مفاهیم پیرامون حوزه تاب آوری
تاب آوری کودکان و نوجوانان: دیدگاههای پیرامون تاب آوری نشانه ها و علائم، عوامل و فاکتورها و نیز ساز و کارها و مکانیسم های مختلف و متعددی دارند که با ساختارهای نظری و اندیشه ای در اشتراک و ارتباط می باشند.
نویسندگان زیادی از واژه مسیر یا جهت و مسیرهای پیچیده و در هم تنیده و متفاوتی بهره برداری می نمایند که کارکرد و یا عملکرد آنها را در طی زمان خلاصه مینماید. (والش 1998 روتر 1999 و گلیگان 2001 و پریلیتینسکی و همکاران 2001 و وییلیامز و همکاران 2001 و دهان و همکاران 2002)[1] از منظر دیدگاههای رشد یک مسیر و یا یک جهت می تواند در زمانی که شرایط منجر به پیشرفتهای پایینتر از حد انتظار و یا به طور کلی عقب گرد و پس رفت شود، منفی قلمداد گردد.
تاب آوری کودکان و نوجوانان
مسیرهای مثبت در زمانی که فرد و یا یک خانواده یا کلاً افراد و خانواده ها بر شرایط دشوار و سخت فائق می آیند و یا این که از آن حوادث و بلایا و شرایط سخت بازگشت و احیاء موفقیت آمیزی دارند رخ میدهد و میتواند به آن اشاره داشته باشد.
نکات چرخشی و یا نکات عطف و برهم زننده و یا برعکس کننده و یا خلاف جهت نمایانگر زمانهایی هستند که یک مسیر مشخص و تعیین شده تغییر جهت میدهد، مثل مواردی که یک تغییر محیطی و یا مداخلات افراد حرفه ای و یا افراد درگیر در کار یک فرد و یا یک خانواده را برای شروع یک روند مثبت و یا در مسیر مثبت قرار گرفتن قادر و توانمند مینمایند. (کوین تن و روتر 1998 گلیگان 2001 و شوفیلد2001)[2].
هم چنین خاطر نشان میشود که برخی از اوقات یک تجربه مطلوب و خوب و یا تجربه جبران کننده و تلافی کننده و ما به ازا میتواند زنجیره ای از اثرات (تأثیر چرخهای) را به وجود آورد. (روتر 1985)[3]. مثلاً در زمانی که دستمزدهای موقع شروع کار باعث منافع و مزایای عملی و احساسی برای مادران تنها با میزان درآمد کم و پایین میگردد. (مناگان 1997)[4].
[1] (Walsh, 1998; Rutter, 1999; Gilligan, 2001; Prilleltensky et al., 2001; Williams et al., 2001; de Haan et al., 2002)
[2] (Quinton and Rutter, 1988; Gilligan, 2001; Schofi eld, 2001)
[3] (Rutter, 1985)
[4] (Menaghan, 1997)
متن کامل این پژوهش را از اینجا دریافت نمایید.
ترجمه و گردآوری: فاطمه محمدی؛ مددکار اجتماعی
انتشاریافته در مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان