطه با اقدامات پیشگیرانه جهت کنترل بیماری در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. به طور کلی حدود 18.2 میلیون نفر در سراسر جهان به علت ابتلا به بیماری HIV تحت درمان ضد ویروسی قرار دارند.

راهکارهای کاهش ابتلا به بیماری در کشور

از سال 1380 دولت ایران برای افزایش آگاهی مردم در رابطه با مسائل بهداشتی و بیماریهای مرتبط با آن( مثل HIV) آموزش هایی را در سطح کشور برای مردم ارائه می کند. عامل بیماری HIV می تواند از طریق تماس با مایعات بدن فرد آلوده منتقل شود، بنابراین رعایت نکات بهداشتی جز راهکارهای اصلی کاهش ابتلا به این بیماری در کشور به شمار می رود. در نتیجه، مراکز درمانی مختلف روش های انتقال بیماری و چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می دهند. از آن جایی که انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی حفاظت نشده، انتقال از مادر مبتلا به جنین، انتقال از طریق ترانسفیوژن خون و تماس با اشیا نوک تیز و آلوده به مایعات بدن فرد مبتلا به راحتی صورت میگیرد، لذا آموزش های مورد نیاز از طریق کارکنان مراکز بهداشتی در اختیار افراد قرار داده می شود.

همچنین بیشترین راه انتقال بیماری در کشور، استفاده از سرنگ مشترک در بین معتادان می باشد. در نتیجه، یکی دیگر از برنامه های بسیار موثر در جهت کاهش آمار ابتلا به ایدز، ارائه ی خدمات بهداشتی به افراد معتاد است. در برنامه های تدارک دیده شده توسط دولت، ارائه ی سرنگ استریل به افراد معتاد و لغو ممنوعیت عرضه ی تیغ یکبار مصرف برای زندانیان جز مهم ترین اقدامات انجام شده در این عرصه می باشند. در برخی مکان ها نیز از دستگاه های خودپرداز برای ارائه ی سرنگ ارزان استریل به افراد استفاده می شود. همچنین ارائه ی آموزشهای جنسی در مدارس و جامعه در راستای سیاست های پیشگیرانه ی وزارت بهداشت و درمان، مورد استقبال عموم افراد جامعه قرار گرفته است.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا