یادداشتها و مطالب اختصاصیاخبار و مطالب اختصاصی پایگاهمدیریت بحران

مدیریت پسابحران نیازمند تخصص و تجربه است

مدیریت پسابحران نیازمند تخصص و تجربه است.
چگونه به سیل زدگان کمک کنیم؟

نویسنده: دکتر فاضل الیاسی- پژوهشگر فوق دکترای دانشگاه تهران

زلزله ۲۱ آبان سال نود و شش در استان کرمانشاه، اگر چه خانه ها را بر سر ما به تلی از آوار تبدیل کرد و منجر به فوت عزیزانمان شد، اما تجربیات ارزنده ای نیز به دنبال داشت که در خدمت هموطنان عزیزم قرار می دهم:

۱- کمک های ارسالی بر اساس نیازسنجی صورت بگیرد و اولویت بندی نیز رعایت شود.
۲- سعی شود یک شورای هماهنگی در منطقه سیل زده تشکیل شود و با همکاری این شورا تمام کمک ها تقسیم گردد.
۳- از هرگونه موازی کاری، تقسیم فله ای کمک ها و کار جزیره ای پرهیز شود.
۴- در هنگام توزیع کمک ها به فکر کسانی باشید که عزیزانشان را از دست داده اند و یا داغدار هستند، چون اغلب بنابر سنت های مختلف محلی حاضر به حضور و یا درخواست کمک نیستند، سعی شود افراد متخصص و با تجربه در این مناطق حضور پیدا کنند.
۵- افراد و خانواده هایی هستند که بسیار ضعیف هستند، اغلب این خانوارها حتی توان درخواست کمک هم ندارند.
۶- در هنگام توزیع کمک ها سعی شود که کرامت و عزت افراد حفظ شود، از پرت کردن کمک ها و یا کمک های پاراشوتی و فله ای و بدون برنامه پرهیز شود.
۷- در هنگام سیل و زلزله اغلب افراد آسیب پذیر می شوند، اما زنان، کودکان، سالمندان، معلولان و بیماران در شرایط دشوارتری قرار می گیرند.
۸- تا حد امکان از پرداخت پول نقد به افراد بخصوص به کودکان پرهیز شود.
۹- به آداب و فرهنگ بومی افراد مصیبت دیده احترام گذاشته و سعی شود ارزش های آنها را ارزشمند و محترم حفظ شود.
۱۰- از معتمدین محلی و گروههای محله ای استفاده شود، توانمندسازی این افراد و گروهها بسیار حائز اهمیت است.
۱۱- بدون اجازه افراد از آنها عکس و فیلم گرفته نشود.
۱۲- خیلی وقت ها اعطاء کالا و وسایل و کمک کردن نه تنها به آنها کمک نمی کند بلکه آنها را کم توان و ضعیف می کند، پس توانمند سازی و تاب آوری آنها جزو برنامه باشد.
۱۳- بعد از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، بازسازی فضای فیزیکی مهم است، اما بازسازی فضای اجتماعی و روانی کمتر از بازسازی کالبدی نیست و حتما همزمان مورد توجه قرار بگیرد.
۱۴- افراد بازمانده از سیل و زلزله به کمک های بلند مدت نیاز دارند، اغلب در هفته های اول کمک ها به صورت احساسی ارسال می شود و سپس بازماندگان از سیل و زلزله رها می شوند.
۱۵- خیلی از افراد باز مانده از سیل و زلزله کار خود را از دست می دهند، توانمند سازی و اشتغال نیز از اهمیت بالایی برای این مناطق برخوردار است.
۱۶- از منیت ها و برساخت هویت در زمان بحران جدا خودداری شود، چون در این حالت اصل مساله به فراموشی سپرده می شود.
۱۷- در هنگام توزیع کمک ها به کودکان نگویید که پدرتان را بیاورید، چون بعضی اوقات این کودکان پدر ندارند و کودک به شدت آسیب می بیند.

رسانه تاب آوری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا