سازمان بهزیستی کشورمددکاری اجتماعی ایران

دکتر حسین نحوی نژاد: فعالیتها و اعتبارات بهزیستی با هم همخوانی ندارد

787مدیرکل بهزیستی گیلان به عدم همخوانی اعتبارات تخصیصی استانی و کشوری با فعالیت های این سازمان اشاره کرد و گفت: بیش از 153 فعالیت در برنامه ها و اهداف بهزیستی تعریف شده است.

حسین نحوی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هم اکنون افزون بر 84 هزار و 287 نفر  از خدمات توانبخشی و اجتماعی بهزیستی استان استفاده می کنند که از این تعداد  50 هزار و 829 نفر در حوزه توانبخشی و  33هزار و 458 نفر در حوزه اجتماعی هستند.

وی همچنین از وجود  10 هزار و 948 سرپرست خانوار  مستمری بگیر توانبخشی  و  پنج هزار و 777 سرپرست خانوار مستمری بگیر اجتماعی در بهزیستی استان خبرداد و اظهارداشت: بهزیستی سازمانی خلاق، هوشمند، دانش محور و پاسخگو است که با ایجاد فرصت های برابر برای تمامی گروه های هدف در دستیابی به خدمت مطلوب زمینه ارتقای توانمندی، بهبود سلامت و افزایش کیفیت زندگی جامعه را فراهم می آورد.

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: بهزیستی سازمانی تخصصی و معتبر در ارائه خدمات پیشگیری، اجتماعی و توانبخشی به افراد در معرض آسیب ، آسیب دیدگان اجتماعی و معلولان است و در راستای توانمندسازی، ارتقای سلامت و کیفیت زندگی آحاد جامعه با توجه ویژه به کودکان ، زنان و سالمندان نقشی موثر را در پیشرفت اجتماعی کشور ایفا می کند.

بهزیستی سازمانی خلاق، هوشمند، دانش محور و پاسخگو است

وی افزود: اداره کل بهزیستی گیلان با بکارگیری 950 پرسنل در سطح استان و 16 شهرستان و نظارت بر عملکرد بیش از هزار مرکز غیردولتی به پشتوانه نیروی تخصصی و کارآمد خود به ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی و توانمندسازی مشغول است.

نحوی نژاد به اعتبارات بهزیستی گیلان اشاره کرد و اظهارداشت: اعتبارات سال 1392 بهزیستی گیلان 467 میلیارد و 807 میلیون ریال بوده که از این میزان 270 میلیارد ریال کشوری و  197میلیارد و 807 میلیون ریال استانی بوده است.

وی تصریح کرد:  اعتبارات هشت ماه سال جاری بهزیستی استان  421 میلیارد و 421 میلیون ریال بوده که از این میزان 200 میلیارد ریال کشوری و 221 میلیارد  و 421 میلیون ریال استانی بوده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: این سازمان از تجمیع سازمان زنان، سازمان حمایت ها و رفاه اجتماعی، سازمان توانبخشی، سازمان ترویج خدمات کشاورزی و غیره ایجاد شده است.

وی افزود: خیلی از مجتمع های بازمانده از سازمان ترویج خدمات کشاورزی در معرض تعطیلی قرار دارند  چون پرسنل این مجتمع ها روستائیانی بودند که بصورت رسمی – کارگری فعالیت داشته واکنون بازنشسته شده اند و از طرفی شرایط جذب افراد جایگزین هم از سوی سازمان وجود ندارد.

نحوی نژاد در ادامه به مجتمع های خدمات بهزیستی شهری و روستایی بهزیستی اشاره کرد و اظهارداشت: مجوز تاسیس این مجتمع ها بر اساس ماده 26 قانون محاسبات خدمات دولت برعهده سازمان بهزیستی است و براساس یارانه های که به آنان داده می شود  پرونده ها را مددکاری می کنند.

وی تصریح کرد: مجتمع خدمات بهزيستي در راستای پذيرش و ارائه خدمات اجتماعي، رفاهي، مددكاري متناسب با نياز خدمت گيرندگان به منظور فراهم کردن موجبات عادي سازي زندگي، بازتواني و قادرسازي فعاليت دارد.

 180 مرکز در گیلان به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن خدمات ارائه می دهند

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت:  افزون بر 180 مرکز در حال ارائه خدمات به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در استان هستند.

وی افزود: در حال حاضر  45 کمپ تحت پوشش بهزیستی در استان فعالیت داشته که با ترنور بالای 20 هزار در سال، خدمات به معتادان ارائه می دهند.

نحوی نژاد اذعان داشت:  مجموع خدمات حوزه پیشگیری  بهزیستی استان گیلان بالای 800 هزار نفر  در سال است.

وی اظهارداشت: برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت های زندگی، مشاوره قبل از ازدواج، باشگاه های سلامت روان، مشاوره های ژنتیک و غیره از دیگر خدمات بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با یادآوری اینکه نصف جمعیت مردم استان بصورت مستقیم و غیر مستقیم با بهزیستی در ارتباط هستند، گفت: بهبود کیفیت زندگی جمعیت هدف سازمان از طریق ارائه خدمات جامع به روستائیان محروم در راستای ایجاد رفاه و عدالت اجتماعی و نیر فراهم آوردن بستر مناسب برای مشارکت موثر افراد روستا در دستیابی به حداقل امکانات رفاهی است.

وی همچنین با اذعان اینکه بهزیستی یک سازمان مسکن ساز نیست، افزود: سال گذشته دو هزار واحد مسکن برای مددجویان در سطح استان احداث و تحویل متقاضیان شد.

نحوی نژاد تصریح کرد: بهزیستی سازمان اشتغالزا نیست و لی در راستای اشتغال جمعیت هدف خود تلاش می کند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات بهزیستی با فعالیت های این سازمان همخوانی ندارد، گفت: همیشه بهزیستی نسبت به نیازهای جامعه هدف عقب است.

بهزیستی سازمان اشتغالزا و مسکن ساز نیست

مدیرکل بهزیستی گیلان به معلولان ضایعه نخاعی هم اشاره کرد و افزود: بر اساس آمارها در آمریکا برای هر معلول ضایعه نخاعی به ویژه در سال اول 100 هزار دلار هزینه می شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام گرفته معلول ضایعه نخاعی در استان گیلان وجود ندارد که از حق پرستاری استفاده نکند و یا از مستمری برخوردار نباشد.

نحوی نژاد گفت: حقوق و مزایایی پرسنل بهزیستی استان بسیار پائین است، سازمان باید این معضل را رفع کند چرا که بسیاری از پرسنل سازمان بهزیستی معلول و زنان سرپرست خانوار  هستند.

وی افزود: یکسان سازی حقوق و مزایایی پرسنلی در بدنه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضروری انکار ناپذیر است.

مدیرکل بهزیستی گیلان اذعان داشت: جذب معلولان در اداره های به خوبی انجام نمی شود  و معلولان در بحث اشتغال دچار مشکل هستند.

وی به بحث مناسب سازی اماکن عمومی و اداره ها در استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه زیر 30 درصد اماکن عمومی استان مناسب سازی شده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نحوی نژاد افزود: تسهیلات کم بهره و اشتغالزایی که به معلولان و مددجویان تعلق می گیرد، شرایط جذب و دریافت این تسهیلات خیلی مشکل است.

اماکن تفریحی و ورزشی برای معلولان و سالمندان در گیلان بسیار ناچیز است

وی در ادامه با یادآوری اینکه اماکن تفریحی و ورزشی برای معلولان و سالمندان در گیلان خیلی کم است، اظهارداشت: در حال حاضر کلنگ دو پروژه یک سالن ورزشی چند منظوره در شهرستان آستانه اشرفیه و دیگری پروژه تفریحی و آموزشی در  شهرستان  لاهیجان به زمین زده شده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه زمین دو پروژه ورزشی و تفریحی متعلق به بهزیستی است، اظهار امیدواری کرد: با جذب اعتبارات عمرانی مناسب بتوان این پروژه ها را به سر انجام رساند.

وی بر ضرورت تشویق بخش غیر دولتی نسبت به احداث مراکز  نگهداری سالمندان در سطح استان تاکید کرد و گفت: لازمه تحقق این مهم پرداخت تسهیلات کم بهره و دیگر امکانات تشویقی و ترغیبی است.

نحوی نژاد با بیان اینکه 10 سال آینده با بحران سالمندی مواجه خواهیم شد، یادآورشد: اختلالات شناختی و بیماری آلزایمر  روز به روز در حال افزایش و از طرفی جمعیت مراقبت کننده در حال کاهش است.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا