ویدئوی اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

ویدئوی کامل سخنرانی مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

چندرسانه ای اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران که با موضوع “نهادینه سازی الگوهای مددکاری اجتماعی در تثبیت بهزیستی (آشتی) کودکان بومی” در تاریخ هجدهم تیرماه سال جاری برگزار شد منتشر می گردد.

چندرسانه ای اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

ویدئوی کامل سخنرانی مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

 

محتوای سخنرانی دکتر جواد طلسچی یکتا در اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران که با موضوع “نهادینه سازی الگوهای مددکاری اجتماعی در تثبیت بهزیستی (آشتی) کودکان بومی” روز پنجشنبه تاریخ 18 مرداد 1403 توسط کارگروه علمی ارتباطات صلح انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با همکاری خانه تاب آوری ایرانیان و پایگاه استنادی علوم سیویلیکا به صورت غیرحضوری برگزار شد.مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

ایجاد تاب آوری در سایه مددکاری اجتماعی مردمان بومی

روز جهانی مردمان بومی فرصتی گرانبهاست جهت پرداختن به این قشر در جوامع مختلف دنیا،  قشری که فقط متعلق به جوامع  توسعه نیافته نمی باشند و آنچه از تاریخچه این موضوع برمی آید، جوامع توسعه یافته ای که پیشرفت های تکنولوژیکی و روند توسعه رفاهی- اجتماعی شان  زبانزد جهانیان است نیز در این حوزه نقاط ضعف و کج کارکردی های فراوانی داشته اند که در برهه ای از زمان حتی تاریخ ساز هم شده اند!

از آمار و ارقام جهانی این موضوع که بگذریم ( اینکه بیش از ۳۷۰ میلیون نفر مردمان بومی در بیش از ۹۰ کشور جهان حضور دارند و یا اینکه مردمان بومی دنیا به بیش از ۴۰۰۰ زبان مختلف صحبت می کنند و به فرهنگ ها و تاریخ های کهن بسیاری تعلق دارند) مبحث مردمان بومی جوامع مختلف دنیا موضوعی جذاب و مهم و اغلب مغفول واقع شده است که در ادامه بیشتر بدان خواهیم پرداخت.چندرسانه ای اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

مردمان بومی چه کسانی هستند؟

  • مهم‌ترین نکته این است که آن‌ها خودشان را بومی می‌دانند.
  • مردمان بومی با کسانی که در یک کشور یا منطقه‌ از قبل از ورود مردمان تازه‌ای با فرهنگ و پیشنیه‌ی متفاوت ساکن بود‌ه‌اند، پیوند تاریخی دارند.
  • مردمان بومی پیوندی قوی با مناطق و منابع طبیعی آن خاک دارند.
  • مردمان بومی ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متمایز خودشان را دارند.
  • مردمان بومی زبان، فرهنگ و باورهای ویژه‌ی خودشان را دارند.
  • مردمان بومی غالباً  به حاشیه رانده شده و مورد تبعیض قرار گرفته‌اند.
  • مردمان بومی سیستم‌ها و محیط زیست‌شان را به راه و روش متمایزِ اجدادی‌شان اداره می کنند و توسعه می‌دهند.

محافظت از فرهنگ‌های بومی

مردمان بومی صرفا به خاطر احساس تعلق به فرهنگ بومی‌شان با محرومیت و تبعیض مواجهه هستند.

تبعیض و اَنگ، زندگی مردمان بومی را همواره تحت تأثیر قرار می‌دهد و دسترسی‌شان به حقوق اساسی شان همچون آموزش بهداشت و درمان و نیز مسکن را محدود و بسیار ضعیف می سازد.ویدئوی اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

در سرتاسر جهان، متوسط عمر مردمان بومی بیست سال کم‌تر از مردمان غیربومی است.

مردمان بومی معمولاً درصد بالایی از زندانیان، بی‌سوادان و بیکاران را تشکیل می‌دهند. در مقیاس جهانی، آن‌ها از درجات بالاتری از فقر، بی‌زمینی، سوء تغذیه و «بی‌جاشدگی» در داخل مرزهای کشوری که در آن ساکن‌اند رنج می‌برند.

در مواجهه با این قشر، با این قشر و یا برای این قشر چه باید کرد؟

در ابتدا نظر شما  را به سوالات زیر جلب می کنم: مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

  1. چگونه تفاوتهای بارز آنها با مردمان غیربومی و به ظاهر عادی و مُدرنِ جوامع را (در عین پذیرشِ آنها به عنوان اعضاء یک جامعه) مدیریت کنیم؟چندرسانه ای اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران
  2. همزیستیِ مسالمت آمیزِ اقشار مختلف یک جامعه با مردمان بومی آن جغرافیای خاص چگونه تحقق می بابد؟
  3. در سایه چه قوانین و ارزشها و هنجارهایی نظم جوامعِ مختلف در همزیستی با مردمان بومیِ آن جوامع حفظ می شود؟
  4. حقوق عمومی و خاص مردمان بومی یک جامعه چگونه و تحت چه قوانینی محفوظ خواهد ماند و رعایت خواهد شد؟
  5. چگونه از اَنگ اجتماعی در خصوص این قشر و کودکان آنها پیشگیری کنیم؟
  6. مردمان عادی جوامع از آنها چه می دانند و چقدر با این موضوع آشنا هستند؟مدیر و مؤسس خانه تاب آوری
  7. عفو بین‌الملل برای دفاع از حقوق مردمان بومی در تمام نقاط جهان تلاش کرده و از دولت‌ها می‌خواهد تا هرچه‌ سریع‌تر قوانین ضروریِ مورد نیاز برای حفاظت از زمین‌ها، فرهنگ‌ها و امکانات معیشتی آنان‌ را وضع و اجرا نمایند.
ویدئوی اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران
چندرسانه ای اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

مطالبات عفو بین‌الملل در مورد جوامع بومی

دولت‌ها باید قوانین و سیاست‌هایی را به اجرا بگذارند که حقوق  مردمان بومی را به خصوص در موارد زیر حفظ و یا احسا سازد:

  • مشاوره با مردمان بومی و گرفتن نظر آزاد و مبتنی بر اطلاع‌رسانی صحیح به آن‌ها، پیش از اتخاد هر تصمیمی که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد
  • حفظ هویت مشخص فرهنگی آن‌ها
  • زندگی فارغ از تبعیض و خطر نسل‌کشی
  • تأمین دسترسی به زمین‌ها و منابع طبیعی که برای سلامت و سبک زندگی و خصوصاً امنیت روانیِ آن‌ها اهمیت اساسی دارد

مددکاری اجتماعی مردمان بومی و کودکان آنها

آنچه از شرایط کلی جوامع بومی و مردمان آن به نظر می رسد اهمیت و ضرورت کشفِ نیازمندی های مددکاری اجتماعی آن جوامع می باشد.ویدئوی اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

با توجه به اینکه شناخت زیادی از نیازمندیهای اجتماعی- روانشناختی و فرهنگی این جوامع در دست نمی باشد و بیشترِ تمرکز متخصصین علوم روانشناختی و اجتماعی بر روی مسائل و مشکلات روانی ـ اجتماعیِ اقشار عادی یک جامعه می باشد لذا ضرورت دارد با برپاییِ هر چه بیشتر چنین نشست ها و جلسات علمی، نسبت به تبیین این موضوع و حساس سازیِ آحاد تخصصی جامعه در مسیر شناخت هر چه بیشتر جوامع بومی صورت پذیرد تا در سایه ارتقاء سطوح کمٌی و کیفی آگاهی ها، بشود که در مسیر الحاقِ مردمانِ بومی یک جامعه به مراکز و منابع اصلی جامعه و از آنها مهمتر دستیابی به آشتی اجتماعی مابین آنها و سایر آحاد جامعه دست یافت.

توجه به اصل پذیرش

لازم است در وهله اول، اصل پذیرش به عنوان مهمترین اصل مددکاری اجتماعی در خصوص این قشر( بامدنظر قراردادنِ همه ویژگی ها و خصوصیاتشان) مورد توجه قرار گیرد.

پذیرش بی قید و شرطی که اتفاقا از شعارهای سال فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی در سال ۲۰۱۳ نیز بوده است.

وقتی به شرایط خاص مردمان بومی از هر لحاظ نگاه می کنیم، اهمیت فرهنگ و آداب و سنن و عقاید و سبک زندگی بیش از هر چیزی نمود پیدا می کند.چندرسانه ای اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

مردمانی که پیش از هر جامعه ای در آن جغرافیا و بوم زیست وجود داشته اند و یقیناً تعلقاتی دارند.

آموزش جوامع بومی

شاید مهمترین وجه مبحث مددکاری اجتماعی جوامع بومی، توجه به خلاء ها و نیازهای آموزشی این جوامع باشد.

آموزش مورد نیاز این جوامع، یک آموزش هدفمند، برنامه ریزی شده، مستمر و مداوم و متناسب سازی شده با فرهنگ و آداب و رسوم آنهاست.

متناسب سازی محتواهای آموزشی  (به عنوان مثال: اتودهای آموزش مهارت های چندگانه زندگی)  با نکات مهم ارزشی – فرهنگی- اجتماعی آنها، بطوریکه موجب جذب مخاطبین و گروههای هدف آموزش بشود.

ایجاد دسترسی آسان به مشاوره های اجتماعی و حقوقی

فراهم نمودن شرایط لازم جهت ارائه انواع مشاوره ها اعم  از راهنمایی های لازم روانشناختی- اجتماعی و حقوقی از موارد مهم نیازمندی های این جوامع محسوب می شوند که لازم است بدان توجه ویژه بشود.

تهیه و تدوین برنامه مراقبت از کودکان مردمان بومی

با وحدت اندیشه و نظر سازمانهای دولتی و غیردولتی متولی امر و درگیر با مسائل و مشکلات اجتماعی، برنامه تهیه و تدوین برنامه مراقبت از فرزندان مردمان بومی در عین زندگی نزد والدین بیولوژیکی شان در دستور کار قرار گیرد. البته منظور از این مهم، تهیه و تدوین یک برنامه مراقبتیِ عملیاتی، واقع بینانه و با حفظ حقوق اساسی فرهنگی اجتماعی آنها می باشد.

ویدئوی اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران
چندرسانه ای اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

در واقع در سایه این برنامه مراقبت می شود یک کار سیستمی – فرایندمحور مبتنی بر مشارکت خود آن جوامع بومی را به شکل مدیریت مورد مردمان بومی  اجرایی کرد.ویدئوی اسکایپ وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

این مُدل می تواند به عنوان یک الگوی ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی به جوامع بومی و مردمان آن تعمیم و توسعه یابد و بسته به درجات مختلف رفاه اجتماعی جوامع مختلف بروزسانی گردد.مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

سخنرانی علمی: نهادینه سازی الگوهای مددکاری اجتماعی در تثبیت بهزیستی (آشتی) کودکان بومی

Institutionalization of social work models in stabilizing the well-being (reconciliation) of indigenous children

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا