آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

آموزش مددکاری اجتماعی چگونه تاب‌آوری حرفه‌ای را تقویت می‌کند

آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای: حضور فعال در محیط‌های کاری پیچیده و در حال رشد و توسعه، به مددکاران اجتماعی تاب آور نیاز دارد.

آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

آموزش مددکاری اجتماعی چگونه تاب‌آوری حرفه‌ای را تقویت می‌کند: دیدگاه‌های دانشجو و متخصصان تازه‌کار
How Social Work Education Fosters Professional Resilience

حضور فعال در محیط‌های کاری پیچیده و در حال رشد و توسعه، به مددکاران اجتماعی تاب آور نیاز دارد.

با این حال، تاکنون سهم آموزش در توسعه تاب آوری حرفه ای مورد بررسی قرار نگرفته است. به عنوان بخشی از یک مطالعه کیفی و طولی، این مقاله یافته‌هایی را گزارش می‌کند که چگونه مددکاران اجتماعی به‌عنوان دانش‌جو و سپس افراد خبره تازه‌کار، آموزش آنها چگونه تاب‌آوری حرفه‌ای را تقویت می‌کند.

در مرحله اول، مصاحبه با 23 دانشجوی مددکاری اجتماعی از هشت دانشگاه استرالیا در 12 ماه پایانی مدرک کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی (واجد شرایط) انجام شد.

در مرحله دوم، نمونه به 19 مورد کاهش یافت که مصاحبه‌ها پس از تقریباً شش ماه تمرین انجام شد. تحقیق روایی با چارچوب نظریه انتقادی و ساخت‌گرایی اجتماعی، تحلیل برداشت‌های شرکت‌کنندگان را هدایت کرد.

نتایج نشان داد که تاب‌آوری حرفه‌ای رابطه‌ای است و از طریق برنامه‌های درسی و آموزشی توسعه می‌یابد که ارتباط را تسهیل می‌کند، دانش را از طریق تأمل انتقادی ایجاد می‌کند و دانش‌جویان را برای واقعیت‌ها و پیچیدگی‌های تمرین آماده می‌سازد.

این مطالعه، شواهدی را گسترش می‌دهد که انتقال مفاهیم اساسی از دانش‌جو به شاغلین، فرایند بسیار مهمی در مشاغل مددکاران اجتماعی است.آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

یافته‌ها نشان می‌دهند که تاب‌آوری حرفه‌ای را می‌توان با بهره برداری از منابع خارجیِ پاسخگو و برنامه‌های مبتنی بر شواهدِ ارائه شده توسط دانشگاه‌ها، سازمان‌های عملی و نهادهای حرفه‌ای تقویت کرد.

تاب‌آوری مددکاران اجتماعی متکی بر آموزش است

تاب‌آوری مددکاران اجتماعی متکی بر آموزش است که ارتباط بین دانشجویان، دانشگاهیان و مددکاران اجتماعیِ واجد شرایط را تقویت می‌کند، این مبحث تأمل انتقادی را در بر می‌گیرد و دانش و مهارت‌ها را در جهت‌یابیِ زمینه‌های عملی توسعه می‌بخشد. آموزش میدانی جزء لاینفک این فرآیند است.

مددکاران اجتماعی در استرالیا می توانند از یک برنامه سراسری بهره ببرند که رویکردی ثابت و مبتنی بر شواهد را ایجاد می کند تا از مددکاران اجتماعی جدید  (تازه واجد شرایط شده) در هنگام انتقال به نیروی کار حمایت کنند.

هدف مربیان مددکاری اجتماعی ایجاد فارغ التحصیلان آماده کار همراه با با تاب آوری، برای هدایت موفقیت آمیز خواسته ها و پیچیدگی های زمینه های کار میدانی هستند.آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای
آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

وقتی راوالیر و همکاران (Citation2022)؛ شرایط کاریِ 3517 مددکار اجتماعی از 69 کشور از جمله استرالیا را مورد بررسی قرار دادند، آنها دریافتند که رفاه، حفظ و ارائه خدمات به طور منفی تحت تأثیر شرایط کاری به خطر می افتد، از جمله دستمزد کم، عدم وجود مقررات حرفه ای، حمایت مدیریتی محدود، منابع ضعیف، حجم کاری بالا و کاهش استقلال نقش.

این مطالعه معاصر و جهانی اولین مطالعه در نوع خود بود، با یافته‌هایی که نیاز به بررسی عوامل مؤثر و استراتژی‌های حفاظتی برای حفظ تاب آوری مددکاران اجتماعی و رفع نیازهای کاربران خدمات را تقویت می‌کند.

اهمیت عوامل مختلف زمینه ای، آموزشی و محیطی

عوامل مختلف زمینه ای، آموزشی و محیطی بر آموزش و تجربه پس از اخذ صلاحیت مددکاران اجتماعی استرالیا تأثیر می گذارد.

انجمن مددکاران اجتماعی استرالیا (AASW) استانداردهایی را برای تمرین و آموزش تعیین می کند و از کارشناسان مددکاری اجتماعی حمایت می کند (AASW، Citation2020). قرار دادن میدان یک آموزش اصلی است. تکمیل 1000 ساعت یادگیری یکپارچه توأم با کار، ادغام دانش، توسعه هویت حرفه ای (AASW، Citation2020) و انتقال به تمرین را تسهیل می کند (Cleak & Zuchowski، Citation2019).

اگرچه آموزش های آنلاین در سطح جهانی افزایش یافته است و در مورد مزایا و محدودیت‌های آن بحث می‌شود (ندن و همکاران، Citation2020)، ولی مجموعاً دانشجویان می بایست 20 روز در برنامه های آموزشی تکمیلی دانشگاه شرکت کنند.

تحقیقات اخیر استرالیایی نشان داده است که دانشجویان مددکاری اجتماعی از نظر مالی با مشکل مواجه هستند و این موضوع تأثرات چشمگیری بر جنبه های مختلفی از رفاه، پایه دانش و تکمیل همه این موارد خواهد داشت. (Baglow & Gair, Citation2019).آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

اگرچه کارشناسان جدید مددکاری اجتماعی از سوی انجمن مددکاران اجتماعی استرالیا (AASW) حمایت می شوند، اما مددکاری اجتماعی در استرالیا به شکلی است که چگونگی فعالیت آنها را برنامه ریزی نمی کند.

آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای
آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

فارغ‌التحصیلان مددکاری اجتماعی در استرالیا چه بسا در نقش‌های غیر حرفه‌ای به کار گرفته می‌شوند و مدیران مستقیم آنها معمولاً واجد شرایط مددکاری اجتماعی نیستند (Harrison & Healy, Citation2016).

این عوامل می‌توانند بر اجتماعی شدنِ حرفه‌ای، تثبیت هویت و تاب آوری کارشناسان جدید مددکاری اجتماعی تأثیر بگذارند (Moorhead, Citation2021) که غالباً ترکیبی از کلیه پارامترهای جابجایی بالای پرسنل، رضایت شغلی پایین و فرسودگی شغلی را دربر خواهد داشت. (Russ et al., Citation2022).

مجموعه رو به رشدی از تحقیقات تاب آوری، بررسی موارد مختلفی اعم از تجربیات دانشجویان مددکاری اجتماعی و شاغلین جدید از محدودیت ها و فرایندهای توانمندسازی و چگونگی انتقال و طول عمر حرفه ای را بررسی می کند (به عنوان مثال، مک فادن و همکاران، Citation2023؛ Newcomb و همکاران، Citation2019؛ Stanley & Mettilda Buvaneswari2020، ).

تاب آوری را می توان به عنوان فرآیند سازگاری و بهبودی از تجربه استرس یا ناملایمات، که شامل تعامل پیچیده بین عوامل فردی و محیطی است، تعریف کرد (Ungar & Jefferies, Citation2021).

تحقیقات با مددکاران اجتماعی تازه واجد شرایط نشان داد که تاب آوری حرفه‌ای از پاسخ تمرین‌کنندگان به ناملایمات پشتیبانی می‌کند و به طور بالقوه از آنها در برابر استرس و فرسودگی شغلی محافظت می‌کند (McFadden et al., Citation2018).

مطالعه کلیولند و همکاران (Citation2019) انگلستان، تاب‌آوری را در مددکاران اجتماعی جدید با حمایت عاطفی از طرف همسالان، سرپرستان و تیم‌ها برابر دانسته و تشکیل هویت گروهی را تشویق می‌کند.

مطالعه طولی استرالیایی مورهد (Citation2021) در مورد هویت حرفه ای مددکاران اجتماعی تازه واجد شرایط، بر ضرورت یادگیری تجربی و تأملی، با حمایت عوامل سازمانی و ساختاری، از جمله کیفیت و روابط موجود (با مدیران، سرپرستان، مددکاران اجتماعی) و سیاست تشویق کننده توسعه حرفه ای تاکید کرده است. و حفاظت از حجم کاری مددکاران به طور مشابه، لانگ و همکاران. (Citation2024)آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

ارتباطی بین هویت حرفه‌ای مددکاران اجتماعی استرالیایی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اند و تاب‌آوری، وابسته به عوامل حفاظتی فردی و سازمانی، از جمله نظارت، ارتباط با همتایان، همسویی ارزشی و اعتماد به نفس است.

این مطالعات تأثیر زمینه را بر تجربیات اولیه شغلی افراد و اینکه چگونه حمایت‌های سازمانی می‌تواند بر تاب‌آوری تأثیر بگذارد، با چندین نویسنده که جایگاه درخورتوجهی را برای آموزش پیشنهاد کردند، برجسته نمودند (کلولند و همکاران، Citation2019؛ لانگ و همکاران، Citation2024؛ Moorhead، Citation2021).

How Social Work Education Fosters Professional Resilience
How Social Work Education Fosters Professional Resilience

تقویت تاب آوری حرفه‌ای در دانشجویان مددکاری اجتماعی، از جمله مهارت‌ها، دانش و منابع برای پاسخ به دشواری‌ها، به مددکاران اجتماعی کمک می‌کند تا در عمل بهزیستی را حفظ کنند.

در مرحله اولیه مطالعه گزارش شده، مرور ادبیات نشان می‌دهد که تاب‌آوری حرفه‌ای به توسعه دانش فردی، حرفه‌ای و زمینه‌ای دانشجویان بستگی دارد (Hitchcock et al., Citation2021).

مطالعات متعدد کیفیت های زندگی فردی دانشجویان، ارتباط تاب آوری با شایستگی های اجتماعی و عاطفی (Kinman & Grant, Citation2011)، توانایی عاطفی و بازتابی (براون و همکاران، Citation2022)، همدلی و هوش هیجانی (Stanley & Mettilda Self Buvaneswari, Citation2020) را بررسی کردند.

مطالعات کمتری ادراک دانشجویان از تأثیرات زمینه‌ای را بررسی کرده اند (هیچکاک و همکاران، Citation2021). تحقیقات گذشته شامل کارشناسان مددکاری اجتماعی و دانشگاهیان به عنوان شرکت‌کنندگان نشان می‌دهد که تاب‌آوری حرفه‌ای از طریق آموزش به دانشجویان در مورد زمینه‌های تمرین، افزایش مهارت‌های دفاع از خود (Grant & Kinman, Citation2013) و قرار گرفتن در معرض دانشگاهیان و متخصصان مُدل‌سازی ارزش‌های مددکاری اجتماعی و تاب‌آوری ایجاد شده است (Beddoe et al., استناد 2013).آموزش مددکاری اجتماعی و تاب آوری حرفه ای

مطالعاتی که شامل دانشجویان بود، تأثیرات زمینه‌ای بر تاب‌آوری را در حین کار در میدان عمل، از جمله موانع فرهنگی و اجتماعی (براون و همکاران، Citation2022)، سطوح مختلف پشتیبانی موجود (McFadden و همکاران، Citation2023)، و فرهنگ سازمانی (Joubert, Citation2021) برجسته کردند.

How Social Work Education Fosters Professional Resilience

How Social Work Education Fosters Professional Resilience

Social workers’ resilience relies upon education fostering connection between students, academics, and qualified social workers, incorporating critical reflection and developing knowledge and skills in navigating practice contexts. Field education is integral to this process
رسانه تاب آوری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا