اخبار همایشات و کنفرانسهامددکاری اجتماعی ایران

اداره بهتر شهر؛ حداقل دستاورد نظم اجتماعی

IMG11273184معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در بیست و نهمین همایش ملی انجمن مددکاران اجتماعی گفت: مدیریت شهری تهران از طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های ترویج نظم اجتماعی در تهران استقبال می‌کند. به گزارش وبسایت رسمی مددکاران اجتماعی ایرانیان به نقل از تسنیم، بیست و نهمین همایش ملی انجمن مددکاران اجتماعی در دانشگاه علوم بهزیسیتی و توانبخشی با توجه به اهمیت داشتن جامعه‌ای پویا، با نشاط و برخوردار از سلامت و امنیت اجتماعی به موضوع مددکاری اجتماعی و نظم اجتماعی اختصاص پیدا کرد. رضا جهانگیری‌فر نیز در این همایش در پنل تخصصی با حضور اساتید عرصه مددکاری اجتماعی، موضوع اهمیت نظم اجتماعی و مدیریت شهری را تحلیل و به طرح دیدگاه در این عرصه پرداخت. معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به وجود دو مبحث اثرات نظم اجتماعی بر مدیریت شهری و نقش مدیریت شهری در نظم اجتماعی، اظهار کرد : یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های معاونت اجتماعی شهرداری تهران و به ویژه سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری به عنوان مجری مأموریت‌های اجتماعی در شهر‌، ارتقاء رفاه اجتماعی و بالا بردن کیفیت زندگی برای شهروندان در شهر تهران است‌.

جهانگیری‌فر افزو‌د: بدون تردید ارتقاء کیفیت نیاز به برنامه‌ریزی دارد چرا‌که در جایی که نظم برقرار نباشد‌، نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و اگر هم برنامه ریزی صورت گیرد در جایی که بی‌نظمی حاکم است، نتیجه مطلوب بدست نمی‌‌آید.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه‌، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: یکی از لازمه‌های برنامه مطلوب، کارآمد و مفید برای جامعه، استقرار نظم اجتماعی در آن جامعه است به طوری که آنچه اکنون در شهر تهران به عنوان یک معضل با آن روبه رو هستیم وجود درجاتی از بی نظمی است که شاخص‌های عینی آن در ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی سطح جامعه قابل ملاحظه است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع نبود نظم اجتماعی، مختص تهران و ایران نیست بلکه در همه جوامع در این رابطه مشکلاتی وجود دارد، تصریح کرد: واقعیت آن است که جامعه ما مدارج توسعه اجتماعی را طی نکرده بلکه یک دفعه به پست مدرنیته رسیده و وضعیت کنونی نظم اجتماعی در این جامعه نیز از تبعات ناشی از این روند است.

دکتر جهانگیری فر با بیان اینکه نظم فطری نیست بلکه مقوله ای آموزشی است که طی آن انسان رفتار نظم را فرا می گیرد به طرح این پرسش پرداخت که تا چه میزان موضع نظم اجتماعی در حوزه تربیتی و آموزشی به شهروندان آموزش داده شده و تا چه اندازه فعالیت نهادهای آموزش دهنده منجر به نهادینه شدن این مهم در شهر و رفتار شهروندی شده است؟

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، افزود: پاسخ چرایی پایین بودن میزان نظم اجتماعی و برخوردار نبودن از درجه بالای اجتماعی شدن در تاثیر فعالیت‌های صورت گرفته تاکنون است.

وی با طرح اینکه اگر اعتقاد داریم نظم اجتماعی پایین است باید به دنبال یافتن پاسخی برای چرایی‌های بی نظمی در جامعه باشیم تا بتوانیم برای آن برنامه‌ریزی صورت دهیم و این وضعیت جبران شود.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به روایات و احادیث که در آن به تبیین نظم پرداخته شده است، گفت: به صراحت آمده است که نظم به معنای قرار گرفتن در دامنه و دایره اعتدال است و هر جا انسان از دایره اعتدال و میانه روی خارج شود، نظم برهم می‌خورد و انسان دچار رفتار نامناسب می‌شود از این رو تکاثر گرایی در مباحث دینی یا همان زیاده خواهی انسان و حتی تاکید بر زندگی فقیرگونه و عدم تأمین نیازهای معاش گونه‌ای از خروج از اعتدال و حرکت به سوی بی نظمی است.

جهانگیری‌فر تصریح کرد: مباحث دینی ریشه آسیب‌های اجتماعی ، جرائم و ناهنجاری‌ها را در بی نظمی اجتماعی قرار داده و راه حفظ انسان از این مصائب را در حرکت در مسیر اعتدال دانسته است از این رو با پذیرفتن نگاه دینی می‌توان نتیجه گرفت که اکنون جامعه ما از اعتدال خارج شده است یا کمبودهایی دارد و یا آنکه انتظارات بیشتری دارد به طوری که نظم اجتماعی برهم خورده است.

وی تاکید کرد‌: اگر نتوانیم وضعیت نظم اجتماعی را در تهران ارتقاء دهیم‌، هزینه‌های اداره این شهر برای شهرداری بسیار بالا می‌رود و حتی اگر از نگاه اقتصادی به مقوله نظم اجتماعی نگاه کنیم برای مدیریت شهری ارتقاء نظم اجتماعی به معنای مدیریت بهینه هزینه‌های شهرداری است.

معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه‌، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد‌: هر‌چه بی نظمی اجتماعی در تهران بالاتر باشد‌، هزینه‌های اداره شهر بر دوش شهرداری سنگین تر می‌شود و شهرداری مجبور است به مردم فشار بیاورد و این سیکل معیوبی است و بدین ترتیب حداقل دستاورد نظم اجتماعی‌، اداره بهتر شهر است‌‌.

وی خاطر‌نشان کرد‌: از سوی دیگر ارتقاء نظم اجتماعی در شهر به مدیریت شهری کمک می‌کند تا برای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تهران بهتر برنامه ریزی کند از این رو از دست اندرکاران حوزه مسائل اجتماعی‌، دانشگاهیان و اساتید و محققان تقاضا دارم در این دسته از نشست‌ها تنها به بیان دغدغه‌ها و نگرانی‌ها کفایت نکنند و برای ارتقاء جامعه به مدیران و دست اندرکاران راه حل ارائه دهند تا با تبیین نقش مددکاری اجتماعی در استقرار نظم در شهر‌، گامی عملی برداشته شود.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا