چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی

چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی و سپاسگزاری

چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی: وقتی قدردانی می کنیم، مجموعه فکر و عمل ما گسترده می شود. این بدان معناست که ما می‌توانیم روش‌های تاب آوری که تصویر بزرگ‌تر را در بر می‌گیرند، مدنظر قراردهیم و بر اساس آنها عمل کنیم.

چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی

چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی و سپاسگزاری
Four Ways to Build Resilience Through Gratitude

تاب آوری یکی از ضروری ترین ویژگی های کارآفرینی است. تمرین این مهارت مهم می تواند به شما در ایجاد و تقویت آن کمک کند.

قدردانی به معنای شناخت این موضوع است که اتفاقات خوب می توانند از زمان های بد به وجود آیند.

تاب‌آوری ظرفیتی است که می‌توان از رویدادهای دشوار پس زد و اگر گروهی به این توانایی نیاز دارد، آن ها چه بسا کارآفرینان هستند. بدون تاب آوری، هر مشتری از دست رفته مانند یک فاجعه است. به نظر می رسد شکست، با وجود اینکه یک نتیجه عادی و البته ناخوشایند از راه اندازی یک کسب و کار است، نقطه بی بازگشتی است.

تاب آوری همه یا هیچ نیست

اما تاب آوری همه یا هیچ نیست. برخی از کارآفرینان بهتر از دیگران در انتخاب خود و چرخش بهتر هستند. چه چیزی افرادی را که در زمان های پر استرس شکوفا می شوند از سایر افرادی که در مواجهه با ناملایمات شکست می خورند جدا می کند؟

تحقیقاتی که توسط میشل ام. توگاد از گروه روانشناسی کالج واسار در سال 2004 انجام شد، نشان می دهد که افراد تاب آور بیشتر احساسات مثبت را تجربه می کنند. اگرچه احساسات مثبت رنگ های مختلفی دارند، اما تنها یکی را می توان در هر زمینه ای تداعی کرد: قدردانی. Four Ways to Build Resilience Through Gratitude

چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی
چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی

چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی

به عنوان یک کارآفرین، قدردانی در جیب شماست. در ادامه چهار روش (یا چهار نگرش) که از طریق آنها قدردانی باعث ایجاد تاب آوری می‌شود و در اینصورت خواهید توانست سریع‌تر از همیشه به عقب بازگردید معرفی می شوند:

قدردانی منابع شخصی بادوام را می سازد

وقتی قدردانی می کنیم، مجموعه فکر و عمل ما گسترده می شود. این بدان معناست که ما می‌توانیم به روش‌های تاب آوری که تصویر بزرگ‌تر را در بر می‌گیرد، در نظر بگیریم و عمل کنیم.چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی

با گذشت زمان، اثرات سپاسگزاری انباشته و ترکیب می شود. نتیجه این است که ما می‌توانیم تعداد روزافزونی از راه‌ها را برای حل مشکلات و عقب نشینی از دیگران ببینیم. و با حل موثرترِ مشکلات در وهله اول، باید کمتر از ذخایر شخصی خود استفاده کنیم.

به یاد داشته باشید، این موضوع در طول زمان رخ می دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که یک تمرین قدردانی روزانه ایجاد کنید. هرچه بیشتر احساس قدردانی کنیم، سطح پایه رفاه ما بالاتر می رود و کمتر شکسته می شود. از طریق قدردانی، بهتر می‌توانیم موقعیت‌های منفی و غنی از نظر عاطفی را از بین ببریم.

قدردانی به شما کمک می کند تا روابط اجتماعی را شکل دهید و حفظ کنید

قدردانی در هسته روابط اجتماعی ما قرار دارد. به اشتراک گذاشتن و تجربه قدردانی چیزی است که باعث ایجاد و تقویت روابط ما با دیگران می شود. وقوع این حالت به این دلیل است که انگیزه قدردانی از نوع دوستی متقابل است: وقتی چیزی با ارزش به دیگران می دهیم، به آنها اعتماد می کنیم که لطف ما در آینده به اشکال مختلف جبران خواهد شد.

وقتی قدردانی می کنیم، مهربانی را به کسی که احساسات قدردانی را در ما برانگیخته است منعکس می کنیم. این عمل قدردانی احتمال رفتار نوع دوستانه هر دو طرف را در آینده  افزایش می دهد. قدردانی و نوع دوستی دوره ای هستند و خود را تقویت می کنند.چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی

تعاملات بین فردی و ترویج و توسعه قدردانی، جامعه ای تاب آور می سازد که در بدترین حالت حامیِ شما خواهد بود. نکته کلیدی این است که به سرمایه گذاری در آن روابط ادامه دهید، به جای اینکه فرض کنید وقتی به آنها نیاز دارید همیشه در آنجا خواهند بود. Four Ways to Build Resilience Through Gratitude

3. قدردانی مغز شما را مجدداً سیم کشی می کند

تمرین قدردانی، مغز را دوباره سیم کشی می کند تا تمرکز شما را از رویدادهای منفی و به سمت رویدادهای مثبت تغییر دهد. سپاسگزار بودن هیپوتالاموس شما را فعال می کند، ناحیه ای از مغز که با حفظ انرژی و کنترل استرس مرتبط است.

تمرین قدردانی همچنین ذهن شما را نسبت به اثرات دوپامین و سروتونین حساس تر می کند. این انتقال دهنده های عصبی با احساس خوب، حساسیت شما را نسبت به اضطراب کاهش می دهند و به شما کمک می کنند تا انگیزه لازم را برای پشت سر گذاشتنِ زمان های دشوار داشته باشید.

چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی و سپاسگزاری
چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی و سپاسگزاری

نکته اصلی این است که قدردانی از نظر فیزیکی مغز را برای مدیریتِ بهترِ ناملایمات تغییر می دهد. با آماده شدنِ مغز برای کنترل استرس، مدت زمانِ لازم برای بهبودی و عبور موفقیت آمیز از مشکلات کاهش خواهد یافت.

سپاسگزاری به شما یادآوری می کند که ما نیز از این شرایط عبور خواهیم کرد

قدردانی برای تجربیات منفی ممکن است دشوار باشد، اما با تغییر تمرکز خود به سمت نتایج مثبت از این تجربیات، قدرت را از بدی ها می گیرید و آن را در دست افراد خوب قرار می دهید.

قدردانی به معنای شناخت این موضوع مهم است که اتفاقات خوب می توانند از زمان های بد به وجود بیایند. انجام این کار به شما کمک می کند تا متوجه شوید که می توانید در برابر هر طوفانی که سر راهتان قرار می گیرد، مقاومت کنید.

شاید به همین دلیل باشد که ثابت شده است که قدردانی می تواند موجب ایجاد عزت نفس در ورزشکاران شود. هم در ورزش و هم در کسب و کار، قدردانی به ما اعتماد به نفس می دهد تا وقتی زمین می خوریم دوباره سوار اسب شویم. بارها و بارها بلند شدن باعث می شود زمین خوردن کمتر ترسناک به نظر برسد.

مطمئناً تمرین قدردانی احساس خوبی دارد. اما پیوند شکرگزاری با تاب آوری بسیار عمیق تر از تواناییِ آن در ایجاد احساسات مثبت است.چهار روش ایجاد تاب آوری از طریق قدردانی

با تمرین شکرگزاری، ذخایر شخصی خود را افزایش می دهیم. ما جامعه ای حامی پیرامون خود می سازیم. بارها و بارها به خود یادآوری می کنیم که چقدر قوی هستیم.

Four Ways to Build Resilience Through Gratitude
Four Ways to Build Resilience Through Gratitude

به عنوان یک کارآفرین، نمی توانید در شرایط نامطمئن و دشوار گم شوید. بنابراین، یک دفتر قدردانی باز کنید، به سراغ کسی بروید که در گذشته به شما کمک کرده است و در مورد همه وقایع خوب و مثبت زندگی خود فکر کنید.

رسانه تاب آوری ایران
دکمه بازگشت به بالا