مجموعه مقالات و یادداشت‌های پایگاه اطلاع‌رسانی مددکاران اجتماعی ایران

خداوند را سپاس که فرصتی دیگر فراهم گردید تا با یاری او و همکاری دوستان و همکاران عزیز به نگارش سومین مجموعه از مجموعه مقالات و یادداشت‌های پایگاه اطلاع‌رسانی مددکاران اجتماعی ایران همّت گماردیم که در نهایت در قالب کتابی با عنوان فوق گردآوری و منتشر گردید.

در طی یک سال اخیر مسائل عمده‌ای در کشور و در حوزه‌ی اجتماعی به وقوع پیوست که چنانچه برنامه های موثری به منظور پیشگیری در سطوح مختلف اجرا نگردد، می‌تواند بسترساز آسیب‌ها و حوادث دیگری باشد که کنترل آن دشوار و نیازمند زمان و هزینه‌های زیادی خواهد بود. به عنوان مثال در حوزه‌های کودکان، خانواده و زنان شاهد اتفاقات ناگواری بودیم که وجدان جمعی را خدشه‌دار نمود. به صورتی که واکنش‌های متعددی را در شبکه های اجتماعی و در سطح ملی ایجاد کرد و در این کتاب به انعکاس بخشی از این موضوعات پرداخته‌ایم.  از  طرف دیگر اقداماتی در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی شکل گرفته است که ناشی از ایجاد حساسیت در بین مقامات و مسئولین بوده که امید است منجر به اتخاذ تدابیر عملی در حوزه ی پیشگیری، درمان و توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی باشیم. تأکیدات و پیگیری‌های مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله عالی) بر ارائه برنامه‌های جامع و اقدامات موثر به منظور پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی و تشکیل جلسات در عالی‌ترین سطوح تصمیم سازی، گواهی بر وجود حساسیت و نگرانی ایشان می‌باشد. با توجه به این امر و تاکیداتی که در برنامه‌ی ششم توسعه بر کاهش آسیب‌های اجتماعی شده است، می‌تواند نوید دهنده‌ی روزهای بهترین در ارائه‌ی خدمات رسانی به اقشار آسیب‌پذیر، در معرض آسیب و تدوین برنامه‌های جامع باشد.

در همین راستا و با توجه به تغییر و تحولات یک سال اخیر، اساتید، کارشناسان و صاحب نظران رشته‌ی مددکاری اجتماعی به عنوان پیشگامان مقابله با آسیب‌های اجتماعی، اقدام به انتشار مقالات و یادداشت‌هایی در پایگاه اطلاع‌رسانی مددکاران اجتماعی نمودند. اهمیت این یادداشت و مقالات از بُعد کاربردی آن بوده است که متناسب با شرایط جامعه و تحلیل عینی و واقعی آسیب های اجتماعی و ارایه‌ی راهکارهای عملیاتی می‌باشد.  لذا کتاب حاضر در ۵ حوزه به شرح ذیل دسته بندی گردید:

در فصل اول به ارایه‌ی یادداشت و مقالات مددکاران اجتماعی در خصوص توانمندسازی زنان سرپرست خانواده پرداخته شده است. فصل دوم به مجموعه یادداشت‌ها و مقالات مددکاران اجتماعی اختصاص یافته که به مناسبت ماه و روز جهانی مددکاری اجتماعی منتشر گردیده است. در فصل سوم به موضوع مطالبه‌گری اجتماعی و در فصل چهارم نیز به موضوع نظام مددکاری اجتماعی ایران و ضرورت‌های ایجاد آن پرداخته شده است. در نهایت فصل پنجم کتاب نیز به منتخبی از یادداشت‌ها و مقالات مددکاران اجتماعی در موضوعات مختلف اجتماعی اختصاص یافته است. امید است که مجموعه‌ی حاضر گامی عملی در ارتقای آگاهی و ارایه‌ی مطالب و برنامه‌های کاربردی به منظور ارتقاء سلامت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح جامعه باشد.

پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران بعنوان یکی از زیر شاخه های وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان، اولین و تنها پایگاه تخصصی اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران (با همراهی مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران) است که آثار و محتویات آن به صورت سالیانه و در قالب کتاب به صورت جامع منتشر می‌شود. این کتاب برای دست اندرکاران حوزه‌های مختلف اجتماعی اعم از برنامه‌ریزان وسیاست‌گذاران اجتماعی مددکاران اجتماعی، روانشناسان، جامعه شناسان و سایر متخصصین موثر خواهد بود.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا