مددکاران اجتماعی در رسانه ها

تبعیض علیه زنان سبب گرایش به مواد مخدر است

تبعیض علیه زنان سبب گرایش به مواد مخدر است

بر اساس آمارهای موجود، مصرف موادمخدر سنتی در جامعه زنان بسیار کمتر از مردان است و بین ۱.۵ تا سه درصد کل افراد معتاد به موادمخدر سنتی را تشکیل می دهد در حالی که در زمینه شیشه این گونه نیست. آمار زنان در مصرف شیشه بالاتر از مردان است. معاون سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرده 15 درصد معتادان پایتخت را زنان تشکیل می دهند.
با مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران دلایل افزایش گرایش زنان به مواد مخدر را درمیان گذاشتیم.
اقلیما به خبرنگار ایسکانیوز گفت: استفاده از تریاک به امکاناتی مانند منقل و بافور و مکانی برای مصرف نیاز دارد اما وقتی نوع مواد مخدر تغییر می کند استفاده از آن هم آسانتر می شود. این استاد دانشگاه دلیل افزایش استفاده از مواد مخدر در بین زنان را فشارهای اجتماعی و مشکلاتی دانست که در جامعه گریبانگیر زنان است.
اقلیما تاکید کرد: در جامعه سیاست گذاران تنها برای زنان مشکل و محدودیت ایجاد کرده اند. این مسئله در کنار تبعیض هایی که در فرهنگ ما علیه زنان وجود دارد، دست به دست هم داده و سبب شده زنان برای دست یافتن به آرامش به مصرف مواد مخدر صنعتی روی آورند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: زنان در ایران با محدودیت پوشش مواجه هستند،آزادی هایی که مردان از آن برخوردارند برای آنان وجود ندارد، در مشاغل دولتی کمتر زنان استخدام می شوند. وقتی این زنان نمی توانند وارد مشاغل دولتی شوند به شرکت های خصوصی مراجعه می کنند. در این شرکت ها زنان مورد سو استفاده کارفرما قرار می گیرند و اصلا برای کارفرماها فرقی نمی کند که زن متاهل باشد یا مجرد. زنی که برای حفظ کارش مجبور می شود به خواسته های نامشروع کارفرمایش تن دهد و کسی نیست که حرفش را بشنود مسلم است که آسیب می بیند. این زن اگر شکایت کند انگشت اتهام به سمت خودش گرفته می شود و اگر شکایت کند کاری از پیش نمی رود چرا که قانون مادر مورد آزارهای جنسی خلا دارد. وقتی کسی به او گوش نمی دهد و مراجعه به روان پزشک سبب بهبود وضعیتش نمی شود برای کسب آرامش به سمت مواد مخدر صنعتی می روند تا اندکی تسلی یابند.
رئیس انجمن مددکاری بیان کرد: از سوی دیگر حقوق زنان با مدرک لیسانس و گاه فوق لیسانس در بخش خصوصی 200 تا 300 هزار تومان است که تنها خرج ایاب و ذهابشان می شود. اقلیما به گزینش ادارات دولتی اشاره کرد و گفت اگر دختری یکی از اعضای خانواده اش زندانی باشند استخدام نمی شود و همین مسئله در مورد ازدواج آن دختر هم تکرار می شود. افراد خواستگاری دختری که پدر معتاد یا زندانی دارد، نمی رود. همه اینها می تواند به زنان فشار وارد کند و زمینه را برای ابتلای آنان به مواد مخدر صنعتی آماده کند.
اقلیما تاکید کرد: معمولا در مورد مخدرهای صنعتی این تصور وجود دارد که مشکل زا نیست و سبب اعتیاد نمی شود با این نگاه برخی از زنان برای کسب آرامش به آن رو می آورند و بعد از مدت کوتاهی معتاد می شوند.
او ادامه داد: از طرف دیگر در مدارس هم فروش مواد مخدر وجود دارد و بعضی از دانش آموزان در معرض آسیب بیشتری هستند به خصوص آن ها که خانواده معتاد، از هم پاشیده دارند یا پدرشان در زندان است اما معلم ها به خاطر حقوق کمی که می گیرند مجبورند چندجای دیگر هم کار کنند. و حوصله ندارند برای بچه ها وقت بگذارند و برای پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر بچه ها کلاس برگزار کنند.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا