مددکاری اجتماعی ایران

بهزیستی متولی سلامت اجتماعی در برنامه ششم توسعه کشور می شود

دکتر محسنی بندپیرئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه باید سلامت اجتماعی متولی خاصی داشته باشد، گفت: سازمان بهزیستی متولی آسیبهای اجتماعی در برنامه ششم توسعه می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران به نقل از مهر؛ انوشیروان محسنی بندپی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاحیه مجتمع فرهنگی و هنری معلولان باران  شهرستان قروه، اظهار داشت: برای بهره وری بهتر در هر کاری نیاز به تلفیق همه کارها داریم و امروز شاهد این تلفیق امور اجتماعی هستیم که یک مجتمع فرهنگی و هنری با ارائه تمام نیازمندی های مورد استفاده معلولان از توانبخشی مبتنی بر جامعه تا اشتغال، مهارت آموزی و کارهای فوق برنامه فعالیت خود را بر محور سلامت قرار داده است.

وی هدف از سفر به استان کردستان را ارائه تمهیدات در راستای بهبود وضعیت معیشتی و توانبخشی معلولان در برنامه ششم توسعه در قالب بندهای سلامت اجتماعی دانست و افزود: سلامت اجتماعی برعکس سلامت جسمی است که اثرات و رویکردهای آن می تواند عوارض وخیمی را در پیش داشته باشد لذا حرکت در مسیر بهبود سلامت اجتماعی نیازمند همدلی بیشتری است.

محسنی بند پی گفت: در برنامه ششم توسعه به دنبال این هستیم که سلامت اجتماعی متولی خاصی داشته باشد لذا باتوجه به عمیق شدن آسیبها در جامعه نیازمند این هستیم که پاسخگویی مناسبی در این زمینه داشته باشیم بنابراین سیاست گذاری راهبردی این کار در یک دستگاه دولتی نهفته است که نیازمند بازنگری خاص در قانون ۸۳ هستیم.

این مقام مسئول کاهش میزان طلاق، گسترش چتر سلامت اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی و… را مهمترین برنامه های بهزیستی در این برنامه اعلام کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور رصد مشکلات و گروه های آسیب پذیر، کیفی کردن خدمات و حمایت های مالی و تشویق مشارکت های مردمی را سه سطح برنامه های سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه غربالگری مهمترین برنامه بهزیستی در سطح شناسایی گروه های آسیب پذیر است، اظهار داشت: امسال شنوایی سنجی از تمام نوزادان کمتر از یک ساله انجام می شود تا در یک برنامه درازمدت، مشکلات ناشنوایی ریشه کن شود.

محسنی بندپی از اجرای غربالگری اضطراب با همکاری آموزش و پرورش از تمام دانش آموزان و نونهالان مهدهای کودک خبر داد و افزود: این غربالگری با توجه به میزان شیوع مشکلات روحی و روانی در جامعه اجرایی می شود.

به گفته وی انجام آزمایش های ژنتیک پیش از ازدواج در سال ۹۵ باید اجباری شود تا از تولد نوزادان با معلولیت های مختلف جلوگیری شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره تأثیر فعالیت اورژانس اجتماعی در کاهش معضلات این حوزه، تصریح کرد: بخش فوریت های اجتماعی بهزیستی، مداخله به هنگام از طریق مشاوره با حضور تیم مددکاری اجتماعی و روانشناسی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته مراجعه ۳۰ درصد از زوج های متقاضی طلاق به مراکز مداخله در بحران بهزیستی در کشور منجر به سازش و ادامه زندگی شده است، تأکید کرد: فوریت های اجتماعی نماد استفاده از ابزار علم، تخصص و گفت وگو برای کاهش معضلات اجتماعی از طریق مداخله به هنگام و مشاوره های تخصصی است.

به گفته محسنی بندپی تحولات محیطی، ماشینی و صنعتی شدن زندگی، فضاهای مجازی و … شرایط رشد آسیب های اجتماعی را بالا برده که باید با یک تدبیر صحیح جلوی رشد قارچ گونه این معضل گرفته شود.

وی به علت افزایش معلولیت ها در جامعه اشاره کرد و گفت: حوادث ترافیکی، افزایش بار بیماری ها، عدم دقت و تدبیر لازم ما مسئولان، شرایط افزایش معلولیت ها در جامعه را ایجاد کرده اند که باید با یک فرهنگسازی صحیح به مبارزه با این وضعیت بپردازیم.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه ۲.۵ درصد از جامعه ۷۸ میلیونی را معلولانی تشکیل می دهند که نیازمند کارهای تخصصی و توانبخشی مبتنی بر جامعه اند، تصریح کرد: از این ۲.۵ درصد که در واقع ۲ میلیون نفر را شامل می‌شوند یک ‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت شده در سامانه بهزیستی است که از این تعداد ۴۰۰ هزار نفر آن معلولان روستایی می باشند.

به گفته وی رویکرد دولت تدبیر و امید واگذاری کار به ملت است و قصد بر این است که ارائه خدمات پیشگیرانه از دولتی محور بودن به اجتماعی محوری رفته و به سوی شراکت طلبی انجمن ها کشیده شود لذا باید مسئولان رمینه را در این خصوص فراهم کرده و سد راه این مشارکتها نشوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مناسب سازی محیط شهر در دستور کار است، یادآور شد: وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرداری مؤظف به عمل و اقدام اجرایی در این زمینه شده اند لذا باید دانست که عدم توجه به خواسته های معقول معلولان افسردگی و انزوا به بار می آورد.

وی از احداث ۱۹ هزار  مسکن جهت معلولان خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۸۰۰۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دو معلول به بالا در روستاها و نیز ۱۱ هزار مسکن با همین شرایط در دست ساخت می باشد لذا به زودی تا حدی مسئله مسکن این قشر از جامعه حل می شود که می تواند شرایط خوبی برا معلولان باشد.

محسنی بند پی با اشاره به اینکه توانبخشی مبتنی بر جامعه به عنوان یک اصل در این شهرستان صورت می گیرد، عنوان کرد: با تدبیرهای به جا و به موقع شرایط برای گسترش امید در جامعه مهیا خواهد شد.

به گفته وی توانبخشی و فوریتهای اجتماعی مسایلی است که نیازمند ورود و نفوذ بیشتر می باشد تا بتوان شرایط تحرک پذیری را برای رفع مشکلات عدیده این قشر فراهم کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به وضعیت کودکان کار و خیابان اشاره کرد و افزود: متأسفانه در کشور ما هنوز موضوع کودکان کار به درستی کنترل و مدیریت نشده است و ضعف اصلی در این است که مشارکت و هماهنگی بین بخشی بین دستگاه‌ها وجود ندارد.

محسنی بندپی با اشاره به رسیدگی به وضعیت کودکان کار اعلام کرد:  وضعیت کودکان کار و خیابانی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اگر بخواهیم ریشه مشکلات را از منظر کلی ببینیم باید به موضوع ضعف قوانین در حوزه کودکان کار اشاره کنیم آنچنان که بزرگترین مشکلی که امروز گریبان ورود به حوزه کودکان کار را گرفته است، موضوع نبود قانون برای مداخله مددکاران به وضعیت کودکان کار است.

به گفته وی نمی توان یک شبه کودکان کار و خیابان را جمع آوری و ساماندهی کرد.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا