تحلیل مباحثه گروهی شماره (16): ارزیابی برنامه های درسی (نظری- عملی) رشته مددکاری اجتماعی
گذار از جامعه سنتی به مُدرن باعث بروز بحرانهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری میشود که زندگی افراد را با چالشهای گوناگون مواجه میسازد. شرایط خاص جامعه و فشارهای روانی- اجتماعی، ارائه خدمات حرفه ای، سیاستگذاری و اقدامات اجتماعی را در راستای ایجاد جامعه ای سالم به صورت یک نیاز حرفه ای مطرح مینماید.
شناخت علل و عوامل مؤثر در ایجاد مسائل اجتماعی و نیز موقعیتهای ویژهای که افراد را وارد عرصه آسیبهای اجتماعی میسازد، برای مددکاران اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و این مهم نیازمند تربیت افراد حرفه ای و متخصص است؛ افرادی که به عنوان مددکار اجتماعی باید بر دانش، مهارت و ارزشهای این حرفه مسلط باشند و با اصول و فنون علمی و حرفه ای پاسخگوی نیازهای خاص جامعه باشند. تربیت نیروی متخصص و دارای مهارت یکی از دغدغه های نظام آموزش عالی است؛ چرا که نیروی انسانی متخصص قادر است با استفاده از تواناییهای کسب شده سیر جامعه را هر چه بیشتر به سمت توسعه هدایت نماید و این امر نیازمند طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه های آموزشی است تا چالشها و موانع موجود در مسیر کارایی نیروی متخصص و رفع نیازهای حاکم بر گروههای مختلف اجتماعی شناسایی گردد.
با توجه به این مقدمه کوتاه دو سؤال زیر در یکی از شبکه های مجازی (گروه تلگرام مددکاران اجتماعی ایرانیان) طرح گردید.
- برنامه های درسی (نظری- عملی) رشته مددکاری اجتماعی را چگونه ارزیابی میکنید؟
- چالشها و موانع موجود در مسیر اثربخشی این برنامه ها متناسب با نیاز جامعه و گروههای هدف کدامند؟
شرکت کنندگان در این مباحثه شامل اساتید مددکاری اجتماعی، مددکاران اجتماعی شاغل در نهادهای دولتی و خصوصی، دانشجویان رشته مددکاری اجتماعی و صاحبنظر در مورد موضوع مورد مطالعه بودند که به صورت داوطلبانه در مباحثه فوق شرکت کردند.
به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مباحثه گروهی، تمامی پاسخهای ارائه شده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در قالب جدول زیر نمایش داده میشود.
جهت دریافت فایل کامل شانزدهمین مباحثه اینجا کلیک کنید.
گردآوردنده و تحلیلگر: کبری واعظی | کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران