تاب آوری سازمانی چیست؟

خانه تاب آوری (Home of Resilience): در آستانه برگزاری اولین کارگاه تاب آوری سازمانی، محمدرضا مقدسی مدرس این کارگاه به پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی گفت : هرسازمان همانند یک اجتماع برای توسعه بایستی بتواند پیشرو، سازگار و مقاوم در برابر نوسانات و چالش ها باشد، از این روست که آشنایی با مفاهیم بنیادی تاب آوری و توسعه آن اهمیت یافته است.
واحدهای صنعتی و اقتصادی تاب آور آنهایی هستند که قدرت انطباق با تغییرات و نوسانات سریع را دارند. این تغییرات هم اغلب غیرقابل پیش بینی و اجتناب ناپذیر هستند و مقابله و یا حتی پیش بینی آنها در واقع قسمتی از فرایند های مدیریتی به شمار می آیند. سازمانی که ظرفیت مواجهه و مقابله با چنین چالش هایی را داشته باشد قطعاً از تاب آوری قابل قبولی برخوردار است.
مددکاران اجتماعی و مددکاران صنعتی در این راستا میتوانند بازوی توانمند واحد های تولیدی و صنعتی به شمار آیند. گسترش عدالت و ادراک آن، توسعه خوش بینی و امید، قدر شناسی و سپاسگزاری، توسعه و تحکیم ارتباطات انسانی و در گسترده ترین معنا توسعه مدیریت از بدیهی ترین آثار حضور مددکاران در واحدهای صنعتی می  تواند باشد.
از طرف دیگر پژوهش های مختلف نشان داده است تاب آوری با کارکردهای سازمانی رابطه معنی دار دارد و این خود دلیل دیگری برای اهمیت موضوع خواهد بود.
تاب آوری در سلامت و موفقیت سازمانی و همین طور در شکست های سازمانی نقش عمده ای ایفا میکند لذا برای تمامی مدیران توسعه تاب آوری دارای جایگاه ویژه و متضمن پایداری و موفقیت است.
هدف اصلی از برگزاری کارگاه آموزشی تاب آوری سازمانی در واقع ایجاد حساسیت های لازم در ارتقای سرمایه های روانشناختی است.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا