خانه تاب آوری Home of Resilienceکوچینگ

پرسش ها و ابزارهایی برای ایجاد روابط کوچینگ

تاب آوری کوچینگ: ایجاد ظرفیت رهبری آموزشی از طریق مشارکت

پرسش ها و ابزارهایی برای ایجاد روابط کوچینگ: هنگام ایجاد روابط مؤثر راهنمایی، مذاکره دقیق و توافق بر سر نقش‌ها و مسئولیت‌های خاص سرپرستان و مربیان ضروری است.

پرسش ها و ابزارهایی برای ایجاد روابط کوچینگ

هنگام ایجاد روابط مؤثر راهنمایی، مذاکره دقیق و توافق بر سر نقش‌ها و مسئولیت‌های خاص سرپرستان و مربیان ضروری است. همچنین بسیار مهم است که روابط مربیگری (کوچینگ) بر پایه اعتماد، درک و احترام متقابل بنا شود، بنابراین برای سرپرستان و مربیان ارزشمند است که وقت خود را در جهت شناخت شخصی و حرفه ایِ یکدیگر سپری نمایند.

تعیین نقش ها و مسئولیت ها

مجموعه سوالات زیر ممکن است برای تعیین و روشن کردنِ نقش هر فرد در رابطه مربیگری (یا کوچینگ) استفاده شود. به خاطر داشته باشید که نقش ها ممکن است بسته به نیازهای مربی و مهارت های مربی گری متفاوت باشد:

برای مثال، مربی می تواند یک معلم مبتدی، یک معلم مستقر، یک رهبر مشتاق یا در حال حاضر در نقش رهبری باشد. همچنین مهم است که در نظر بگیرید که آیا رابطه مربیگری بر آموزش و یادگیری در کلاس درس متمرکز است یا بر روی عملکرد رهبری.

اگر راهنمایی بر روی تمرین رهبری متمرکز باشد، ممکن است برخی از سؤالات و فعالیت های ذکر شده در زیر تطبیق داده شوند. به عنوان بخشی از فرآیند مذاکره درباره نقش‌ها و مسئولیت‌ها، سرپرستان و مربیان باید به طور مشترک در مورد اهداف متمرکز بر بهبود تصمیم بگیرند.پرسش ها و ابزارهایی برای ایجاد روابط کوچینگ

به نظر شما کدام یک از فعالیت های زیر باید بخشی از این رابطه کوچینگ باشد؟

به نظر شما کدام یک بخشی از این رابطه کوچینگ نیستند؟

پرسش ها و ابزارهایی برای ایجاد روابط مربیگری
پرسش ها و ابزارهایی برای ایجاد روابط مربیگری

کدام یک تمرکز اصلی برای این رابطه کوچینگ هستند؟

  1. ارائه آموزش یا منابع
  2. برنامه ریزی مشترک فعالیت های یادگیری
  3. مرشد منتی را مشاهده می کند و بازخورد ارائه می دهد
  4. سرپرست آموزش مربی را مشاهده می کند
  5. منتی بازتاب هایی را در مورد عملکرد خود ثبت می کند

مراجع داده هایی را برای اطلاع رسانی جهت بحث جمع آوری می کند، مانند: صدای دانش آموز (مانند نظرسنجی و مصاحبه)، نتایج ارزیابی (نتایج ارزیابی تکوینی یا جمعی)، نمونه هایی از کار دانش آموز

ارزیابی (برای مثال اگر شواهدی از این رابطه مربیگری به صدور گواهینامه کمک می کند)
ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد و احترام پرسش ها و ابزارهایی برای ایجاد روابط کوچینگ

روابط موفقِ راهنمایی مبتنی بر اعتماد و تفاهم است که توسط سرپرستان و مربیان برای شناخت شخصی و حرفه ایِ یکدیگر ایجاد می شوند. در حالی که افراد در میزان تمایل به اشتراک گذاری های متفاوت هستند و باید به آن احترام گذاشت، شناخت افرادی که با آنها کار می کنید بخش مهمی از ایجاد اعتماد به جامعه است.

پرسش‌های زیر می‌تواند به‌عنوان راهنمایی جهت آشنایی با یکدیگر به عنوان معلم و درک فلسفه‌های آموزشی یکدیگر باشد. آنها همچنین می توانند به معلمان جدید کمک کنند تا فلسفه آموزشی خود را توسعه داده یا اصلاح نمایند.

  • به نظر شما سه هدف اصلی آموزشی برای دانش آموزان کلاس شما / این مدرسه چیست؟
  • دانش چیست؟ دانا بودن به چه معناست؟
  • در زمینه تدریس و یادگیری دانش آموزان، دستاوردهای مهم شما در سال گذشته چه بوده اند؟
  • به نظر شما اهمیت اجتماعی و فرهنگی آموخته های دانش آموزان در چیست؟
  • دانش آموزان چگونه یاد می گیرند؟ نقش دانش آموز در رابطه یادگیری چیست؟
  • نگرش شما در مورد برنامه درسی / برنامه های ارائه شده در این مدرسه چیست؟
  • نقش معلم را چگونه می بینید؟
  • روش تدریس و یادگیری ترجیحی شما چیست؟
  • از چه نوع زبانی در کلاس استفاده می کنید؟ برخی از عباراتی که اغلب می گویید چیست؟
  • نوع رابطه معلم و شاگرد ترجیحی شما چیست؟ چرا برای شما مهم است؟
  • سه ویژگی، هنجارها یا ارزش‌های مهم در یک مدرسه برای شما برای کار با بالاترین پتانسیل چیست؟
  • تصویر شما از نقش والدین و جامعه در آموزش چیست؟ تعریف شما از جامعه چیست؟
Questions and tools for establishing mentoring relationships
Questions and tools for establishing mentoring relationships

عدم تطابق و اختلاف نظر

در طول فرآیند تعیین نقش ها، تصمیم گیری در مورد اهداف و ارائه بازخورد، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که مربی و منتی با هم اختلاف نظر داشته باشند.

برای به حداقل رساندنِ احتمالِ وقوع چنین اتفاقی، در صورت امکان، باید اطمینان حاصل شود که مربی و منتی از نظر شخصی و حرفه ای با هم هماهنگ هستند.

ممکن است سطح معینی از اختلاف نظر، در مرحله‌ای از فرآیند مورد انتظار باشد، اما اگر مربیان از اصول مکالمات باز نسبت به یادگیری استفاده کنند، می‌توان این موضوع را به گونه‌ای مدیریت کرد که باعث ایجاد اعتماد و احترام بین سرپرست و مربی شود.

اگر مربی یا منتی احساس کند که اختلافات قابل حل نیست، ممکن است وقت آن رسیده باشد که از شخص ثالثی برای حمایت (با توافق همه طرفین) دعوت شود، زیرا ممکن است دیدگاه متفاوتی ارائه دهند که می تواند ارزشمند باشد.

از طرف دیگر، مرشد و منتی ممکن است با پایان دادن به رابطه مربی موافقت کنند. همچنین توجه داشته باشید که ممکن است برخی از نیازهای منتی از طریق رابطه مربیگری برآورده نشود و پشتیبانی از نقاط دیگر ممکن است مناسب‌تر باشد.

مراحل بعدی

هنگامی که در مورد نقش ها توافق کردید و زمانی را صرف شناختن مربی و نیازهای او کردید، گام های بعدی این است که سرپرست در کنار مربی کار کند تا به او کمک کند تا در مورد عملکرد خود فکر کند، اهداف تعیین کند، در مورد اقدامات تصمیم بگیرد و پیشرفت خود را نظارت کند. برای دریافت ایده‌هایی در مورد نحوه انجام این کار، سؤالات مورد استفاده در مکالمات راهنمایی را ببینید.پرسش ها و ابزارهایی برای ایجاد روابط کوچینگ

منابع

Foltos, L. (2013). Peer coaching. Sage

Robertson, J. (2016). Coaching leadership: Building educational leadership capacity through partnership (2nd ed.). NZCER Press

رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران
دکمه بازگشت به بالا