مددکاری اجتماعی ایران

ضرورت ایجاد گرایش‌های متعدد در رشته مددکاری

irsw637رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به پیچیدگی‌های جوامع امروزی بر لزوم ایجاد گرایش‌های متعدد در رشته مددکاری اجتماعی تأکید کرد. به گزارش وبسایت رسمی مددکاران اجتماعی ایرانیان به نقل از تسنیم؛ سیدحسن موسوی چلک با اشاره به مأموریت‌های حرفه مددکاری در دو بخش و نقش آن در ایجاد نظم اجتماعی، اظهار داشت: مأموریت‌های این حرفه به صورت کمک به ارتقای مستمر کیفیت زندگی مردم و توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی تعریف می‌شود. وی ادامه داد: وقتی وضعیت کشور را تجزیه‌و‌تحلیل کنیم به چند نکته می‌رسیم؛ نکته اول این است که جامعه‌ای که از نظم اجتماعی برخوردار باشد مردم از زندگی خود بیشتر لذت می‌برند و طبیعتاً گروه های مختلف در ایجاد این نظم دخالت دارند که یکی از آن‌ها مددکاران اجتماعی‌اند. برعکس در جامعه بی‌نظم مردم از زندگی لذت نمی‌برند و شاخص‌های سلامت اجتماعی بالا نیست. رئیس انجمن مددکاران افزود: در نتیجه بروز مشکلات اجتماعی از جمله قانون‌گریزی و خروجی‌های آن، افرادی به مراکز یا سازمان‌های اجتماعی ارجاع داده می‌شوند و در این مراکز باز هم نقش مددکاران اجتماعی به عنوان بخشی از خدماتی که در این سازمان‌ها ارائه می‌شود، اهمیت پیدا می‌کند، اگر به دنبال بالا بردن شاخص‌های سلامت اجتماعی هستیم باید عوامل ریسک و خطر را شناسایی کنیم؛ یکی از مولفه‌های اساسی در این بخش نظم اجتماعی است و مددکاران به عنوان کسانی که از وضعیت موجود تحلیل دارند، وظیفه اطلاع‌رسانی دارند تا جامعه نسبت به این وضع حساس شود.

وی تصریح کرد: نقش مددکاران باید در سیاستگذاری‌ها بیش‌تر شود چراکه بدون سیاستگذاری اجتماعی، نظم اجتماعی ایجاد نمی‌شود.

موسوی‌چلک عنوان کرد: تنوع، پراکندگی، دقت و به‌روز‌رسانی اطلاعات در حوزه مددکاری ایجاب می‌کند نقش این قشر در مسائل جامعه پررنگ‌تر شود چرا که به طور مثال فردی که از زندان آزاد شده، فرد قانون‌گریز، بزهکار یا فردی که در یک تصادف سرپرست خود‌‌ را از دست داده به مددکار نیاز دارند.

رئیس انجمن مددکاران با اشاره به نقش نهادها و سازمان‌های مختلف در ایجاد نظم اجتماعی افزود: موضوع نظم اجتماعی یک موضوع فردی نیست و یک‌شبه ایجاد نمی‌شود، در این مورد باید بر نقش خانواده، آموزش‌و پرورش، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد ‌و حتی قوای سه‌گانه نیز توجه داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص لزوم ایجاد گرایش‌های مختلف در رشته مددکاری گفت: در دانشگاه علمی-کاربردی در مقطع کارشناسی چهار گرایش مددکاری خانواده، قضایی، اورژانس اجتماعی و کودکان تدریس می‌شود، اما در سایر دانشگاه‌ها حتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز مددکاری به صورت عمومی تدریس می‌شود لذا با توجه به پیچیدگی‌های جامعه امروزی به گرایش‌های مددکاری بحران، مددکاری در بلایا، مددکاری اعتیاد، مددکاری بهداشت و درمان و مددکاری صنعت نیاز است.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا