آموزش تاب آوری به کودک

راهنمای والدین جهت آموزش تاب آوری به کودکان

آموزش تاب آوری به کودک

راهنمای والدین جهت آموزش تاب آوری به کودکان
Teaching your Child to be Resilient: Tips for Parents

آموزش تاب آوری به کودک یک مهارت ضروری است که می تواند به او کمک کند تا از چالش ها و مشکلات زندگی عبور کند. تاب‌آوری توانایی بازگشت از موقعیت‌های دشوار و سازگاری با تغییرات است.

به عنوان والدین یک کودک، می‌توانید از طریق شیوه‌های فرزندپروریِ آگاهانه به رشد تاب آوری فرزندتان کمک کنید.

نکات مهم جهت آموزش تاب آوری به فرزندان

در این مطلب، نکاتی را برای والدین جهت آموزش تاب آوری به فرزندشان بررسی خواهیم کرد.

یک دلبستگی ایمن را تقویت کنید

دلبستگی ایمن برای ایجاد تاب آوری در کودکان ضروری است. کودکانی که وابستگی ایمن به والدین خود دارند احساسِ امنیت، دوست داشتن و حمایت می کنند، که به آنها اعتماد به نفس لازم را جهت کشف و ریسک کردن می دهد.آموزش تاب آوری به کودک 

برای ایجاد یک دلبستگی ایمن، فرزندپروریِ پاسخگو را تمرین کنید، محبت نشان دهید و به طور مداوم یک محیط امن و قابل پیش بینی ایجاد کنید.

آموزش مهارت های حل مسئله

آموزش مهارت‌های حل مسئله می‌تواند به کودک شما کمک کند تا با دادنِ ابزارهایی برای حل مستقل مسائل، تاب آوری خود را افزایش دهد.

فرزندتان را تشویق کنید تا راه حل های طوفان فکری را اتخاذ کند، مزایا و معایب آن را ارزیابی کرده و بهترین روش را انتخاب نماید. زمانی که فرزندتان این مهارت ها را می آموزد صبور باشید و حمایت کنید.آموزش تاب آوری به کودک 

آموزش تاب آوری به کودک
آموزش تاب آوری به کودک

خوش بینی را تشویق کنید

خوش بینی یک جنبه مهم تاب آوری است. فرزندتان را تشویق کنید تا چالش ها را فرصتی برای رشد و یادگیری ببیند. روی نکات مثبت تمرکز کنید و به کودک خود کمک کنید تا تجربیات منفی را در یک نور مثبت تر به تصویر بکشد.

آموزش تنظیم هیجانی

آموزش به کودک‌تان برای تنظیم احساسات می تواند به او کمک کند تا با مدیریت استرس و اضطراب، تاب آوری خود را افزایش دهد.

فرزندتان را تشویق کنید تا احساسات خود را شناسایی کند و راهبردهایی را برای مقابله با احساسات دشوار، مانند تنفس عمیق، تمرکز حواس یا تمرین بدنی به او آموزش دهید.

الگوبرداری از تاب‌آوری

بچه‌ها با مثال یاد می‌گیرند، بنابراین مهم است که تاب‌آوری را خودتان مُدل کنید. داستان‌هایی از زمان‌هایی که با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اید و بر آن‌ها غلبه کرده‌اید را به اشتراک بگذارید، و مهارت‌های مقابله‌ای مثبت را در هنگام مواجهه با مشکلات نشان دهید.

سماجت را تشویق کنید

فرزندتان را تشویق کنید تا در مواجهه با چالش ها پافشاری کند. تلاش ها و سخت کوشی فرزندتان را تحسین کنید و به او کمک کنید تا اهداف قابل دستیابی را تعیین کند. فرزندتان را تشویق کنید که به تلاش خود ادامه دهد، حتی زمانی که با موانع یا مشکلاتی روبرو می شود.

خودگویی مثبت را تمرین کنید

به کودک خود بیاموزید که از خودگویی مثبت استفاده کند، این موضوع می تواند با ایجاد اعتماد به نفس و ذهنیت مثبت به او کمک کند تا تاب آوری خود را افزایش دهد.

فرزندتان را تشویق کنید تا از جملات تاکیدی مثبت مانند “من می توانم این کار را انجام دهم” یا “من قوی و توانا هستم” استفاده کند.آموزش تاب آوری به کودک 

استقلال را تشویق کنید

با اجازه دادن به کودک برای انتخاب و به عهده گرفتنِ مسئولیت های متناسب با سن، او را تشویق کنید تا استقلال خود را توسعه دهد. این مورد می تواند به کودک شما کمک کند تا اعتماد به نفس، عزت نفس و تاب آوری ایجاد نماید.

ذهنیت رشد را تقویت کنید

ذهنیت رشد این باور است که هوش و توانایی ها را می توان با سخت کوشی و پشتکار پرورش داد.آموزش تاب آوری به کودک 

با تمجید از تلاش‌های او، آموزش پذیرش چالش‌ها و تقویت این ایده که اشتباهات فرصت‌هایی برای یادگیری هستند، فرزندتان را تشویق کنید تا ذهنیت رشد را در پیش بگیرد.

راهنمای والدین جهت آموزش تاب آوری به کودکان
راهنمای والدین جهت آموزش تاب آوری به کودکان

قدردانی را آموزش دهید

قدردانی جنبه مهمی از تاب آوری است، زیرا به کودکان کمک می کند تا روی نکات مثبت زندگی خود تمرکز کنند.

کودک خود را جهت حفظ و نگهداشتنِ یک دفتر خاطرات سپاسگزاری، نوشتن یادداشت های سپاسگزاری یا اختصاص دادنِ زمانی برای تفکر در مورد چیزهایی که برای آنها سپاسگزار است، تشویق کنید.

نتیجه گیری

آموزش تاب آوری به کودک یک فرآیند مداوم است که به شیوه های تربیتی آگاهانه نیاز دارد.

با تقویت دلبستگی ایمن، آموزش مهارت‌های حل مسئله، تشویق خوش‌بینی، آموزش تنظیم هیجانی، الگوبرداری از تاب‌آوری، تشویق پشتکار، تمرین گفت‌وگوی مثبت با خود، تشویق استقلال، پرورش ذهنیت رشد و آموزش قدردانی، می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا تاب‌آوری را توسعه دهد و چالش های زندگی را با اعتماد به نفس و قدرت پشت سر بگذارید.

Teaching your Child to be Resilient: Tips for Parents

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا