کتاب تاب آوری در مدارس

کتاب تاب آوری در مدارس
نان هندرسون و مایک ام.میلستین
ترجمه محمدرضا مقدسی
و عفت حیدری
نشر ورجاوند
چاپ دوم: ۱۳۹۶
۱۶۰ ص ـ 20000 تومان
مؤلفین در اثر حاضر امتیازات منابع جدید تاب‌آوری تحصیلی را مانند یک نقشه عملی می‌دانند که می‌تواند برای قوی‌سازی درونی و افزایش انعطاف‌پذیری دانش‌آموزان و کارکنان مورد استفاده قرار گیرد.

نویسندگان این کتاب به شما اطمینان می‌دهند با راهکارهای ارائه شده، هر کسی می‌تواند قدرت و پویایی خود را برای دفاع از نیازها و مطالباتش گسترش دهد.

کتاب تاب آوری در مدارس

شما در این کتاب می‌آموزید: تاب‌آوری چیست و چرا مهم است؟ با چه مهارت‌ها و ابزاری می‌توان تاب‌آور شد؟ چه استراتژی‌هایی برای هدایت دانش‌آموزان به سوی تاب‌آوری وجود دارد؟ چگونه ساختار تاب‌آوری با اصلاحات تحصیلی و آموزشی و پرورش ادغام می‌شود؟ چرا دانش‌آموزان تاب‌آور به معلمان تاب‌آور نیاز دارند؟ چگونه می‌توان نقاط قدرت را ارزیابی کرد و تاب‌آوری خود را افزایش داد؟ چگونه می‌توان ترسیم درستی از پیشرفت‌های خود در مسیر تاب‌آوری داشت؟

نان هندرسون مدیرعامل یک شرکت نشر و آموزش در سان‌دیه‌گو کالیفرنیاست. نشریات او در مورد تاب‌آوری، رفاه، رشد مثبت جوانان، تغییر مدارس و تحولات سازمانی در بیش از ۲۵ کشور مورد استفاده قرار گرفته و به اسپانیایی و روسی نیز ترجمه شده است. او با پنج دانشکده و دانشگاه همکاری کرده و به عنوان یک درمانگر کلینیکی با جوانان، بزرگسالان و خانواده‌ها کار می‌کند و برنامه‌هایی نیز درباره تاب‌آوری و پیشگیری در سطح کشور ارائه می‌دهد.

مایک ام میلستین در گروه تاب‌آوری همکاری می‌کند و استاد مدیریت آموزشی در دانشگاه نیومکزیکو است. او در حوزه تاب‌آوری و تغییرات سازمانی و توسعه آموزش می‌دهد و فعالانه در مدرسه و جامعه به آموزش تاب‌آوری مشغول است. او نویسنده یازده کتاب است.

از سری کُتب سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

================

مطلبی پیرامون تاب آوری

برای تعریف تاب آوری چه در مفهوم و چه در عملیات بایستی به دوستون اصلی «وجود چالش و تنش» و «نتیجه خوب» تکیه زد به عبارت ساده تر این دو موضوع در هر تعریفی از تاب آوری ضرورتاً بایستی وجود داشته باشد.

هر تعریفی از تاب آوری بدون وجود یکی از این دو مولفه جامعیت لازم را نخواهد داشت.

علاوه بر دو مفهوم ضروری ” شرایط پرتنش” و ” نتیجه خوب ” در راه رسیدن به تعریفی از تاب آوری به سه بعد زمانی ، آینده ، حال و گذشته نیز بایستی توجه صورت گیرد.

آنجا که تاب آوری نقش مقابله ای دارد توان تاب آوری در زمان حال ایفای نقش میکند و آن هنگام که از بروز صدمه و آسیب پیشگیری میکند بهرمند ازقدرت موثردر آینده یا اینده نگری تاب آوری هستیم . و هنگامی که از اثر بخشی تاب آوری برای بازیابی و باز توانی پس از آسیب و صدمات و یا تروما استفاده میکنیم در واقع از تاب آوری گذشته نگر بهره جسته ایم .

در این معنا تاب آوری محدود به پیشگیری، مقابله و بازیابی و احیاء پس از ضربه نیست.

تا به اینجا به دو مولفه ( شرایط پرتنش ، نتیجه خوب) و سه وجه زمانی ( حال ، آینده و گذشته ) اشاره شد اکنون با ترسیم مربعی که اضلاع چهارگانه آن عبارتند از :
تاب آوریکار ساخت و ارایه تعریف تاب آوری را به انتها نزدیکتر میکنیم.

فرد، خانواده، جامعه، اقلیم، سامانه و سازمان تاب آور بایستی بتواند بر چالش ها غلبه کند از موانع عبور کند و صدمات احتمالی را بازسازی ، ترمیم و بازیابی کند و به اهداف خویش دست پیدا کند که بصورت خلاصه عبارتست از صرف انرژی در جهت بهبود اوضاع.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا