مددکاران اجتماعی در رسانه ها

مروری بر موارد مطروحه در گفتگوی ویژه خبری؛ با حضور دکتر حسن موسوی چلک

گفتگوی ویژه خبریموضوع لزوم مدیریت مقابله با آسیب‌های اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری (شبکه دوم سیما | مورخ ۹۵/۵/۷) با حضور مسئولین مربوط به این حوزه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتاعی ایران؛ رضا محبوبی در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه دو سیما،‌ به طور مثال به وضعیت و آمار خودکشی در کشور اشاره کرد گفت: جایگاه ایران در مورد ‌وضعیت این معضل اجتماعی صد و ششم در جهان است.
او در جهت تحلیل وضعیت آسیب های اجتماعی به عواملی همچون فقدان برنامه جامع برای برخورد با آسیب های اجتماعی، نبود نگاهی دقیق و جامع به آسیب های اجتماعی در برنامه های توسعه ای کشور، نبود متولی پیگیری کننده و کمبود منابع و هدر رفت آن به منظور حل و رفع آسیب های اجتماعی در کشور اشاره کرد.
محبوبی افزود: ریشه اساسی چنین وضعیتی را می توان توسعه بی برنامه جوامع بزرگ دانست.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور در سوی دیگر این گفتگو بزرگترین دلیل گسترش و رشد آسیب های اجتماعی را این گونه عنوان کرد که ما نخواسته ایم آسیب های اجتماعی را به عنوان یک معضل بپذیریم.
او ادامه داد:‌ ما نگذاشته ایم در مورد آسیب های اجتماعی حرفی زده شود تا مبادا دیگران بدانند که ما چه معضلاتی داریم.
موسوی افزود: این پنهان کاری سبب شد تا زندان های ما گسترش یابند و مراکز جمع آوری زنان خیابانی اضافه شود.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور تصریح کرد: امور اجتماعی در سیاست های گذاری ها ما همیشه در حاشیه بوده و هست به خاطر اینکه اعتقادی به این بخش وجود ندارد.
او گفت: برخی در کمیسیون اجتماعی مجلس به وجود آسیب های اجتماعی موجود اعتقادی ندارند.

سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با گفتگو ویژه گفت: اوضاع اجتماعی امروزه ما را بر آن داشته است تا با راهکارهای حل معضلات دست و پنجه نرم کنیم.
او ادامه داد:‌ موضوع آسیب های اجتماعی متاسفانه همیشه در حاشیه بوده که البته نمی توان شرایط اقتصادی را بر چنین پیش آمدهایی بی تاثیر دانست.
خدادادی پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد رسیدگی به معضلات اجتماعی گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ شورا به مسائل اجتماعی می پردازند اما عمیقاً وارد بحث نمی شوند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به ایفای نقش ارگان هایی همچون کار و امور اجتماعی ، بهزیستی، نیروی انتظامی و قوه قضاییه برای رسیدگی به معضلات اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد:‌ما به دنبال آنیم که عمق معضل را شناسایی کرده و راهکارهایی اساسی و موثر را به دست آوریم.
او افزود:‌ اینکه در مقطع فعلی آسیب های اجتماعی کجای برنامه ریزی هایمان قرار دارند، باید گفت متاسفانه درست مورد پرداخت قرار نگرفته است.

معاون مرکز امور اجتماعی وزارت کشور گفت:‌ سازمانی که قرار است برای رسیدگی به این معضل اجتماعی تشکیل شود نباید سازمان امور اجتماعی نام گیرد.
محبوبی با تکیه بر فرموده مقام معظم رهبری که آسیب دیدگان اجتماعی عائله ما هستند نه یک بیمار اجتماعی افزود:‌ ما موظفیم تا جهت رفع معضلات اجتماعی گام برداریم و در این راستا شوراها و نهادهای ذیربط در مبحث طلاق، اعتیاد، بزهکاری و امنیت اجتماعی تدابیر گوناگونی از قبیل برنامه ریزی ، شناسایی علل آسیب های اجتماعی و ارائه راهکارهای مناسب اندیشیده اند که متاسفانه هیچ کدام آثار دراز مدتی نداشته و نخواهد داشت.
او گفت:‌ کمیسیونی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور رسیدگی به این موضوع تعیین شده و مصوبات این کمیسیون برای ارگان هایی مانند قوه قضاییه، بسیج ، نیروی انتظامی و غیره لازم الاجراست.
معاون مرکز امور اجتماعی وزارت کشور افزود: ما نیازمند سازمانی چابک و مقتدر برای پیگیری مصوبات شورای عالی اداری و فرهنگی و اجتماعی هستیم که بتواند مصوبات کمیسیون تشکیل شده را اجرایی کند.
موسوی چلک گفت: نباید فکر کنیم که آسیب های اجتماعی را با ارتقا یک مرکز به سازمان می توانیم مدیریت کنیم.
او افزود: در حال حاضر دستگاه ها و شورای های زیادی همچون سازمان تامین اجتماعی، ستاد ملی زن و خانواده، آموزش و پرورش و ستاد بازپروری خانواده داریم که با شکل گیری سازمان جدید فرصت هایی برای اجرایی شدن اهداف و راهکارهای یافته شده به دست می آورند اما هنوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم امور اجتماعی را در حاشیه می پندارد.
محبوبی گفت: ایجاد اتاق فکر به منظور دیده بانی وضعیت اجتماعی خوب است اما مگر تا به حال ارگان های ذیربطی در این خصوص وجود نداشته است.
او ادامه داد‌:‌یادمان نرود که با وجود چنین ارگان هایی وضعیت اجتماعیمان این ظاهر را دارد، اگر این نهادها نبودند چه می شد.
موسوی چلک افزود: ظرفیت های ساختاری داریم که بهتر است به جای ارتقای نهادهای اثر گذار به سازمان، مورد تقویت قرار گیرند.
خدادادی گفت: در حال حاضر ما نیازمند تشکیلات فرادستی هستیم، ما متولی اثر گذاری در مرحله اجرای مصوبات نداریم.
او افزود: سازمانی که قرار است تاسیس شود فقط از مسئولیت های بیشتری در کنار ارگان های موجود برخوردار است و نقش متولی امر را به عنوان تشکیلات فرادستی و مجری پیگیری های مصوب ایفا نمی کند.
محبوبی هم گفت:‌ سازمانی که قرار است تشکیل شود باید به تکان خوردن شاخص های عملی موثر بر آسیب های اجتماعی کمک کند نه اینکه فعالیتی همسو با نهادهای موجود داشته باشد.
او افزود:‌ بهتر است این سازمان به عنوان ایجاد هماهنگی و نظارت میان ارگان ها ( به عنوان مثال مدیریت منابع مالی ) گام بردارد.
معاون مرکز امور اجتماعی وزارت کشور گفت: هم اکنون ۲۶ بند از وظایف مربوط به وزارت کشور تاکید بر رسیدگی به مسائل اجتماعی دارد و نباید از وزارت کشور فقط انتظار برگزاری انتخابات را داشت.
موسوی چلک افزود: باید در سیاست گذاری، حوزه اجتماعی را یک اصل بدانیم.
او گفت: ‌از آنجا که نیاز حاشیه نشینان با مراکز شهرهای بزرگ متفاوت است باید به سمت برنامه های ملی برویم یعنی برنامه های دراز مدتی که استمرار داشته باشند زیرا نبود چنین برنامه هایی به معضلات اجتماعی ختم می شود.
معاون مرکز امور اجتماعی وزارت کشور افزود:‌ مادامی که در حوزه فرهنگی اقداماتی ممیزی صورت گیرد و تفویض اختیارات نابجایی انجام شود از برنامه های دراز مدت غافل خواهد بود.
او گفت:‌ باید تلاش کنیم تا جامعه ای شاداب و سالم داشته باشیم.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا