اخبار سازمانهای مردم نهادسازمان بهزیستی کشور

بهزیستی و رفاه در 7 روزی که گذشت

irsw243557افزایش دو برابری اعتبارات جمعیت همیاران، حضور روحانیون در کمپهای ترک اعتیاد ، صدور مجوز مراکز مشاوره فقط وظیفه بهزیستی، پایان فعالیت مرتضوی در تامین اجتماعی ،راه‌اندازی مراکز مشاوره سلامت روان در 11 استان، تدوین شناسنامه اجتماعی برای 100 متغیر اجتماعی، حداقل افزایش شهریه مهدهای کودک 25 درصد، 10 اقدام اساسی در 100 روز اول دولت در سازمان تامین اجتماعی ، و … از مهمترین اخبار هفته جاری در حوزه بهزیستی و رفاه اجتماعی بوده است. به گزارش وبسایت رسمی مددکاران اجتماعی ایرانیان به نقل از مهر، در هفته جاری بدلیل آغاز کار وزرای جدید و مراسم تودیع و معارفه آنان در وزارتخانه ها اخبار و حوادث مهمی در حوزه رفاه و آسیبهای اجتماعی رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

افزایش دو برابری اعتبارات جمعیت همیاران

در روز پایانی هفته جاری رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش دو برابری اعتبارات جمعیت همیاران خبر داد و گفت نباید مطالبات حوزه اجتماعی ذیل جریانات و امور سیاسی قرار گیرد.

همایون هاشمی در همایش هم‌اندیشی سراسری جمعیت همیاران اظهار داشت حضور تشکلها و سازمانهای غیر دولتی و نوع فعالیتشان اثرگذارتر و ارزانتر از کارهای دولتی است و باید به این مجموعه‌ها توجه بیشتری شود.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات جمعیت همیاران از یک میلیارد تومان به دو میلیارد تومان افزایش پیدا می کند، گفت ما نیز توقع داریم تعداد پایگاه‌های جمعیت همیاران از 400 به 800 پایگاه افزایش یابد که افزایش این تعداد پایگاه‌‌ها در عرصه خدمت‌رسانی نیز مؤثر خواهد بود.

وی تصریح کرد خدمات سازمان بهزیستی کشور در حوزه پیشگیری ارزان ولی اثربخش است به طوری که سال گذشته برای ارائه خدمات به جمعیت همیاران مبلغ یک میلیارد تومان تخفیف داده شد که البته این رقم در مقابل سایر خدمات ناچیز است.

از هر پنج ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شود

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در روز سه شنبه هفته جاری در مراسم تودیع و معارفه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از هر پنج ازدواج یک مورد آن به دلیل بیکاری و عدم شغل به طلاق منجر می‌شود گفت مردم منتظر تغییرات در دولت تدبیر و امید هستند.

عبدالرضا عزیزی اظهار داشت : بخشی از برنامه‌های رئیس‌جمهور که در برنامه‌های انتخاباتی خود اعلام کرده بود در این وزارتخانه محقق خواهد شد.باید بر اساس اصل 3 قانون اساسی شرایط عادلانه‌ای برای استفاده آحاد مردم از خدمات فراهم شود ضمن اینکه مردم از دولت تدبیر و امید انتظار فراهم کردن عدالت اقتصادی را دارند.همچنین باید تعامل و همفکری فضایی را فراهم کنیم تا شرایط کار و کارگری و تولید بهبود یابد و تولید داخل افزایش و مقدار واردات را کاهش دهیم.

به گفته وی، طبق آمارهای موجود در حال حاضر 41 هزار واحد صنعتی نیمه تمام در کشور وجود دارد و در صورتیکه اعتبار برای تکمیل آنها در اختیارشان قرار دهیم 5زمینه اشتغال 500 هزار نفر فراهم می شود.

10 اقدام اساسی دولت در تامین اجتماعی

در این هفته کارشناس ارشد تامین اجتماعی اصلاح اساسنامه سازمان ، شایسته گزینی در انتخاب ارکان عالی، توجه به بدنه مدیریتی و کارشناسی ، اصلاح برخی قوانین و مقررات مغایر با اصول و قواعد بیمه ای، اصلاح و توقف فرآیند انفکاک درمان (مستقیم یا غیر مستقیم) ، اصلاح و بازنگری حوزه سرمایه گذاری اقتصادی سازمان، شکل دهی هسته آینده پژوهی و اطاق اندیشه و تفکر در تامین اجتماعی، بازیابی و احیای شرکتها و موسسات ماموریتی و اصلاح ماده 28 قانون برنامه پنجم توسعه را از جمله اقداماتی دانست که باید در 100 روز اول فعالیت دولت در سازمان تامین اجتماعی انجام شود .

علی حیدری است به برخی از محورهای اساسی که میتواند سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت اصلاح اساسنامه سازمان تامین اجتماعی که توسط دولت قبلی برخلاف قانون و براساس مصالح شخصی ، باندی ، فرقه ای و … 4 بار مورد اصلاح قرار گرفت و سه جانبه گرایی ، استقلال مالی و اداری ، شخصیت مستقل حقوقی و … این سازمان مشاع بین النسلی و حق الناس را مورد خدشه قرار داد اولین موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود با لغو 4 مصوبه قبلی دولت که مورد ایراد مجلس و دیوان عدالت اداری نیز قرار گرفته و برگشت به اساسنامه قبلی زمینه راهبری و اعمال مدیریت بر پایه تدبیر و اعتدال فراهم می شود.

نامه یک معلول به رئیس جمهور

در روزهای میانی هفته جاری آرزو قنبری یک معلول از جامعه 3 میلیونی معلولان کشورمان در نامه ای به رئیس جمهور خواستار رفع مشکلات جامعه معلولان ، اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، مناسب سازی اماکن و معابر ،رعایت قانون 3درصد استخدام معلولان در دستگاهها و… شد.

در این نامه از رئیس جمهور خواسته شده است که نسبت به مناسب سازی اماکن و معابر، اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان،مسکن ، اجرای قانون 3 درصد اشتغال و … اقدام کند.

آرزو دراین نامه خطاب به رئیس جمهور منتخب عنوان کرده لطفاً پیش از آغاز بدانید که ما صبر کردن را هر لحظه زندگی می کنیم اما نمی خواهیم آن قدر به دیروزمان نگاه کنیم که امروزمان، تنها به احسنت گفتن بگذرد. ما می فهیم امروز اگر با گذشته فاصله دارد، بهایش گذر زمان بوده است.افق پیش روي ما فرداست و ایمان داریم به خدا. ما در انتظار اجراي عدالت در دولت تدبیر و امید، به آینده می اندیشیم.

حضور روحانیون در کمپهای ترک اعتیاد

مدیر بهزیستی شهر ری نیز در این هفته از اجرای طرح حضور روحانیون در کمپهای ترک اعتیادخبر داد و گفت: در حال حاضر در 10 کمپ ترک اعتیاد روحانیون حضور دارند که پس از پایان اجرای آزمایشی در سراسر کشور این طرح اجرایی خواهد شد.

یوسف رضایی افزود : بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده در سال جاری برای اولین بار در تعدادی از کمپهای ترک اعتیاد مجاز روحانیون حضور پیدا کرده و اجرای این برنامه باعث افزایش مهارت های دینی ، بهداشت و ماندگاری پاکی بالا و همچنین کاهش درگیریها شده است.

به گفته وی این برنامه در حال حاضر در 10 کمپ اجرا می شود که قصد داریم تا پایان سال جاری تمامی کمپ های مجاز را تحت پوشش قرار دهیم که البته برای تامین هزینه های روحانیون نیز امام جمعه شهر ری از محل زکات قرار است این اعتبار را تامین کند.

مدیر بهزیستی ری با اشاره به این که در حال حاضر 55 کمپ مجاز و بیش از 100 کمپ غیرمجاز در شهرستان وجود دارد گفت: در حال حاضر 65 مرکز ترک اعتیاد غیر مجاز شناسایی شده و حکم قضایی برای پلمپ آنها نیز از قوه قضائیه گرفته شده است که به زودی عملیاتی می شود و همچنین در چهارماه اول سال 40 کمپ ترک مجاز مجوزشان باطل شده است.

صدور مجوز مراکز مشاوره بر عهده بهزیستی است

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی در روزهای ابتدایی هفته جاری در واکنش به اظهارات رئیس سازمان نظام مشاوره و روانشناختی که عنوان کرده بود صدور مجوز مراکز مشاوره از این پس بر عهده سازمان مشاوره است عنوان کرد که بر اساس سه قانون مجلس و یک مصوبه هیات دولت صدور مجوز مراکز مشاوره خانواده و همچنین ساماندهی، کنترل و نظارت این مراکز بر عهده سازمان بهزیستی است و سازمان نظام مشاوره روانشناختی فقط می تواند براساس اساسنامه خود برای اعضای خود مجوز صادر کند.

کاظم نظم ده تاکید کرد افرادی که مطرح می کند صدور مجوز مراکز مشاوره بر عهده سازمان بهزیستی نیست از قوانین اطلاعی ندارند و بهتر است صحبت های خود را بر اساس مستندات قانونی ارایه کنند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه هیات دولت پس از دو سال کار کارشناسی این بود که کنترل، نظارت و صدور مجوز مراکز مشاوره بر عهده سازمان بهزیستی است و همچنین مجوز مراکز مشاوره ازدواج بر عهده وزارت ورزش و جوانان است و سازمان نظام مشاوره روانشناختی سازمان غیردولتی است و فقط می تواند برای اعضای خود مجوز صادر کند.

به گفته وی، سازمان بهزیستی در بخش مشاوره و ارایه خدمات روانشناختی قدمت دیرینه دارد و اولین دستگاه در کشور است که برای ارایه این خدمات برنامه ریزی های مناسبی انجام داده به طوری که در حال حاضر هزار مرکز مشاوره در کشور فعالیت می کنند و همچنین مراکز مشاوره با رویکرد دینی نیز از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

پایان فعالیت مرتضوی در تامین اجتمامی به دستور وزیر جدید رفاه

در این هفته سرانجام به دستور وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت مرتضوی در تامین اجتماعی به اتمام رسید و به صحبتهایی که به دلیل حضور مرتضوی در این سازمان ایجاد شده بود پایان داد.

در همین خصوص وزارت رفاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص ترکیب هیئت امنای تامین اجتماعی به اطلاع می رساند مراحل قانونی تعیین اعضای هیئت امنای تامین اجتماعی مبتنی بر پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی است که با توجه به عدم تحقق شروط مذکور در تصمیمات اخیر هیچ گونه تغییری در ترکیب اعضای قبلی هیئت امنای مذکور از نظر این وزارتخانه صورت نپذیرفته و اعضای قانونی هیئت امنا، اعضای قبل از تاریخ 1/5/1392 است.

بدیهی است پس از بررسیهای لازم ترکیب اعضای جدید هیئت امنا با پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی مشخص گردیده و به اطلاع عموم خواهد رسید

بنابراین با توجه به این اطلاعیه، به عضویت سعید مرتضوی و ناصر برهانی در هیئت امنای تامین اجتماعی پایان داده شد. پیش از این طی احکامی این دو نفر به عنوان عضو هیئت امنای تامین اجتماعی بدون تصویب شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی منصوب شده بودند.

راه‌اندازی مراکز مشاوره سلامت روان در 11 استان

مدیر دفتر مشاوره سازمان بهزیستی نیز دراین هفته از اجرای طرح سنجش اضطراب در کودکان 5 تا 6 سال خبر داد و گفت: راه اندازی مراکز مشاوره سلامت روان خانواده امسال در 11 استان به صورت آزمایشی اجرا می شود.

آرزو ذکایی افزود: راه‌اندازی مراکز مشاوره در مناطق کم برخوردار با پرداخت یارانه مشاوره، ارتقاء و راه اندازی مراکز مشاوره با رویکرد ایرانی- اسلامی، راه اندازی مراکز سلامت روان محلی در حاشیه شهرها و مناطق محلی، راه اندازی خط مشاوره ویژه کارگران و… از جمله اقداماتی است که سازمان بهزیستی در بخش مشاوره در سال جاری انجام خواهد داد.

به گفته وی، همچنین خط تلفن صدای مشاوره 1480 از سال گذشته با فعالیت سوپروایزر استان کشور آغاز شد که این افراد برای اولین بار به خدمات ارائه شده کارشناسان خود نظارت می کنند.

اتمام تدوین سند آسیبهای اجتماعی در تمامی استانها

مدیر کل آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در هفته جاری با اشاره به اینکه تدوین سند آسیبهای اجتماعی در تمامی استانهای کشور به اتمام رسیده و در سال جاری یک میلیارد تومان اعتبار برای سند آسیبهای اجتماعی اختصاص یافته است، گفت: از سال گذشته تا کنون در برخی از استانها تدوین شناسنامه اجتماعی 100 متغیر و مولفه اجتماعی تمام شده و درمابقی استانها نیز به زودی انجام می شود.

سید حسن موسوی چلک افزود : تدوین سند آسیبهای اجتماعی از سال 86 براساس ماده 97 قانون برنامه چهارم توسعه در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر تدوین این سند در تمامی استانها به اتمام رسیده است.

وی در مورد تخصیص اعتبارات برای سند آسیبهای اجتماعی تاکیدکرد سال گذشته در وزارت رفاه یک میلیارد و 550 میلیون تومان اعتبار برای تدوین سند آسیبها به استانهای مختلف اختصاص یافت و در سال جاری نیز یک میلیارد تومان به این موضوع تخصیص یافت.با این حال دلیل کاهش این اعتبار کم شدن اعتبارات دفتر آسیبهای اجتماعی در سال 92 است.

وی در مورد تدوین شناسنامه اجتماعی نیز اظهار داشت از سال گذشته تدوین شناسنامه اجتماعی در دستور کار استانهای مختلف قرار گرفته است که در این طرح شناسنامه حدود 100 متغیر اجتماعی تهیه و تدوین خواهد شد که علاوه بر آسیهای اجتماعی مولفه هایی مانند آموزش ، جمعیت، اشتغال ، بیکاری و … را در بر می گیرد.

حداقل افزایش شهریه مهدهای کودک 25 درصد

پس از چندین ماه کارکارشناسی سرانجام در این هفته شهریه مهدهای کودک تعیین شد بطوریکه معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت حداقل افزایش شهریه مهدهای کودک در سال جاری 25 درصد است و نرخهای جدید از شهریور ماه ماه ابلاغ و از مهرماه در سراسر کشور اجرایی می شود.

محمد نفریه افزود شهریه های مهدهای کودک در سال جاری براساس مناطق مختلف تعیین شده است و بیشترین شهریه مربوط به مناطق بالای استان تهران است.

وی با اشاره به اینکه حداقل و حداکثر شهریه مهدهای کودک اعلام شده است، گفت شهریه مهدهای کودک نسبت به سال گذشته حداقل 25 و حداکثر 26.5 درصد افزایش یافته است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد در شهریه های اعلام شده هزینه رفت و آمد کودک و کلاسهای و خدمات فوق برنامه لحاظ نشده و با ارائه خدمات اضافه 10 درصد به شهریه اضافه می شود.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا