اخبار سازمانهای مردم نهادمددکاری اجتماعی ایرانوبسایت رسمی مددکاران اجتماعی

غیرسیاسی بودن سمن‌ها (NGO) به چه معنا و مفهومی است؟

سازمانهای مردم نهاد

پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران: با توجه به اخبار و اطلاعات دریافت شده از تحرکات جامعه مددکاران اجتماعی ایران در خصوص معرفی نماینده یا نمایندگانی بعنوان کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که در اواخر سال جاری صورت خواهد پذیرفت، ضمن ابراز خرسندی از شوق و شعف همکاران محترم در مسیر تحقق مشارکت حداکثری در تعیین سرنوشت سیاسی – اجتماعی میهن عزیزمان ایران اسلامی، مطلب فوق صرفاً جهت افزایش آگاهی در خصوص چگونگی هرگونه حضور، مشارکت و یا حمایت از جانب سمنهای فعال در حوزه مددکاری اجتماعی تهیه و ارائه می گردد.

سمن‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و یا همان NGO های سابق که با تشکیل دولت جدید مورد توجه جدی‌تری قرار گرفته و ضروری است که برای معرفی و آموزش به عموم، با ارائه تعاریف دقیق و درست همراه شود. سازمان مردم نهاد (غیر دولتی – حکومتی) بنا به تعریف رسمی قانون گذار (بند الف ماده یک آیین نامه این تشکل‌ها) تشکلی است با سه مولفه اصلی؛ غیر حکومتی است و دارای اهداف غیرانتفاعی و غیرسیاسی.

در تبصره 3 ماده 1 آیین نامه سازمان‌های مردم نهاد آمده است: «اهداف غیرسیاسی دربردارنده فعالیتی است که مشمول ماده یک قانون احزاب نگردد»؛ به بیان ساده، نداشتن اهداف سیاسی را می توان مترادف حزب سیاسی نبودن گرفت. بنا به ماده مذکور، حزب و سازمان سیاسی تشکیلاتی است که توسط گروهی از افراد بر اساس مشی سیاسی معین و با اهداف و برنامه هایی درباره اصول اداره کشور و نظام سیاسی و نظام قانون گذاری تاسیس می شود؛ و بنا به تبصره 2 ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون احزاب نیز مرامنامه تشکیلات مشتمل بر همین موارد است. بدین ترتیب غیرسیاسی بودن اهداف سمن‌ها به معنای نبود این شاخصه هاست که با بررسی مرامنامه، ساختار تشکیلاتی و همچنین فعالیت‌های تشکل قابل ارزیابی است. فعالیت‌های یک سازمان مردم نهاد نیز بدین معنا دارای اهداف غیرسیاسی است که فعالیت‌های آن بر اساس داشتن خط مشی تشکیلاتی درباره اصول اداره کشور در حوزه‌های مختلف، قانون اساسی و سایر قوانین، قوا و ارکان نظام سیاسی، سازو کار تفویض و اعمال و انتقال قدرت و امثالهم نیست؛ همچنین معطوف و با محوریت تحولات سیاسی، انتخابات‌ها و برای کسب حاکمیت و قدرت سیاسی فعالیت نمی‌کنند.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا