کوچینگ و مددکاری اجتماعییادداشتها و مطالب اختصاصی

کوچینگ و مددکاری اجتماعی | آیا مددکار اجتماعی هم میتواند یک کوچ باشد؟

دنیا در حال پیشرفت و دگرگونی است و همه ی علوم در حال بروز رسانی هستند و حرفه ی مددکاری اجتماعی نیز از این اصل مستثنی نیست. تا چند سال گذشته بحث بر آن بود که مددکار اجتماعی می تواند در حوزه درمان ورود پیدا کند یا خیر!؟ جایگاه او در درمان مراجع چیست؟ بعضی ها بر این باور بودند که مددکار اجتماعی کارش در حوزه تشخیص بوده و بعد از تشخیص دادن باید ارجاع دهد به فرد متخصص. برخی می گفتند مددکار اجتماعی یک کارمند پشت میز نشین نیست و جایگاه او در بطن جامعه و در بین مردم است. برخی ها هم برعکس مددکار اجتماعی را مستحق میز مشاوره و راهنمایی می دانستند و معتقد بودند ما دستگاه دیاگ نیستیم.

فکر می کنم ورود به حوزه کوچینگ پایان این اختلاف سلیقه ها و اختلاف روش ها باشد زیرا کوچ بودن دیگر مشاور بودن و راه حل دادن نیست، رفتار بالینی هم نمی خواهد، کوچ بودن یک کلکسیون از مهارت هایی است که یک فرد متخصص با کشف توانایی آن در درون خود می تواند به میتواند در این راه قدم بگذارد.

فرقی نمی کند بر روی صندلی روبرویت چه کسی نشسته، یک زن سرپرست خانوار، یک کودک آزار دیده، یک معتاد در حال بهبودی، یک کودک بی سرپرست … کافی است از قالب ناجی بودن یا بی تفاوت بودن خارج شویم و روزمرگی ها را از بین ببریم، کافی است بدانیم فردی که مقابل ما نشسته با ما برابر است. او هم سهمی در حل مسئله اش دارد.

گاهی هم اگر ما مدیر یک مجموعه هستیم کافی است بدانیم چطور مانند یک سرمشق خوب عمل کنیم، شاید کارمند ما در حال تقلید رفتار ما باشد.

شباهت فرآیند مددکاری اجتماعی و کوچینگ در هدف گذاری و کمک به حل مسئله است با این تفاوت که در مددکاری اجتماعی، مددکار اجتماعی است که با توجه به پتانسیل مراجع برنامه تدوین می کند، مشاوره می دهد، از منابع استفاده می کند ولی در مربی گری مربی در کنار مراجع قرار دارد و از ابتدا تا انتها مراجع نقش اصلی را دارد. مربی برتری از مراجع ندارد و نمی خواهد دانش و مهارتی را انتقال دهد بلکه می خواهد از دانش و مهارت خود مراجع استفاده کند.

در این فرآیند دانستن سه چیز مهم است: خواسته طرف مقابل برای رسیدن به خواسته اش، اینکه حاضر است چکار کند و سوم اگر خواسته اش را به دست آورد چگونه فردی می شود؟

مددکار اجتماعی باید ابتدا عادت های مربیگری را در خود تقویت کند، یعنی کمتر بگوید، بیشتر بپرسد.

فرقی نمی کند مددکار اجتماعی یک مدیر باشد، یک مشاور و راهبر باشد، یک کارمند باشد یا یک مدرس. مهم این است که بر فرآیند مربیگری اشراف داشته باشد، بداند کدام سوال را کجا بپرسد و عادت مربی گری را در خود ایجاد کند.

یک مربی ابتدا باید متوجه شود یک چیز چگونه تغییر می کند و بعد اقدام به تغییر آن کند،

یکی از مهارت های مهم یک مربی پرسش گری است که یک مددکار اجتماعی باید آن را بیاموزد.

نمونه هایی از پرسش های خوب:

چرا فكر می كنيد اين مشكل را داريم؟

چه گزينه هايی براي انجام كارها به صورتی ديگر داريم؟

پيش بيني می كنيد انجام كارها بصورتی ديگر چه مزيت هايی داشته باشد؟

فكر می كنيد اگر از گزينه های ديگر استفاده كنيم واكنش دیگران چگونه باشد؟

بهتر است چگونه با پيامد های گوناگون اينگونه رفتار برخورد كرد؟

چه كار می توانيم بكنيم تا از وقوع اينگونه پی آمد ها جلوگیری کنیم؟

بعد از سوال پرسیدن باید شنونده خوبی باشیم و مزیت های شنونده خوب بودن:

بدنبال وضوح و روشنی هستند، به احساسات بيان نشده توجه می كنند، به داستان طرف مقابل گوش مي دهند، خوب خلاصه می كنند، همدلی می كنند، بدنبال آنچه متفاوت است هستند نه آنچه مشابه است، همه چيز را جدی می شمارند، فرضيات پنهان را تشخيص می دهند، اجازه می دهند طرف مقابل ”خودش را بيرون بريزد“ ، می پرسند ”در اين باره چه فكری می كنيد؟“، طرف مقابل را وادار به حرف زدن می كنند و دائما در حال پرسش درباره ی جزئيات هستند. ادامه دارد…

زهره مهدوی (مددکار اجتماعی )
عضو دپارتمان کوچینگ نوجوانان روشنای راه و دانش آموخته پیشرفته واقعیت درمانی و تئوری انتخاب

رسانه تاب آوری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا