حقوق شهروندیمددکاری اجتماعی ایرانیادداشتهای اختصاصی

نقطه شروع کار مددکاری اجتماعی در حوزه حقوق شهروندی در جامعه کجاست؟

05یک تیم ورزشی حرفه ای یا یک تیم مهندسی ورزیده ای را در نظر بگیرید که از عهده مبارزه و چالش های پیش رو برآمده و به اهداف مورد نظر خود می رسند.
در تحلیل رمز موفقیت تیم آنچه که در ابتدا عامل این پیروزی گشته است، یک استراتژی و برنامه هوشمندانه ای است که رهبر گروه آنرا تدارک دیده است. بعد از مشخص شدن هدف و استراتژی متناسب با آن ترکیبی از تک تک اعضا برای شکل دهی گروه آغاز می گردد. افرادی با تخصص و تجربه حرفه ای که در ترکیب و هماهنگی حرفه ای با یکدیگر همچون یک ماشین به کارکرد موثر همدیگر کمک می کنند.
و در نهایت منابع مالی مورد نظر برای تحقق هدف تعیین می گردد.
با این قیاس برای اجرای پروژه کلینیکهای حقوق شهروندی باید ببینیم بر مبنای چه نیازی در جامعه و با چه هدفی این طرح، طراحی شده است؟ و سپس برای رسیدن به این اهداف از چه نیروها و منابع جامعه می بایست استفاده کرد؟
آنچه که در مفاد تفاهم نامه دیده می شود، بطور خلاصه عبارتست از :
– ارتقاء سلامت اجتماعی
– افزایش حقوق شهروندی و حقوق بشری جامعه هدف مددکاری اجتماعی
– انجام پژوهش ها و کارگاههای آموزشی و علمی
– ارتقاء شاخص های سلامت اجتماعی
– سیاستگزاری در موضوعات مددکاری اجتماعی و سلامت اجتماعی،
– حمایت از افرادی که حقوقشان نادیده گرفته شده است
– مطالبه گری اجتماعی
– ارتباطات بین المللی
– استفاده از ظرفیت های متقابل (کانون کلینیکها و وزارت دادگستری)
– و سایر موضوعات مورد توافق.

تحلیل و تبیین اهداف، نشانگر نشانه گیری صحیح مشکلات و آسیب های فردی و اجتماعی در جامعه است. پرداختن به سلامت اجتماعی در واقع پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
افزایش حقوق شهروندی و حقوق بشری، افزایش انسجام اجتماعی و عدالت اجتماعی در جامعه است. پرداختن به پژوهش ها و آموزش ها در واقع آینده پژوهی برای بهزیستی است و حمایت از افراد مورد ظلم و مظلوم جامعه، همان اقدام اجتماعی مددکاری اجتماعی است.
این اهداف هر چهار سطح فردی، گروهی، جامعه ای و بین المللی را شامل می شود.
نگاهی عمیق تر به اهداف مذکور بیانگر این واقعیت است که رسیدن به این اهداف افراد و گروههای متخصص خود را می خواهد.
این متخصصین چه کسانی هستند؟ سیاستمداران؟ متدینین مساجد و خیریه ها؟ وکلا؟ معتمدین محل یا پزشکان؟!
قطعاً هیچکدام. چرا که دانش و تجربه کار در این حوزه را ندارند و ورود آنان قطعاً و بدون شک و شبهه موجب تخریب هدف خواهد شد. این حوزه در حیطه مددکاران اجتماعی، روانشناسان و جامعه شناسان است و البته که بر حسب ضرورت از سایر حرفه ها و افراد یاد شده استفاده خواهد شد. اما ستون اصلی کار این سه حرفه یاورانه خواهد بود.
و در نهایت تحقق طرح، مستلزم منابع مالی تعریف شده دولتی است. با انشالله و ماشالله و تکیه بر خیرین از ابتدای کار محکوم به شکست است. این بودجه از طریق شهرداری، وزارت دادگستری و سایر نهادهای دولتی قابل تأمین شدن است و در غیر ابن صورت قطعاً روی کاغذ به موفقیت خواهد رسید!!!

احمد جبارزاده | مددکار اجتماعی

پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا