آسیب های اجتماعی ایراناخبار مرتبط با اعتیاد در ایران

ویروسی به نام مواد مخدر

ویروسی به نام مواد مخدرمواد مخدر ویروسی آشناست که در روزهای اخیر بر اساس آمارهای موجود به طور متوسط جان 12 معتاد را در هر روز می گیرد. به گزارش وبسایت رسمی مددکاران اجتماعی ایرانیان به نقل از ایرنا ، با وجود اقدامات و تلاش های دستگاه های مربوطه در امر کشف و مبارزه با عوامل مواد مخدر برای مهار و ریشه کن کردن آن از نظر کارشناسان و آسیب شناسان اجتماعی مقابله با این مهم نیازمند تغییر باور مسوولان و تحول اساسی در مدل و شیوه مبارزه است. با توجه به تلاش ها و مبارزه دستگاه های مختلف در بخش دسترسی به موادمخدر از جمله 28 هزار درگیری نیروی انتظامی با قاچاقچیان مواد مخدر و عاملان آن و کشته شدن هفت هزار قاچاقچی و بیش از 3 هزار و 760 نفر از ماموران مبارزه با مواد مخدر ، همچنان در بحث مقابله اختلال هایی وجود دارد. گزارش های ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد حدود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارند و به طور متوسط 12 نفر روزانه بر اثر مصرف مواد مخدر می میرند.

همچنین به طور متوسط شش هزار نفر به جرم موادمخدر در کشور زندانی هستند .

***تحول اساسی در مبارزه با مواد مخدر ضروریست

ˈطاها طاهری ˈ مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه می گوید : در مدل مبارزه با مواد مخدر باید تحول اساسی صورت گیرد، به طوریکه پلیس تخصصی تشکیل و به سمت حرفه گرایی پیش رویم.

***بیش از یکهزار میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر

وی با اشاره به اینکه یکهزار و 600 میلیارد دلار گردش مالی مواد مخدر در دنیا وسوسه انگیز است، ادامه می دهد : 57 درصد افرادی که در امر مواد مخدر محکوم می شوند اشخاصی هستند که برای کسب درآمد در این زمینه دچار وسوسه شده اند.

***اعتیاد دانشجویان نگران کننده است

طاهری با هشدار به شیوع اعتیاد به مواد مخدر در بین جوانان بویژه دانشجویان ، می افزاید: نتایج یک بررسی نشان می دهد در میان دانشجویان علوم پزشکی اعتیاد شیوع فراوانی دارد به طوریکه در بین دختران هشت دهم درصد و پسران 2.7 درصد است.

وی ،فشار دوستان، آرامش گرفتن، وقت گذراندن، بی خیال شدن، دسترسی آسان به مواد مخدر را از جمله دلایل مصرف آن در بین دانشجویان علوم پزشکی تهران بیان می کند و می گوید:باید نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و بسیج در امر مبارزه با موادمخدر و عدم دسترسی آسان این مواد قوی تر عمل کنند.

*** برنامه ریزی منسجم در جهت کاهش تقاضا به مواد مخدر ضروریست

ˈبابک دین پرست ˈ معاون کاهش تقاضا و مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه برنامه ریزی منسجم در جهت کاهش تقاضا به مواد مخدر ضروریست ، می گوید:

با همکاری دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای عضو شورای اجتماعی کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر، بانک اطلاعات جامع در عرصه مبارزه با مواد مخدر تشکیل می شود.

وی ادامه می دهد : با توجه به ظرفیت های غنی فرهنگی و اجتماعی در سمن های ثبت شده فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر مانند سمن های خیریه، ورزشی، فرهنگی، هنری، اشتغالزایی و کارآفرینی، باید به منظور اجرای فعالیت های متنوع در حوزه های پیشگیری، درمان، توانمندسازی، حمایت، صیانت، حرفه آموزی، اشتغال زمینه ارتباطی و تعاملی مستمر با سمن های مختلف از سوی دستگاه های مسوول و متولی فراهم شود.

دین پرست از فعال شدن کارگروه کاهش اعتیاد به مواد مخدر شورای اجتماعی کشور به ریاست قائم مقام دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، به منظور طراحی، برنامه ریزی منسجم و هدفمند در جهت کاهش تقاضا، عرضه مواد مخدر و روان گردان ها در کشور خبر می دهد و می گوید:باید در امر مبارزه با مواد مخدر قوی تر عمل کنیم .

*** مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک باور است

ˈحسن موسوی چلک ˈمدیر کل توسعه مشارکت های مردم و سازمان های مردم نهاد نیز در این زمینه می گوید : مبارزه با مواد مخدر نیازمند یک باور است چرا که ابتدا مسوولان و سیاستگذاران باید ‏بپذیریند که برخورد مقابله ای صرف که تاکنون صورت گرفته نتوانسته در جلوگیری از مواد مخدر ‏تاثیرگذار باشد هر چند که ما زحمات حوزه انتطامی را نفی نمی کنیم.‏

وی ادامه می دهد:باید بپذیریم اقداماتی که تاکنون در حوزه مقابله انجام شده نتوانسته بر آمار ‏معتادان تاثیر بگذارد و در بالا بردن سن اعتیاد و خطرناک تر نشدن مواد مخدر نیز اثری نداشته است.

موسوی چلک تصریح می کند : نباید ‏از کار اجتماعی انتظار نتایج کوتاه مدت داشت چرا که اقدامات اجتماعی قطره فلج اطفال نیست که در ‏کوتاه مدت نتیجه آن را ببینیم بلکه امور اجتماعی نیازمند یک زمان مناسب بین یک تا دو دهه است که ‏باید همزمان با ساختارها نو برنامه ها نیز تغییر کند و بر همین اساس نیز باید تغییر نگرش ها اتفاق بیفتد.‏

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا