همه چیز درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا

این مقاله جامع ترین و کامل ترین مطلب در زمینه معرفی مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا می باشد. امید است مورد استفاده مخاطبین این رسانه واقع گردد.

فهرست عناوین این مطلب

همه چیز درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا

در ابتدای این مطلب لازم میدانیم به معرفی خانه تاب آوری ایرانیان (اولین رسانه تاب آوری کشور) و اهداف و اقدامات این نهاد بپردازیم و در ادامه به معرفی مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا خواهیم پرداخت.

خانه تاب آوری ایرانیان، اولین رسانه تخصصی تاب آوری کشور

خانه تاب آوری ایرانیان پایگاه جامع برای فعالیت و پژوهش در حوزه تاب آوری در جهت خدمت به مردم ایران است. این پایگاه پژوهش هایی در حوزه تاب آوری انجام می دهد. همچنین خدماتی مانند آموزش تاب آوری به شیوه ای نوین و متفاوت را به هم میهنان ارائه می دهد.

خانه تاب آوری ایرانیان پایگاهی مستقل و انحصاری برای دسترسی سریع و بدون واسطه مخاطبان به تحقیقات و محتوای تخصصی در زمینه تاب آوری است. همچنین این پایگاه دسترسی هموطنان را به آموزش های حوزه تاب آوری راحت تر می کند.

خانه تاب آوری ایرانیان از سال ۱۳۹۳ تحت نظارت رسانه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان راه اندازی و ایجاد گشته است و تاکنون فعالیت های چشمگیری در عرصه های آموزش و تولید محتوای تخصصی تاب آوری داشته است. این نهاد مستقل با چاپ کتاب سالیانه خود با عنوان کتاب خانه تاب آوری از پیشگامان تحقیق و آموزش در حوزه تاب آوری در ایران است.

خانه تاب آوریIranian Home of Resilience
خانه تاب آوریIranian Home of Resilience

خانه تاب آوری ایرانیان، برای اولین بار در سال ۱۳۹۳، در رسانه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان ایجاد گردیده است و در هیچ کجای کشور شعبه و یا نمایندگی ندارد.

معرفی اهداف اولین رسانه تاب آوری کشور

از جمله بزرگترین اهداف خانه تاب آوری ایرانیان معرفی و فرهنگ سازی تاب آوری در جامعه ایران است.

از دیگر اهدافی که خانه تاب آوری ایرانیان دارد:

  • ایجاد بانک اطلاعات و مقالات علمی در حوزه تاب آوری برای استفاده دانشجویان و بیماران
  • ایجاد بستر مناسب پژوهش برای پژوهشگران در حوزه تاب آوری
  • معرفی متخصصین بومی در حوزه تاب آوری و همکاری با این متخصصین جهت آموزش و تولید محتوا
  • افزایش منابع و مطالب علمی در حوزه تاب آوری در ایران و به زبان فارسی
  • ایجاد کارگاه و کلاس جهت آموزش تاب آوری به علاقه مندان جهت عبور از مشکلات فردی و اجتماعی
  • چاپ کتاب خانه تاب آوری در جهت فرهنگسازی در حوزه تاب آوری

معرفی کتاب خانه تاب آوری

یکی از اقدامات بی بدیل و منحصر به فرد خانه تاب آوری ایرانیان، جمع آوری و چاپ محتواهای تولید شده توسط این نهاد در قالب کتاب خانه تاب آوری است. این کتاب با موضوع تاب آوری ششمین کتاب چاپ شده این نهاد خواهد بود. از این جهت که سلامت روان یکی از مهمترین اهداف خانه تاب آوری ایرانیان است. بنابراین با توجه به گستره ی وسیع موضوع تاب آوری تولید و چاپ کتاب به شکل جامع تری به پوشش موضوعات اساسی و محوری حوزه تاب آوری کمک خواهد کرد. این کتاب در پاییز ۱۴۰۱ به چاپ خواهد رسید.

کتاب خانه تاب آوری شامل مطالب سال های ۱۴۰۰ تا پاییز ۱۴۰۱ در حوزه تاب آوری است که در پایگاه های سلامت نیوز، باشگاه تاب آوری ایرانیان و مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران منتشر گردیده است.

درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری
درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

معرفی مجموعه رسانه های خانه تاب آوری ایرانیان

بدینوسیله نشانی کلیهٔ لینکها و نیز پایگاههای اینترنتی مبتنی بر مبحث تاب آوری در مجموعه رسانه های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان جهت دسترسیِ هر چه آسانترِ مخاطبینِ این پایگاه اینترنتی به یادداشتها، مقالات و تحقیقات و پژوهشهای تاب آوری اطلاع رسانی می گردد.

امید است تلاشهای انجام یافته توسط تیم تخصصی کارگروه تاب آوری در مجموعه رسانه های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان تا این مرحله از اجرای برنامه های معین شده، رضایتِ خاطرِ مخاطبینِ این پایگاه اینترنتی را فراهم آورده باشد.

منتظر دریافت بازخوردها، انتقادات و پیشنهادات کاربران محترم، باهدف ارتقاء کمٌی و کیفیِ عملکرد این رسانه می باشیم.

مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان آقای جواد طلسچی یکتا (با رزومه کوتاه: مددکار اجتماعی، کارشناس ارشد مدیریت دولتی و منابع انسانی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و نیز دکتری مدیریت راهبردی و سازمانی کوچینگ و مدیر ارزش آفرین کشور در جشنواره ملی آرمان برتر در سال ۱۳۹۷) می باشند.

مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا

جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و موسس خانه تاب آوری

جواد طلسچی یکتا، متولد 1357/07/20 ساکن شهرستان بندرانزلی، در سال ۱۳۸۱ بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از رشته مددکاری اجتماعی، در قالب خدمت سربازی بعنوان لیسانس وظیفه مسئول بنداطفال زندان بندرانزلی شد و به مدت دو سال مددکار اجتماعی زندان بندرانزلی بوده اند و تجارب بسیار مهمی در این دوران کسب نمودند.

وی پس از اتمام دوره سربازی در کشور ارمنستان به تحصیل در رشته های تحصیلی موسیقی کلاسیک و نیز روانشناسی به شکل آکادمیک پرداختند.

تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی

پس از بازگشت به ایران با تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی معراج با مجوز سازمان بهزیستی به طور مستقیم و میدانی به امور تخصصی مددکاری اجتماعی عمدتاً در شاخه های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و نیز فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی و همچنین اجرای طرح های مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی پرداختند.

تأسیس وبسایت جامع مددکاری اجتماعی

از سال ۱۳۹۰ به موازات فعالیتهای عملیاتی و میدانی در حوزه مددکاری اجتماعی، پس از یک دوره شش ماهه نیازسنجی از وضعیت فضای رسانه ای و مجازی مددکاری اجتماعی کشور، در صدد تأسیس وبسایت جامع مددکاری اجتماعی برآمدند و لذا با همفکری تعدادی از دوستان و نزدیکان این حوزه، زیر ساخت های لازم جهت تأسیس و راه اندازی وبسایت رسمی مددکاری اجتماعی ایرانیان را ایجاد نمودند و در نهایت در سال ۱۳۹۲ به شکل رسمی این رسانه جامع را با گستره پوشش رسانه ای ملی و فراملی ایجاد نمودند.

کارزارهای رسانه ای، وبسایت انگلیسی

پس از مدت کمی با اجرای چند کارزار رسانه ای با موضوعات متنوع اجتماعی در سطح کشور کاملاَ شناخته شدند بطوری که روزانه چند صد آی پی مختلف این رسانه را رصد می نمودند. پس از مدتی با توجه به خلاء روابط بین المللی که در این رسانه احساس شد لذا زمینه های لازم جهت ایجاد بخش انگلیسی این وبسایت فراهم گردید و لذا وبسایت انگلیسی مددکاری اجتماعی ایرانیان نیز از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را با همراهی پایگاههای متعدد در شبکه های اجتماعی مختلف آغاز نمودند.

قابل به ذکر است بر اساس تصمیمات تیم تخصصی این رسانه (مددکاری اجتماعی ایرانیان) قرار بر ثبت مطالب و تولید محتوای اختصاصی این رسانه بصورت کتاب به شکل سالانه تحت عنوان کتاب سال پایگاه شد لذا تاکنون طی ۱۱ سال فعالیت این رسانه، تعداد 6 کتاب از محتوای تخصصی آن به صورت سالانه به چاپ رسیده است که همگی کتابهای در کتابخانه ملی ایران ثبت گردیده اند.

تأسیس خانه و باشگاه تاب آوری ایرانیان

قابل به ذکر است باتوجه به اهمیت مبحث تاب آوری، به موازات پرداختن این رسانه به مطالب تخصصی مددکاری اجتماعی در حوزه های مختلف، لذا مطالعه و پژوهش در خصوص مبحث مهم و نوین تاب آوری در حوزه های مختلفی همچون زنان، کودکان و نوجوانان، مدرسه، بیماران خاص و سایر موضوعات در دستور کار این رسانه قرار گرفت. با سوق یافتن رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان به سمت و سوی تولید محتوای تخصصی در حوزه تاب آوری، برنامه ریزی هایی جهت ایجاد پایگاههای مستقل با کاربری متمرکز بر موضوعات تاب آوی در دستور کار تیم تخصصی این رسانه قرار گرفت لذا پایگاه تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان به شکل رسمی از سال ۱۳۹۳ به عنوان یکی از زیر شاخه های این رسانه (مددکاری اجتماعی ایرانیان) فعالیت خود را آغاز کرد و آقای جواد طلسچی یکتا از ان پس به عنوان مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان نیز در بین موسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی فعال در حوزه اجتماعی و روانشناختی کشور شناخته شدند.

تأسیس باشگاه تاب آوری ایرانیان

دیری نپایید که با توجه به گستردگی فعالیتهای تخصصی در حوزه تاب آوری، به پیشنهاد ایشان باشگاه تاب آوری ایرانیان نیز به عنوان زیر شاخه مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران که یکی از زیر مجموعه های مهم رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان می باشد ایجاد گردید که عملاً فعالیت های قابل توجهی در عرصه آموزش در سطوح مختلف استانی تا کشوری در حوزه آموزش تاب آوری در کارنامه آن به ثبت رسیده است.

مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا

سوابق تدریس در کارگاههای تاب آوری

تدریس در کارگاههای آموزش تاب آوری توسط دکتر جواد طلسچی یکتا، برای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، خوارزمی، علامه طباطبایی، دانشگاه گیلان و سازمان های مختلف از جمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در کارنامه ایشان و البته با مشارکت و مدیریت اجراییِ باشگاه تاب آوری ایرانیان به ثبت رسیده است.

تحصیلات تکمیلی

قابل به ذکر است ایشان با توجه به زمینه های تحصیلاتی در حوزه های مددکاری اجتماعی و سپس روانشناسی بالینی (خارج از کشور) و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و منابع انسانی، علاقه وافری به موضوع کوچینگ داشتند لذا از سال ۱۳۹۷ به مطالعات راهبردی در این عرصه روی آوردند و در سال ۱۳۹۹ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته مدیریت راهبردی و سازمانی کوچینگ (مدیریت کسب و کار) گردیدند.

مدیر ارزش آفرین کشور

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان در سال ۱۳۹۷ به واسطه کلیه تلاشها و فعالیتهای تخصصی چندین ساله در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی و تاب آوری، در نخستین جشنواره جایزه ملی آرمان برتر که در مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۷ در سالن شهید عضدی دانشگاه پیام نور برگزار شد، بعنوان مدیر ارزش آفرین کشور انتخاب شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

کتاب های منتشر شده

تاکنون تعداد 9 کتاب به همت ایشان منتشر گردیده است که تعداد 6 مورد از کتابها به همت ایشان از محتوای تخصصی رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان تهیه و گردآوری شده است و همچنین تعداد ۳ کتاب دیگر نیز شامل یک کتاب تألیفی با عنوان “کار عملی در مددکاری اجتماعی” و دو کتاب دیگر با عناوین موضوعی پروژه بین المللی تاب آوری و نیز کتاب راهنمای اقدام در تاب آوری، با مشارکت ایشان به عنوان یکی از دو مترجمین کتابهای مذکور بوده است.

همکاری با رسانه ها

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان طی سالهای اخیر با وبسایتها و خبرگزاری های مختلفی همکاری داشته است. ایشان ضمن همکاری با رسانه های متعدد در زمینه تهیه مصاحبه های خبری (در نقش مصاحبه شونده)، در زمینه تولید محتوای تخصصی در حوزه های مختلف اجتماعی، روانشناختی و تاب آوری نیز فعالیت های درخور توجهی داشته اند بطوریکه طی سالهای اخیر بیش از یکصد یادداشت و مقاله تخصصی از ایشان در رسانه های مختلف همچون مهر، ایسنا، ایرنا، سلامت نیوز، مرور و سایر رسانه ها منتشر شده است. دکتر جواد طلسچی یکتا گزارشگر رسمی خبرگزاری سلامت نیوز نیز می باشند.

مدیر و مؤسس خانه تاب آوری مدیر ارزش آفرین شد

نخستین جشنواره جایزه ملی آرمان برتر، چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۷ با حضور مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان دکتر جواد طلسچی یکتا در سالن شهید عضدی دانشگاه پیام نور برگزار شد.
مدیر و موسس خانه تاب آوری مدیر ارزش آفرین شد
مدیر و موسس خانه تاب آوری مدیر ارزش آفرین شد

مدیر و موسس خانه تاب آوری مدیر ارزش آفرین شد

به گزارش مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران؛ این جشنواره با هدف تجلیل و تقدیر از برترین‌های حوزه مدیریت، روابط‌عمومی، رسانه با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری، مقامات و شخصیت‌های کشوری همچنین برخی عوامل فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» از جمله مسعود جعفری جوزانی، سحر جعفری جوزانی، آرمان درویش و سمیه نجومی در سالن شهید عضدی دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مژده افشار، دبیر اولین جشنواره جایزه ملی آرمان برتر با اشاره به اهداف جشنواره گفت: هدف ما از برگزاری این همایش کسب موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ و ارزشمند است. ما مصمم هستیم چشم‌اندازی امیدبخش برای آینده ترسیم کنیم.

وی با بیان اینکه همه از کمبودهایی که وجود دارد اطلاع داریم به مسئولیت اجتماعی که مردم می‌توانند در این راستا داشته باشند، اشاره کرد و‌ افزود: معنویتی که کمتر اثری از آن می‌بینید می‌تواند در این عرصه به ما بسیار کمک‌ کند. در فرهنگ اسلامی از ایثار و … به عنوان گذرگاهی برای آخرت و مواردی از این دست یاد شده است اما به اعتقاد من مهم‌تر از همه این‌ها حال خوب ما در لحظه انجام آن کار است.

وی در پایان به خبرهای بد و ناراحت کننده‌ای که این روزها بسیار منتشر می‌شود اشاره و اظهار کرد: همه امید ما از این گرد هم آمدن‌ها این است که بتوانیم خبرهای خوبی به جامعه انتقال دهیم.

در ادامه این مراسم تندیس ویژه جایزه ملی آرمان برتر به «بابک برزویه»، از عکاسان سینمایی کشور اهدا شد. این جایزه توسط مسعود جعفری جوزانی اهدا شد و قبل از آن نیز نماهنگ کوتاهی در مورد معرفی این عکاس برجسته سینمایی پخش شد.

سخنرانی محمد اورکی‌، رئیس دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب بخش دیگری از این مراسم بود. وی در سخنانی ضمن خوشامدگویی به حاضران در این همایش به جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها پرداخت و گفت: هر چقدر جلوتر می‌رویم به جهت پیچیدگی‌هایی که به وجود آمده است نقش روابط عمومی‌ها بسیار برجسته‌تر از ادوار قبل است. ‌گسترش رسانه‌های اجتماعی نیز در این میان در پررنگ‌تر شدن نقش روابط عمومی اثر گذاشته و آن را برجسته‌تر و‌ مهم‌تر کرده است.

مدیر و موسس خانه تاب آوری مدیر ارزش آفرین شد
مدیر و موسس خانه تاب آوری مدیر ارزش آفرین شد

وی بیان کرد: هر سازمان برای اینکه نقش بهتری در سطح جامعه داشته باشد نیاز به بازخورد دارد و روابط عمومی می‌تواند این نقش را به خوبی ایفا کند. امیدواریم چنین برنامه‌هایی به بالا بردن نقش روابط عمومی‌ها در سازمان‌ها و‌ ارتباط بهتر مردم با سازمان‌ها کمک کند. تا سازمان‌ها بتواند عملکرد بهتری داشته باشند و در نهایت رضایت بیشتر مردم در ارتباط به سازمان‌ها را فراهم بیاورد.

در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا مقدسی، مدیر مجموعه روانشناسی تاب‌آوری، در سخنان کوتاهی به فعالیت موسسه خود پرداخت و گفت: تاب آوری عبور موفقیت‌آمیز از چالش‌ها و سختی‌های دوران را نمایان می‌کند و یک سازه روانشناسی است. تا قبل از این در فارسی تاب‌آوری رسانه‌ای نداشت. تاب آوری برای مددکاران، روانشناسان و آسیب دیدگان اجتماعی از مضامین الزامی است. آرزو ‌دارم‌ روزی برسد اسم تاب آوری در تقویم ثبت شود و هیچ روزی‌بهتر از ابتدای فروردین برای این ثبت نخواهد بود.

در ادامه این بخش از مراسم از «سحر جعفر جوزانی» بازیگر سینما و تلویزیون و خانم «باباجان» به خاطر فعالیت‌های اثرگذار در حوزه روانشناسی کودکان تجلیل شد.

در بخش دیگری از این مراسم سفیران جشنواره «آرزوهای رنگی» انتخاب شدند. جشنواره آرزوهای رنگی از جمله جشنواره‌های با سابقه است که تا کنون توانسته است ۱۰۰ هزار کودک را به آرزوی خود برساند. در این جشنواره از هر کودک خواسته می‌شود تا آرزوی خود را نقاشی کند. پس از آن اعضای این جشنواره تلاش خواهند کرد تا آرزوی نقاشی را را برآورده سازند.

تجلیل از «رقیه زمانی» نیکوکار و ‌خیر شهرستان میمه استان اصفهان بخش دیگری از این ‌مراسم ‌بود. این خَیر اصفهانی به کمک همکاران بازنشسته خود در آموزش و پرورش اقدام به راه‌اندازی مرکز حمایت از کودکان بی‌سرپرست کرده است.

تجلیل از «پیرحسین کولیوند» رئیس اورژانس کشور به خاطر خدمات قابل تقدیر در زلزله کرمانشاه و استفاده از نیروهای جوان در اورژانس کشور، «سیدرضا مرتضوی‌« سخنگوی‌ سازمان امداد و نجات کشور و «یوسف اصلانی»، مدیر موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

تجلیل از عوامل فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت» ساخته مسعود جعفری جوزانی از دیگر بخش‌های اولین جشنواره جایزه ملی آرمان برتر بود. در این بخش علاوه بر تجلیل از کارگردان این فیلم سینمایی از برخی بازیگران آن از جمله «سحر جعفری‌ جوزانی»، «احمد درویش» و «سمیه نجومی» با اهدای لوح یادبود و سیمرغ فیروزه‌‌ای تجلیل به عمل آمد. تجلیل از عوامل این فیلم سینمایی توسط «محمد سلطانی‌فر» معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت.

در بخش دیگری از این مراسم معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی با اشاره به وضعیت نگران‎کننده موجود در جامعه، گفت: ما نباید زیاد نگران این وضعیت باشیم، چرا که جامعه ما وضعیت‌های به مراتب بدتر از این را نیز تجربه کرده و به سلامت از آن عبور کرده و امیدوار به عبور از این شرایط نیز هستیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد ضمن حفظ توجه ویزه خود به رسانه‌های مکتوب نگاه ویژه‌تری به رسانه‌ها در فضای مجازی دارد، بیان کرد: یکی از نگرانی‌های که در مورد فضای مجازی وجود دارد این است که مرجعیت خود را به خاطر فضای غیرموثقی که دارد از دست بدهد.

سلطانی‌فر در پایان به برخی اقدامات برای خارج شدن از این وضعیت، اشاره و اظهار کرد: ما با برخی موارد و راهکارها همچون مجوز دادن به پایگاه‌های فعال در فضای مجازی و حمایت‌های دیگر، تلاش خواهیم کرد تا آرام آرام آنها را از فضای رها شده‌ای که ایجاد شده است، خارج کنیم تا بتوانیم سلامت نگارش آنها را شکل دهیم. البته در تمام دنیا این نگرانی‌ها نسبت به فضای مجازی وجود دارد.

تجلیل از خانم «عمرانی» بانوی هنرمند و سالمند اهل میمه استان اصفهان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. ویژگی برجسته این بانوی هنرمند این است که تمام نقوشی که بر روی قالی ترسیم می‌کند را از روی حافظه انجام می‌دهد.

همچنین از مدیران روابط عمومی برخی دستگاه‌ها که بیشترین خدمت رسانی را با ارباب رجوع داشته و در حمایت از مردم و محرومان پیشتاز بوده‌اند، تجلیل به عمل آمد.

مدیر خانه تاب آوری ایرانیان مدیر ارزش آفرین شد

تجلیل از پایگاه اطلاع رسانی مددکاری اجتماعی ایران نیز پایان بخش این مراسم چهار ساعته بود. در این بخش از جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان) به واسطه تلاشهای چندین ساله بر روی پایگاههای اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران تجلیل به عمل آمد.

آشنایی با مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان مدیر ارزش آفرین کشور
آشنایی با مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان مدیر ارزش آفرین کشور

آموزش تاب آوری در ایران از منظر مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

آموزش تاب آوری در ایران طی سالهای اخیر، در انواع و اشکال گوناگون، چه در سیستم دولتی و چه غیردولتی انجام پذیرفته است. از برآیند آماری و ارقامیِ آموزش های انجام یافتۀ تاب آوری در سطح کشور، اینگونه استنباط می گردد که نیازمند ارتقاء کیفیِ آموزش ها در سطح کشور هستیم و همچنین، نیاز به وجود یک سیستم جامع، کارآمد و یکپارچۀ پایشِ آموزش های صورت گرفته از حیث بررسیِ کارآمد بودن یا نبودنِ موارد انجام شده آموزشی می باشیم.

اهمیت آموزش

باتوجه به گستردگی و سرعت غیرقابل کنترل  تغییرات و تحولات در دنیای امروز و به موازات آن، نیاز اجتناب ناپذیر مردم در جوامع مختلف به امر آموزش در حیطه ها و ابعاد گوناگون، باید به مبحث آموزش طور دیگری نگریست و به واقع نیاز به آموزش لازم است در سطح و اندازه اهمیت نیازهای اولیه انسانی بدان نگریسته و پرداخته بشود.

مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا

نهادهای متولی امر آموزش لازم و ضروریست ضمن تفکر و برنامه ریزی در زمینه های آموزشی، به مبحث انگیزه آموختن و یادگیری توجه ویژه نمایند و دو مبحث انگیزه آموختن و یادگیری و آموزش در یک صف قرار گیرند. زیرا نهاد آموزش و پرورش صرف پرداختن به امر آموزش نمی تواند جامعه را در رسیدن به اهداف موردنظر یاری نماید.

آموزش تاب آوری در ایران

در ایران طی سالهای اخیر آموزش تاب آوری در انواع و اشکال گوناگون، چه در سیستم دولتی و چه غیردولتی انجام پذیرفته است. از برآیند آماری و ارقامیِ آموزش های انجام یافتۀ تاب آوری در سطح کشور، اینگونه استنباط می گردد که نیازمند ارتقاء کیفیِ آموزش ها در سطح کشور هستیم و همچنین، نیاز به وجود یک سیستم جامع، کارآمد و یکپارچۀ پایشِ آموزش های صورت گرفته از حیث بررسیِ کارآمد بودن یا نبودنِ موارد انجام شده آموزشی می باشیم.

متأسفانه بنا بر آنچه از شرایط مختلف اجتماعی سیاسی فرهنگی اقتصادی و همچنین کیفیت و کمیت میزان ارتباطات اجتماعی آحاد مختلف جامعه، گسترش روزافزون انواع جرائم و آسیبهای اجتماعی و به موازات آن، کاهش آستانه تحمل جامعه و افزایش نامهربانی های اجتماعی و همه و همۀ این موارد برمی آید، نیاز روزافزون به یک سیستم آموزش تاب آوری فراگیرو  نهادینه ساز احساس می گردد که هر روز بیش از گذشته به اهمیت انکارناپذیر آن پی می بریم.

طی سالهای اخیر بدلیل نبود یک فرایند یکپارچه و کارآمد و موثر در حیطه آموزش تاب آوری، کلیه آموزشها به شکل سلیقه ای و بدون پایش و ارزیابی و دریافت بازخورد صورت پذیرفته است و گویا بیشتر، عنوان برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی تاب آوری اهمیت داشته تا تاب آور ساختن افراد و گروههای شرکت کننده در آن کارگاههای آموزشی!

به عنوان یک مثال کوچک باهدف تصویرسازی از آموزش تاب آوری در کشور: برای برگزاری یک کارگاه بزرگ تاب آوری با یکصد نفر شرکت کننده، صرفا طراحی یک پوستر اینستاگرامی کارگاه تاب آوری با عکس مدرس و آدرس مجازی و یا غیرمجازی محل برپایی آن کافیست تا در خبرخوان های اتوماتیک شاهد عکس های دسته جمعیِ حاکی از برگزاری کارگاههای تاب آوری در فلان نقطه از سطح کشور باشیم. و اما آنچه در این مابین مغفول واقع می شود، پرداختن به میزان کیفیت و کارآمدبودن یا نبودنِ آموزش های صورت گرفته می باشد.

به عبارتی دیگر به دلیل عدم توجه به اهداف عینیِ آموزش ها، اینکه چقدر به کیفیت آموزش تاب آوری توجه شده است؟ پیامدهای برگزاری کارگاه آموزشی برای فلان سازمان دولتی و یا غیردولتی چه بوده و یا نبوده است؟ اثربخشیِ آموزش تاب آوری برای فلان گروه از شرکت کنندگان در کارگاه آموزش تاب آوری تا چه میزان بوده است؟ آیا حضور در کارگاه تاب آوری حتی در اندازه تفهیمِ مفهومِ واقعیِ مبحث تاب آوری به شرکت کنندگان آن کارگاه مفید و اثربخش بوده است یا خیر؟! تا این لحظه، همه و همه این موارد سوالات بی پاسخ مانده اند و می مانند.

اهداف موردنظر جهت آموزش تاب آوری

در وهلۀ اول، توجه به اهداف عینی آموزشی که به واقع بر رفتارهایی تأکید دارند که در پایان دوره آموزشی قابل حصول، مشاهده، ارائه و اندازه‌گیری‌ می باشند. از این رو، گاهی اهداف عینی آموزشی را اهداف یادگیری، کارکردی و رفتاری نیز می‌نامند. دستیابی یا عدم دستیابی به اهداف تعیین شده، سبب‌ساز اثربخشی یا غیراثریخشی یک پروسه آموزشی تلقی و قلمداد می گردد.

بنابراین، برای هدف عینی، سه نوع اطلاعات فرض می‌شود: شرایط، عملکرد و معیار یا استاندارد. عدم وجود یک معیار مشخص برای تمامی مراحل یک آموزش مبتنی بر موضوع تاب آوری، کلیه مراحل پروسۀ آموزشی مربوطه را زیر سوال می برد و به نوعی، غیرهدفمند بودن و غیراثربخش بودن آن مورد آموزشی به خصوص را به اثبات می رساند.

تعیین اهداف آموزشی، از مهمترین مباحث جهت هرگونه طرح ریزی و اقدام آموزشی است و باعث می شود، هر دو طرف این جریان یعنی هم آموزش گیرنده و هم آموزش دهنده، تکلیف خود را با مبحث آموزشی موردنظر بدانند.

آموزش تاب آوری چگونه باشد؟

یک آموزش خوب و کارآمد فارغ از توجه صِرف به موضوع آن می بایست تولید فکر کند. یعنی بتواند موجب زایش افکار شرکت کنندگان در کارگاه و تمرکزشان بر روی موضوع آموزش بشود. به عنوان مثال همین عامل در یک آموزش تاب آوری موجباتِ تفهیمِ مفهومِ واقعی تاب آوری را فراهم می نماید.

محتوای آموزشی خصوصاً با موضوع تاب آوری باید مبتنی بر تعامل، مشارکت و همکاری طرفین حاضر در کارگاه آموزشی باشد. بدین صورت که محتوا و مُدل آموزش ها لازم است بر مبنای رویکرد مشارکتی و تیمی استوار باشد تا زمینه ها برای بوجود آمدن یک آموزش پویای گفتمان ساز فراهم باشد.

ارزشیابیِ مداوم در قالب یک  فرایند می بایست روح  حاکم بر کارگاه آموزشی باشد و بصورت کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده تهیه و تدوین گردد. لازم به ذکر است در این زمینه ضرورت دارد ارزشیابی های عملکردی به ویژه خودسنجی در دستور کار کارگاه آموزشی مربوطه قرار گیرد.

یک مورد بسیار مهم خصوصاً برای کارگاههایی یا موضوع تاب آوری، پیوسته بودن و استمرار داشتن روند آموزش های ارائه شده در یک کارگاه آموزشی می باشد. بطوریکه امکانِ ادامۀ ارتباطات فکری و مباحثه ای و آموزشی مابین اعضاء آموزش گیرنده و تیم آموزش دهنده برای مدتها (تعیین شده) فراهم بشود تا بتوان به مرور زمان بازخوردهای لازم را دریافت نمود و آثار و تبعات آموزش های ارائه شده را پایش و ارزیابی کرد.

تصاویر تعدادی از آموزش های برگزار شده با حضور مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

درباره تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان

بدینوسیله اعضاء تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان معرفی می گردد.

خانه تاب آوری ایرانیان با هدف آموزش، رشد و توسعه تاب آوری ایرانیان در دی ماه سال ۱۳۹۳ آغاز به کار نموده است.

خانه تاب آوری Home of Resilience
خانه تاب آوری Home of Resilience
لازم به یادآوری است که خانه تاب آوری ایرانیان یک مجموعه مستقل در حوزه توسعه و ترویج تاب آوری است و در هیچ جای کشور شعبه ندارد.

معرفی اعضای خانه تاب آوری ایرانیان

  • جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  • ندا اسلامی (تیم خبر فارسی)
  • زهرا سادات خوشحالی (مدیریت سلامت نیوز)
  • یلدا فتوحی (مدیریت داخلی رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  • زهره مهدوی (عضو تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان)
  • بصیر حضرت دوست (مشاور رسانه ای رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  • معراج علیزاده (مشاور سئو و کلیه امورات آی تی رسانه ایرانیان)

حضور مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در انجمن علمی مطالعات صلح ایران

نسخه دیداری و شنیداری اسکایپ وبینار آشتی اجتماعی و واکاوی تاب آوری اجتماعی در قبال شهروندان توانیاب که اخیراً در انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد، جهت استفاده مخاطبین این رسانه منتشر می گردد.

مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران
مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

اسکایپ وبینار تاب آوری در انجمن علمی مطالعات صلح ایران

اسکایپ وبینار آشتی اجتماعی و واکاوی تاب آوری اجتماعی در قبال شهروندان توانیاب

نسخه کامل دیداری و شنیداری اسکایپ وبینار آشتی اجتماعی و واکاوی تاب آوری اجتماعی در قبال شهروندان توانیاب که به همت کارگروه علمی ارتباطات صلح انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با سخنرانی دکتر جواد طلسچی یکتا «مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان» صورت پذیرفت جهت استفاده مخاطبین این پایگاه اینترنتی منتشر می گردد.

در معرفی کوتاه از انجمن علمی مطالعات صلح ایران قابل به ذکر است انجمن علمی مطالعات صلح ایران نهادی است غیرانتفاعی و بین رشته ای که در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را با مجوز از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌است.این انجمن دانش‌آموختگان رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، روانشاسی، علوم تربیتی، حقوق، جامعه شناسی، مطالعات قومی و انسان شناسی را به عضویت می‌پذیرد.


درباره کتاب باشگاه تاب آوری؛ پنجمین کتاب رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان

وقتی  تلخی‌های روزگار آوار می‌شوند بر سر آدمی و قطار اندوه از راه می‌رسد،  تاب آوردن و پشت سر گذاشتن این لحظات تلخ  ساده نیست. تاب‌آوری واژه‌ای‌‌ست که در سالهای اخیر بسیار از آن شنیده‌ایم اما نهادینه ساختن آموزش این مفهوم و دستیابی به آن نیازمند پیمودن مسیری است که متاسفانه  تا کنون چندان مورد توجه قرارنگرفته است. و اما «باشگاه تاب‌آوری» عنوان اثری است که با گردآوری و تدوین «جواد طلسچی یکتا» و «هما صدری» اخیرا  از سوی نشر سخنوران منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

کتاب باشگاه تاب آوری؛ پنجمین کتاب رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان
کتاب باشگاه تاب آوری؛ پنجمین کتاب رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان

این اثر  در واقع پنجمین کتاب سالِ مجموعه رسانه‌های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان است که طبق روال عملکرد هر ساله‌ی این رسانه و باتوجه به میانگینِ قابل توجه مطالب انتشاریافته در حوزه‌ی تاب‌آوری طی یکسال اخیر در این پایگاه اینترنتی، به مبحث «تاب آوری» اختصاص یافته است.

اما تاب آوری چیست و چگونه می توان بدان دست یافت؟  انتشار این کتاب بهانه‌ای شد تا با جواد طلسچی در این باره به گفت‌و گو بنشینیم. وی می‌گوید: وقتی فردی پس از یک واقعه‌ی ناگوار نیاز دارد که به حالت اول باز گردد، تاب آوری یک شیء حاضر و آماده بر روی قفسه نیست که دست بیندازد و آن را بردارد. بازگشت به حالت اول، یک بُعد از تاب‌آوری است و ممکن است مثل حرکت در مسیری باشد که انتهای آن، مقصد ما نباشد.

وی تصریح می‌کند: تاب‌آوری از لحاظ جسمی، تواناییِ بازگشت به حالت عادی‌ست. ما این توانایی را داریم که بدون قضاوت با بدن، احساس، فکر و واکنش‌هایمان ارتباط برقرار کنیم، اما این همه‌ی موضوع نیست. به زعم بنده وجود تاب‌آوری در انسان‌ها  دو حالت می‌تواند باشد؛ نخست حالت  ذاتی  یعنی طرح‌واره‌های ذاتی تاب‌آوری و دیگری حالت اکتسابی  که بر اساس کسب علم، دانش و تجربه اندوزی و مهارت آموزی حاصل می‌شود.  ولی باید توجه داشت که  درهر دو حالت مذکور، با آموختن و  پرداختنِ به مولفه‌های اصلی و اساسیِ تاب‌آوری که همانا خودآگاهی، خودمدیریتی، خودمراقبتی و توسعه‌ی فردی، جهان‌بینی و گسترش روزافزون زوایای دیدگاه انسانی است، میسر می‌شود.

تاب‌آوری بر زندگی‌ انسانها تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد. طلسچی  با بیان این که بی‌تردید مبحث تاب‌آوری بر ارزیابی، تصدیق و انتخاب افراد اثر می‌گذارد، اظهار می‌کند: افراد دانسته شرایط جدیدی را خلق می‌کنند تا بتوانند با چشم‌اندازی وسیع‌تر و راه حلی خلاقانه‌تر برای موقعیت حال حاضر به هدف بازگردند. این خصوصیتی است که هر روز تاحدی مورد استفاده‌ی همگان است.

تاب‌آوری در گیلان

 چه اقداماتی در راستای ترویج  مفهوم تاب‌آوری و اقدامات  عملی منتج به  افزایش آن در گیلان  رخ داده  و این اقدامات در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است؟ این پرسشی است که طلسچی در پاسخش  می‌گوید: در مورد این سوال شما به یقین می‌توان گفت هیچ. هیچ گونه اقدام برنامه‌‌ریزی شده، حساب شده  و متناسب‌سازی شده برای اقشار مختلف سنی، جنسی، صنفی و … نه تنها در گیلان  که چه بسا در سایر استان‌ها هم صورت نگرفته است. واقعیت این است که  بوجود آوردن تاب‌آوری در جامعه چیزی نیست که تصور کنیم با برگزاریِ چند دوره و کارگاه آموزشی تحت عنوان تاب‌آوری با پسوندهای گوناگون بتوانیم به آن دست یابیم. ایجاد تاب‌آوری درهر جامعه‌، مستلزم وجود یک برنامه‌ی مطالعاتیِ دقیقِ بوم‌شناختی، توأم با نیازسنجی‌ها و نیز آسیب‌شناسی‌های هدفمند موضوعی است. در واقع  ایجاد تاب‌آوری در هر جامعه‌ای نیازمند یک آموزش فراگیر ملی هدفمند است تا این مهارت مهم که زیربنای همه‌ی موفقیت‌های انسانی و اجتماعی می‌تواند قلمداد شود، تحقق یابد.

جواد طلسچی یکتا، مدیر و موسس خانه تاب آوری
جواد طلسچی یکتا، مدیر و موسس خانه تاب آوری

این مددکار گیلانی ادامه می‌دهد:  متاسفانه علیرغم تخصیص یافتنِ اعتبارات قابل توجهی در امر آموزش تاب‌آوری اجتماعی در استان ما، بدلیل نبودِ یک فرایند نظام‌مند، سیستماتیک و هدفمند پایش و ارزیابی آموزش‌های انجام شده، هیچگونه اطلاعاتی از میزان اثربخشی کلیه‌ی آموزش‌های انجام شده در سطح عالی استان جهت تحقق ارتقای تاب‌آوری اجتماعی استان در دست نیست.  و اما  در مقایسه‌ی این امر با دیگر کشورها به ذکر مثالی می‌پردازم. از سالها پیش در کشورهای آسیای شرقی برنامه‌ی آموزشیٍ خاصی جهت نهادینه‌سازیِ مبحث سپاسگزاری و قدردانی در کودکانٍ مقاطع ۳ تا ۷ سال حاضر در مهدهای کودک در دستور کار نهادهای متولیِ امر آموزش در آن کشورها قرار گرفته است. گفتنی است که سپاسگزاری، شکرگزاری، قدردانی و قدرشناسی از مولفه‌هایی هستند که به شکل در خور توجهی میزان شفقت‌ورزی و مهرورزی اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین باید توجه داشت که  با مدنظر قراردادنِ میزان بالای اثربخشیِ هرگونه آموزش در دوران کودکی،  به برنامه‌مند بودنِ آن کشورها در راستای  ارتقاء تاب‌آوریِ اجتماعی و نهادینه‌سازیِ مولفه‌های زیربناییِ تاب‌آوری از اوان کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی پی می‌بریم.

مسلما سازمانها و نهادهایی که آموزش تاب‌آوری با تخصیص اعتبارات ویژه از ردیف برنامه‌ی بودجه‌ی سازمانی‌شان در دستور کارشان قرار گرفته یا می‌گیرد، لازم است با مطالعه‌ی کلیاتی از تاب‌آوری در وهله‌ی اول، اهمیت مبحث تاب‌آوری را حس و باور کنند.

وی یادآور می‌شود: با رصد اقدامات روانشناختیِ جوامع پیشرفته از جمله توسعه‌ی برنامه‌های آموزشی، مشاوره‌ها و مددکاری‌های گروهی برای گروه‌های مختلفِ آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، گروه‌های کم‌توان، ناتوان و کم‌برخوردار و یا حتی گروه‌هایی همچون معتادان بهبودیافته،  زنان باردار و فارغ شده یا همچنین بیماران خاص و صعب‌العلاج  که به دلایل مختلف دوران نقاهتشان را می‌گذارند، اهمیت قائل شدن به چگونگی میزان اثربخشیِ آموزش‌های مهارت‌های اساسیِ زندگیِ اجتماعی و پیشگیری از  واردآمدن آسیب‌ها برای گروههای مختلف هدف و مهمتر از همه، توجه به میزان نشاط اجتماعیِ جامعه و ارزیابی مداومِ سطوح کمّی و کیفیِ آن و تلاش در جهت جاری بودنِ «نشاطِ باثباتِ احتماعی»، همه و همه نشان از برنامه‌ریزی‌های هدفمند، متفکرانه و خلاقانه این چنین سیستم‌هایی جهت ایجاد و تثبیت  تاب‌آوری در آن جوامع دارد.

نقش متولیان‌ذی ربط

 این مددکار در توضیح  میزان سهم سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط دولتی در این عرصه بیان می‌کند: مسلما سازمانها و نهادهایی که آموزش تاب‌آوری با تخصیص اعتبارات ویژه از ردیف برنامه‌ی بودجه‌ی سازمانی‌شان در دستور کارشان قرار گرفته یا می‌گیرد، لازم است با مطالعه‌ی کلیاتی از تاب آوری در وهله‌ی اول، اهمیت مبحث تاب‌آوری را حس و باور کنند. بی‌تردید  اگر  آنها به درک درستی نسبت به میزان اهمیتِ این موضوع در آن سازمان نایل شوند، پرداختن به امور آموزشیِ مربوطه نیز جدی گرفته می‌شود و در قالب یک پروسه‌ی تیمی تحت برنامه‌ریزی‌های خوب و هدفمند همراه با پایش و ارزیابیِ میزان اثربخشیِ آموزش‌ها و تهیه‌ی سوسیوگرام‌های لازم، حاویِ بررسیِ شرایط تاب‌آوریِ گروه‌های هدف  قبل و بعد از آموزش‌ها می‌پردازند.  اما در غیر این صورت (مشابه برخی تجارب منفی صورت گرفته) در قالب برگزاری تعدادی کارگاه و همایش و کنگره  بدون کمترین خروجی و صرفاً با نتایجی در محدوده‌ی بر جای ماندنِ تعدادی عکس و فیلم و چنین مستنداتی خواهد بود.

وی همچنین درباره‌ی جایگاه گیلان در عرصه‌ی تاب‌آوری می‌گوید: با مدنظر قرار دادن میزان قابل توجه آسیب‌های اجتماعی، آمار اعتیاد در استان، پرونده‌های قضایی مشتمل بر جرائم گوناگون، آمار قابل توجه میزان درگیری‌ها و نزاع‌های اجتماعی بدلیل کاهش قابل توجه آستانه‌ی تحمل مردم گیلان به دلایل مختلف خصوصاً فشارهای اقتصادی، میزان بالای بیکاریِ جوانان و عدم توانمندیِ درصد قابل توجهی از جامعه‌ی جوانان و فارغ التحصیلان از حیث شغل‌یابی و علی الخصوص ایجاد اشتغال‌های فردی و خصوصی و کارآفرینی و مشاغل  خلاقانه، «فقر تاب آوری» به وضوح احساس می شود.  لازم به ذکر است که در یک جامعه‌ی تاب‌آور و در یک جامعه‌ی برخوردار از بهداشت روانیِ بالا، میزان امید و نشاط اجتماعی بالا خواهد بود.

تاب‌آوری تنها تحمل نیست

 طلسچی در بخشی از سخنانش تصریح کرد:  باتوجه به علمی بودنِ مبحث تاب آوری، برخلافِ تصوراتِ عموم جامعه که تاب‌آوری را صرفاً صبر و تحمل تلقی  می‌کنند، باید توجه داشت که  هدف از  ساختن یک جامعه‌ی قدرتمند در ابعاد گوناگون، توسعه و گسترش و نهادینه سازیِ مهربانی اجتماعی، پیدایش انسجام اجتماعیِ باثبات، ارتقاء سطوح کمی و کیفیِ مشارکت‌های اجتماعیِ آحاد مختلف جامعه در هر حیطه‌ای که فعالیت دارند و ارتقاء میزانِ انعطاف‌پذیری و سازگاری اجتماعیِ مردم  استان و کشور عزیزمان است که  نیازمندِ آموزشِ تاب آوری به شکل فراگیر ملّی به آحاد مختلف جامعه در سنین، جنسیت، سطح تحصیلات و  مشاغل مختلف است.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان (دکتر جواد طلسچی یکتا)
مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان (دکتر جواد طلسچی یکتا)

مخاطبان کتاب باشگاه تاب‌آوری

  و اما در پایان  از این مددکار می ‌پرسیم، کتاب «باشگاه تاب‌آوری»  برای  چه کسانی  مفید است  و  چه گشایشی می‌تواند به دنبال داشته باشد و او چنین می‌گوید:   محتوای  این کتاب  شامل «مطالب تاب‌آوری در حوزه های مختلف است، از این رو  بر حسب پیشنهادات و تصمیمات اتخاذ شده از سوی تیم تخصصی وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان، «باشگاه تاب آوری» نام گرفت.   در واقع محتوای این کتاب  دربرگیرنده‌ی موضوعاتی چون  تاب‌آوری در دوران کرونا تا تاب‌آوری با محوریت‌هایی چون  کودکان و نوجوانان،  زنان، مدارس،  بیماران خاص، افراد دارای معلولیت و  همچنین تاب‌آوری اقتصادی و حتی سایبری و سایر موضوعات در حیطه‌های مختلف تاب آوری است.  بنابراین برای افراد و گروه‌های مختلف علمی و تخصصی اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلانِ رشته‌های علوم یاورانه، مددکاران اجتماعی، روانشناسان، جامعه‌شناسان، مدیران و مربیان مهدهای کودک، پرستاران و سایر اصناف تخصصیِ اجتماعی مفید و موثر است.

فارغ از توجه به این کتاب که به زعم بنده در مقابل اهمیتِ موضوعِ پیدایشِ یک جامعه‌ی تاب‌آور، قطره‌ای در اقیانوس هم نخواهد بود، تأکید بنده به توجه و اهمیت قائل شدن به مؤلفه‌های تاب‌آوری چه در حوزه‌ی روانشناختی و چه اجتماعی، آموزشِ مؤلفه های اصلیِ تاب‌آوری، متناسب‌سازیِ آموزش‌ها و بومی‌سازیِ آنها متناسب با نظام فرهنگی اجتماعی کشوراست.   فراموش نکنیم تحقق یافتنِ رشد و توسعه‌ی انسانی در جامعه‌ی ما و هرگونه برنامه‌ریزی جهت پیشرفت و توسعه‌ی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جز با توجه همه‌جانبه به آموزش فراگیر و نهادینه‌سازِ تاب‌آوری که مسلماً به پیدایش یک جامعه‌ی توانمند با بهداشت روانیِ بالا و در نهایت «تاب‌آور» خواهد انجامید، میسّر نمی‌شود.

مصاحبه از مریم ساحلی
انتشاریافته در پایگاه خبری تحلیلی مرور
مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

درباره کتاب مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

این بخش از این مطلب درباره چگونگی تهیه اینترنتی کتاب مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و موسس خانه تاب آوری “تاب آوری در دنیای امروز” می باشد.
کتاب مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و مؤسس خانه تاب آوری
کتاب مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

کوتاه و مختصر درباره خانه تاب آوری ایرانیان

خانه تاب آوری ایرانیان Iranian Home of Resilience در دی ماه سال ۱۳۹۳، به عنوان مرکزی جهت تحقیق و پژوهش با محوریت موضوعی  تاب آوری در ابعاد مختلف، و نیز برگزاری کارگاههای آموزش تاب آوری در سرتاسر کشور به شکلی متفاوت با آنچه تا قبل از آن صورت پذیرفته است (بطوریکه توأم با ارزیابیِ میزان اثربخشیِ آموزش های انجام شده همراه باشد) حتی بصورت رایگان برای موسسات و سازمانهای مردم نهادِ اجتماع محور، با هدف ترویج و توسعه و نهادینه سازیِ تاب آوری در جامعه تاسیس گردید.

حوزه فعالیت خانه تاب آوری ایرانیان، پژوهش محور و آموزش محور خواهد بود.

باشگاه تاب آوری ایرانیان مستقر در مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران و خانه تاب آوری ایرانیان به عنوان شاخه ای مستقل در پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران، تحت نظارت و پشتیبانی فنی عملیاتی و تخصصیِ مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان فعال می باشند.

خانه تاب آوری ایران بر اساس مستندات موجود در همین پایگاه اینترنتی، در دی ماه سال ۱۳۹۳ به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف تاب آوری، با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است:

۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود

۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های مختلف تاب آوری جهت تقویت حقوق معنوی

۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای تاب آوری جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه متخصصین تاب آوری کشور، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی

۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مباحث مختلف تاب آوری در کشور

خانه تاب آوری ایران به عنوان شاخه ای مستقل در پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران، تحت نظارت و پشتیبانی فنی عملیاتی و تخصصیِ مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان فعال می باشند.

همچنین خاطر نشان می گردد با توجه به همپوشانیِ اسامی و عناوین برخی سایتها و احتمالاً موسسات با کاربریِ تاب آوری، تأکید می گردد «خانه تاب آوری ایرانیان» به عنوان یکی از شاخه های پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران و نیز «باشگاه تاب آوری ایرانیان» بعنوان رُکن اساسیِ فعالیتهای مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران (با برخورداری از تیم تخصصیِ توانمند اعم از روانشناسان، مددکاران اجتماعی و جامعه شناسان)، در هیچ کجای کشور دارای شعبه و یا نمایندگیِ همنام (با پسوند ایرانیان) نبوده و نمی باشد.

مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و مؤسس خانه تاب آوری را از کجا بخریم؟

محتوای ششمین کتاب سال رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان شامل تعداد ۵۵ یادداشت و مقاله «مدیر و مؤسس خانه تاب آوری» که در بازه زمانی مرداد ۱۴۰۱ لغایت شهریور ۱۴۰۲ در رسانه های مختلف خصوصاً سلامت نیوز انتشاریافته اند می باشد که تحت عنوان «تاب آوری در دنیای امروز» توسط انتشارات سخنوران در ۱۸۳ صفحه روانه بازار کتاب شده است.

مجموعه یادداشت‌ها و مقالات مدیر و مؤسس خانه‌‌ تاب‌‌آوری‌ ایرانیان "کتاب تاب آوری در دنیای امروز"
مجموعه یادداشت‌ها و مقالات مدیر و مؤسس خانه‌‌ تاب‌‌آوری‌ ایرانیان “کتاب تاب آوری در دنیای امروز”

علاقمندان جهت تهیه اینترنتی این کتاب می توانند از طریق وبگاه و فروشگاه اینترنتی انتشارات سخنوران اقدام نمایند.

فهرست مطالب

  • مقدمه
  • تاب‌آوری چیست؟
  • تاب آوری در پساکرونا
  • تاب آوری اجتماعی چیست؟  ابعاد مختلف تاب آوری اجتماعی کدامند؟
  • تاب‌آوری در کوچینگ
  • مشخصات انسان تاب آور
  • تاب آوری نظام سلامت
  • تاب آوری و مشارکت زنان سالمند
  • سلامت روان و تاب آوری
  • ژن تاب و تاب آوری
  • مطالبه گری اجتماعی و الزامات قابل توجه برای تحقق آرمان ها و خواسته ها در جامعه
  • راه‌های پرورش تاب‌آوری زنان
  • بررسی نقش تاب آوری در ارتقاء سلامت بیماران
  • تاب آوری در مدرسه به چه معناست؟
  • تاب‌آوری رسانه‌ای در بحران‌ها
  • سازمان تاب آور چه ویژگی هایی دارد؟
  • تاب آوری خانواده ، بنیان ها و علل
  • تاثیر تاب آوری و اعتیاد بر بهبود یافتگان
  • بررسی رابطه موسیقی و تاب آوری
  • خودمهربانی
  • حمایت اجتماعی و تاب‌آوری
  • شفقت ورزی و تاب آوری به مثابه امری اجتماعی
  • برخی از راهکارهای ترویج مهربانی در جامعه
  • اثرات آموزش تاب آوری بر سلامت روان اجتماعی
  • چرا تاب آوری در بحران اهمیت دارد؟
  • شناخت و بررسی عوامل موثر بر تاب آوری در شکست عاطفی
  • تاب آوری زنان باردار و نقش آن در سلامت مادر و فرزند
  • تاب آوری دوران یائسگی و راهکارهای آن
  • تاب آوری معلمان
  • تاب آوری پزشکان و کادر درمان
  • تاب آوری و محیط زیست
  • راهکارهای عملی ارتقاء تاب‌آوری در سوگ عزیزان
  • تاب آوری در محیطی به نام مدرسه
  • تروما در کودکی و علائم و روش های درمان آن
  • تاب آوری در پدافند غیرعامل
  • تاب آوری و فرزند پروری
  • تاب آوری و کیفیت زندگی
  • تاب‌آوری بیماران مبتلا به سرطان
  • جامعه تاب آور
  • تاب آوری زوجین
  • آیا در مورد آموزش تاب آوری در کودکان چیزی میدانید؟
  • نقش تاب آوری در عبور از بلایای طبیعی چیست؟
  • آشنایی با تاب‌آوری در بحران
  • اهمیت تاب آوری جامعه
  • تاب آوری افراد دچار معلولیت
  • تاب آوری و کارآفرینی
  • تاب آوری زلزله زدگان
  • تاب آوری زنان در زندگی
  • اهمیت آموزش تاب آوری

انتشاریافته در وبگاه و فروشگاه اینترنتی انتشارات سخنوران
کتاب مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و موسس خانه تاب آوری را از کجا بخریم؟

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان: حوزه تاب آوری ارث پدری هیچکس نیست

گفتگوی رسانه ای با مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان دکتر جواد طلسچی یکتا

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان در این گفتگو تأکید نمود: متأسفانه میزان مشارکت نویسندگان و پژوهشگران حوزه های روانشناختی پیرامون مبحث تاب آوری بسیار پایین است و این یکی از آسیبهای شناسایی شده در این عرصه تلقی می گردد. وی اظهار داشت عرصه تاب آوری کشور ارث پدری هیچکس نیست و مختص یک گروه خاص و یا در انحصار فعالیت یک یا دو سایت نمی باشد، به همین ضرورت رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان با چندین رسانه زیرمجموعه تحت مدیریتش، از همه علاقمندان به حوزه تاب آوری دعوت به عمل می آورد تا آثار خود اعم از ویدئو، یادداشت و مقالات مرتبط با مبحث تاب آوری را جهت انتشار در رسانه هوشمند اطلس فارسی، خانه تاب آوری ایرانیان  و نیز  باشگاه تاب آوری ایرانیان ارسال نمایند تا انشاالله شاهد افزایش کمی و کیفی در مسیر تولید محتوای تخصصی در حوزه تاب آوری ایران باشیم.the manager and the founder of Iranian home of resilience

کتاب باشگاه تاب آوری

«باشگاه تاب‌آوری» عنوان اثری است که با گردآوری و تدوین «جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان» اخیرا  از سوی نشر سخنوران منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.  این اثر  در واقع پنجمین کتاب سالِ مجموعه رسانه‌های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان است که طبق روال عملکرد هر ساله‌ی این رسانه و باتوجه به میانگینِ قابل توجه مطالب انتشاریافته در حوزه‌ی تاب‌آوری طی یکسال اخیر در این پایگاه اینترنتی، به مبحث «تاب آوری» اختصاص یافته است.

تاب آوری چیست و چگونه می توان بدان دست یافت؟

اما تاب آوری چیست و چگونه می توان بدان دست یافت؟  انتشار این کتاب بهانه‌ای شد تا با جواد طلسچی در این باره به گفت‌و گو بنشینیم. وی می‌گوید: وقتی فردی پس از یک واقعه‌ی ناگوار نیاز دارد که به حالت اول باز گردد، تاب آوری یک شیء حاضر و آماده بر روی قفسه نیست که دست بیندازد و آن را بردارد. بازگشت به حالت اول، یک بُعد از تاب‌آوری است و ممکن است مثل حرکت در مسیری باشد که انتهای آن، مقصد ما نباشد.the manager and the founder of Iranian home of resilience

وی تصریح می‌کند: تاب‌آوری از لحاظ جسمی، تواناییِ بازگشت به حالت عادی‌ست. ما این توانایی را داریم که بدون قضاوت با بدن، احساس، فکر و واکنش‌هایمان ارتباط برقرار کنیم، اما این همه‌ی موضوع نیست. به زعم بنده وجود تاب‌آوری در انسان‌ها  دو حالت می‌تواند باشد؛ نخست حالت  ذاتی  یعنی طرح‌واره‌های ذاتی تاب‌آوری و دیگری حالت اکتسابی  که بر اساس کسب علم، دانش و تجربه اندوزی و مهارت آموزی حاصل می‌شود.  ولی باید توجه داشت که  درهر دو حالت مذکور، با آموختن و  پرداختنِ به مولفه‌های اصلی و اساسیِ تاب‌آوری که همانا خودآگاهی، خودمدیریتی، خودمراقبتی و توسعه‌ی فردی، جهان‌بینی و گسترش روزافزون زوایای دیدگاه انسانی است، میسر می‌شود.

تاب آوری به معنای صبور بودن نیست

مدیر و موسس خانه تاب آوری در بخشی از سخنانش تصریح کرد:  باتوجه به علمی بودنِ مبحث تاب آوری، برخلافِ تصوراتِ عموم جامعه که تاب‌آوری را صرفاً صبر و تحمل تلقی  می‌کنند، باید توجه داشت که  هدف از  ساختن یک جامعه‌ی قدرتمند در ابعاد گوناگون، توسعه و گسترش و نهادینه سازیِ مهربانی اجتماعی، پیدایش انسجام اجتماعیِ باثبات، ارتقاء سطوح کمی و کیفیِ مشارکت‌های اجتماعیِ آحاد مختلف جامعه در هر حیطه‌ای که فعالیت دارند و ارتقاء میزانِ انعطاف‌پذیری و سازگاری اجتماعیِ مردم  استان و کشور عزیزمان است که  نیازمندِ آموزشِ تاب آوری به شکل فراگیر ملّی به آحاد مختلف جامعه در سنین، جنسیت، سطح تحصیلات و  مشاغل مختلف است.

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان | دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان | دکتر جواد طلسچی یکتا

عرصه تاب آوری کشور ارث پدری هیچکس نیست

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان در پایان این گفتگو تأکید نمودند متأسفانه میزان مشارکت نویسندگان و پژوهشگران حوزه های روانشناختی پیرامون مبحث تاب آوری بسیار پایین است و این یکی از آسیبهای شناسایی شده در این عرصه تلقی می گردد. وی اظهار داشت عرصه تاب آوری کشور ارث پدری هیچکس نیست و مختص یک گروه خاص و یا در انحصار فعالیت یک یا دو سایت نمی باشد، به همین ضرورت رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان با چندین رسانه زیرمجموعه تحت مدیریتش، از همه علاقمندان به حوزه تاب آوری دعوت به عمل می آورد تا آثار خود اعم از ویدئو، یادداشت و مقالات مرتبط با مبحث تاب آوری را جهت انتشار در رسانه هوشمند اطلس فارسی، خانه تاب آوری ایرانیان  و نیز  باشگاه تاب آوری ایرانیان ارسال نمایند تا انشاالله شاهد افزایش کمی و کیفی در مسیر تولید محتوای تخصصی در حوزه تاب آوری ایران باشیم.

کاری از روابط عمومی خانه تاب آوری
درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری
مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا