فرهنگ برخورد با افراد متکدی

یادداشت اختصاصی یک مددکار اجتماعی به بهانه روز جهانی مددکاری اجتماعی با عنوان «ارتقاء اهمیت روابط انسانی»

فرهنگ برخورد با افراد متکدی
یادداشتی به بهانه روز جهانی مددکاری اجتماعی با عنوان «ارتقاء اهمیت روابط انسانی»

توی مترو، تو­ی خیابان، تو مکان­ها­ی عمومی از­ جمله افرادی که ممکن است با آن­ها روبرو شویم، زنان و مردان و کودکانی هستند که به اشکال مختلف تکدی­ گری می ­کنند و به ­صورت کلامی و ­غیر­کلامی تلاش می­کنند که تو را قانع کنند که نیازمند­ حمایت مادی هستند. در بین ­این گروه­ از افراد متکد­ی کسانی هستند که با دافعۀ بیشتری از سوی مردم روبرو هستند، به ­عنوا­ن نمونه زن و­ یا مرد جوانی که به ­ظاهر بدون هیچ مشکل جسمی­، روانشناختی و ذهنی شروع به تکدی­ گری می­ کند و بعضاً دیده ­شده است که در این بین مسافران­، رهگذاران و مانند آن شروع به پرخاش می­کنند­، یا استهزاء می ­کنند و یا فرد را شماتت می­کنند،

در این مطلب به دنبال واکاوی علمی تکدی­ گری و چرایی و چگونگی آن نیستیم، خیلی ساده ­تر در این فرایند ارتباطی به دنبال حلقه مفقودۀ روابط انسانی هستیم و تمرین­ یک رفتار انسانی مهم­: زمانی که یک فرد متکدی از ما درخواست کمک می­ نماید می ­توانیم کمک نکنیم، به هر دلیلی که در فرایند منطقی خود به آن رسیده ­ایم اما اینکه فرد را مورد شماتت و خشونت کلامی و غیر­کلامی قرا­ر دهیم، در منافات با حقوق اولیه انسانی است، در ­واقع فرهنگ برخورد با افراد متکدی نیز توأم با حفظ­ کرامت انسانی ­است، فارغ از اینکه او کیست؟ چرا این کار را می­کند؟ قصد فریب من را دارد یا ندارد؟ به من حس بدی انتقال می­کند یا نمی­کند؟

همه باهم برای تقویت روابطی غنی و انسانی و جهانی مملو از صلح بکوشیم و در پیرامون خود به دنبال حذف­ موارد نقض کنندۀ روابط انسانی باشیم.

نویسنده: فاطمه جعفری؛ دکتری مددکاری اجتماعی

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا