کارگروه فضای مجازی مددکاری اجتماعیگروه بزرگ مددکاری اجتماعیمددکاری اجتماعی ایران

راهکارهای توانمندسازی مددجویان از منظر مددکاری اجتماعی

توانمندسازی (Empowerment) در حرفه مددکاری اجتماعی مفهومی است که از اهمیت خاصی برخوردار است و به تعبیری شالوده مددکاری اجتماعی بر آن بنا نهاده شده است. توانمندسازی تغییر و توسعه ظرفیت­ها برای درک نیاز برای تغییرات وسیع­تر در گروه­ها و جوامع را شامل می­شود. توانمندسازی فرآیند تغییر ناتوانی و افزایش کنترل سازمان بر محیط است و در آن بر افزایش خود تصمیم­ گیری مددجویان سازمان تأکید می­ گردد. اهداف عمده توانمندسازی عبارتند از: عدالت اجتماعی، ایجاد امنیت، برابری اجتماعی و سیاسی، حمایت دو جانبه و یادگیری مشارکتی، برداشتن گام­های کوچک برای رسیدن به اهداف بزرگ.

نظر به اینکه مددکاری اجتماعی در مسیر توانمندسازی مددجویان نیازمند کاربست راهکارهای مختلفی است و این راهکارها با توجه به ویژگی­ های فردی، خانوادگی، توانایی­های اقتصادی، منزلت و موقعیت اجتماعی و … باید متفاوت باشد و نظر به سیاست­های در پیش­ گرفته از سوی سازمان­ های حمایتی (بهزیستی، کمیته امداد و …) در ایران مبنی بر کوچک­ سازی و ایجاد مسیر توانمندسازی مددجویان و خروج آنان از سیستم حمایتی در جمع تلگرامی مددکاران اجتماعی متشکل از اساتید، دانش­ آموختگان و دانشجویان مددکاری اجتماعی سوالی بر این اساس طرح گردید که: راهکارهای توانمندسازی مددجویان از منظر مددکاری اجتماعی چیست؟

گردآوری داده­ ها در فضای تلگرام و با مشارکت حداکثری اعضای گروه تلگرام مددکاران اجتماعی ایرانیان صورت گرفت. داده ­های گردآوری شده با روش تحلیل محتوای گرینهایم و لاندمن (2004) مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت.

جدول زیر راهکارهای توانمندسازی مددجویان از دیدگاه مددکاری اجتماعی راه نمایش می­دهد.

جهت مطالعه متن کامل و نیز جداول تحلیلی اینجا کلیک کنید.

گردآوری و تحلیل: کبری واعظی؛ کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی و عضو تیم تخصصی وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا