مدیر اورژانس اجتماعی کشور گفت: سال گذشته ۶۰۰ هزار تماس و ۱۴۸ تماس مرتبط با مراکز اورژانس اجتماعی صورت گرفته که حدود ۸۶۶۰ تماسها مربوط به موارد کودکآزاری بودهاند.
حسین اسدبیگی در نشست “نقش خطوط مشاوره تلفنی و مددکاری اجتماعی در پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی” که به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان برگزار شده بود، افزود: اقدامات اورژانس اجتماعی و مداخلات آن یا به صورت تلفنی بوده و یا در موارد مورد نیاز با استفاده از خدمات سیار و اعزام نیرو مداخلات حضوری دارد و حتی در صورت نیاز بعد از اقدامات حقوقی، کودک را از خانواده گرفته و به مراجع ذیربط چون بهزیستی تحویل خواهد داد.
وی با اشاره به آنکه خط تلفنی مشابه اورژانس اجتماعی (۱۲۳) سالهاست که در بسیاری از کشورها در حال فعالیت است، در خصوص مهارتهای افراد حاضر در این مراکز عنوان کرد: گوش دادن فعال یکی از مهمترین ویژگیهای افرادی است که به عنوان مددکار در اورژانس اجتماعی و یا خطهای مشاوره تلفنی مشابه آن چون صدای یارا، در حال فعالیتند.
مدیر اورژانس اجتماعی کشور درخصوص این مهارت تصریح کرد: با گوش دادن فعال به فرد مقابل خود نشان میدهیم که حرفش را درک کرده و میتوانیم برداشت بهتری از مشکل او داشته باشیم زیرا مخاطبان این خطوط تلفنی همواره احساس کماهمیتی، عدم درک از سوی اطرافیان وجامعه و… را با خود به همراه داشته و این نحوه ارتباط و نشان دادن اهمیت آنها باعث بهبود عملکرد، صمیمیت و نتایج بهتر در مشاورههای تلفنی خواهد شد.
اسدبیگی گفت: تمرکز یکی از مهمترین ویژگیها برای مددکار در طی تماس تلفنی و ارائه مشاوره است زیرا تقسیم توجه همواره باعث کاهش بازدهیها میشود.
وی در ادامه، پرسش و سوالات مکرر و پشت سر هم را در این مشاورهها صحیح ندانست و عنوان کرد: این پرسشها اثرات خوبی را بر شنونده نداشته زیرا اگر مددکار به فرد اجازه حرف زدن بدهد گاهی اوقات بسیاری از این سوالات بدون پرسش پاسخ داده میشود.
مدیر اورژانس اجتماعی کشور همچنین به نحوه برخورد مددکاران با مراجعانی که خود مرتکب رفتارهای غیر انسانی مانند تجاوز و… شدهاند نیز اظهار کرد: برخی اوقات مددکاران با مراجعینی برخورد میکنند که خود مرتکب رفتارهای غیر انسانی، آزار، تهاجم و… شدهاند. در چنین شرایطی مددکار باید بتواند با توجه به مهارتهای مددکاری سعه صدر داشته و بداند خود این فرد نیز قربانی است و باید به عنوان یک مراجع و یک قربانی و همچنین به عنوان کسی که باید برای بهبود اوضاع و شرایط آن اقداماتی انجام شود، نگاه کرده و در جهت مناسبسازی اوضاع اقدام کند.
اسدبیگی در ادامه برچسبزدن، قضاوت کردن، بیحوصلگی، پاسخ دادن سوال با سوال و… را در ارائه مشاورههای تلفنی و حضوری بسیار مخرب عنوان کرد و مانع برقراری ارتباط موثر میان مددکار و فرد تماس گیرنده دانست.
مدیر اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی از سال ۷۵ با حمایت سید حسن موسوی چلک و چند تن دیگر راهاندازی شد و در حال حاضر حدود ۱۹۰ مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی در ۳۱ استان کشور (۱۸۰ تا ۱۹۰ شهر) در حال فعالیت هستند و به ارائه خدمت میپردازند گفت: در دولت یازدهم به سازمانهای مردم نهاد و مراکزی چون اورژانس اجتماعی بیش از پیش اهمیت داده شده و در حال حاضر دیدگاهها نسبت به فعالان اجتماعی نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است.
به گزارش ایسنا، جلالی یکی از اعضای صدای یارا نیز پس از سخنان اسدبیگی با تاکید بر آنکه صدای یارا با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی در حوزه کودکان فعالیتهای خود را آغاز کرد و تمامی افراد حاضر در صدای یارا دارای تحصیلات مرتبط با مددکاری، روانشناسی و… بوده و تجربیات لازم را دارا هستند و بدون دریافت هیچ وجهی در این مرکز در حال فعالیتند گفت: با توجه به شرایط موجود جامعه که شاهد افزایش و گسترش آسیبهای متنوع اجتماعی و همچنین کاهش سن ابتلا به آسیبها و مواردی چون سست شدن روابط عاطفی، شکاف بین نسلی، فقر ، مهاجرت بیرویه به شهرهای بزرگ، افزایش حاشیهنشینی و… هستیم و با وجود تمامی اقدامات تاثیرگذار مراکزی چون صدای یارا، اما این سوال همواره در ذهن فعالان اجتماعی وجود دارد که در چنین شرایطی چقدر صدای یارا میتواند موثر عمل کند؟.
وی ادامه داد: در حال حاضر وظیفه خطیری بر دوش مسئولان و سیاستگذاران اجتماعی است و آنها باید برای کاهش آسیبها همت کنند و در این راستا میتوانند آمارهای موجود در صدای یارا را که انعکاسی از واقعیتهای موجود در جامعه است را به عنوان پایلوتی کوچک از وضعیت آسیبها در کشور در نظر گرفته و در اجرای برنامهها و سیاستگذاریهای خود لحاظ کنند و این در حالی است که متاسفانه در حال حاضر صدای یارا از این حمایتها بیبهره است.
جلالی در ادامه به تعهدات برخی نهادهای دولتی اشاره کرد و گفت: صدای یارا از حمایتهای دولتی و مخابراتی محروم بوده و حتی این نهادها به تعهدات پیشین خود نیز عمل نکردهاند. برای مثال قول داده بود که شماره تلفن سه رقمی را به صدای یارا اختصاص دهد که این موضوع محقق نشد و در حال حاضر از طریق اسپانسر توانستیم خط تلفن ۵ رقمی را دریافت کنیم.
این عضو صدای یارا با بیان اینکه فعالیتهای صدای یارا شامل پیشگیریهای سطح اول هستند، افزود: این به این معنا نیست که صدای یارا اصلا در پیشگیریهای سطح دوم و سوم فعالیت نمیکند بلکه به این معناست که تمرکز اصلی ما در مداخلات سطح اول بوده و همچنین اتکا به توانمندی والدین در حل مشکلات و مسائل کودکان و با اتکا بر پیماننامه حقوق کودک است.
وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر بسیاری از والدین از وجود پیماننامه حقوق کودک که در سال ۷۳ توسط مجلس پنجم شورای اسلامی به تصویب رسید هیچ آگاهی ندارند اظهار کرد: اگر این پیماننامه در جامعه مورد استفاده قرار گرفته و آموزش داده شود شاهد کاهش آسیبها در حوزه کودکان خواهیم بود.
جلالی همچنین به نقش پررنگ آموزش و پرورش در کاهش آسیبها اشاره کرد و گفت: چنانچه آموزش و پرورش به وظایف خود به درستی عمل کند و بتواند از این پیماننامه در آموزشهای خود استفاده کند میتواند در کاهش آسیبها بسیار موثر عمل کند.
این عضو صدای یارا در ادامه به مشکل مصرف کننده بودن کودکان در حال حاضر اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر کودکان فقط مصرف کننده هستند و حاضر به پذیرش هیچ مسئولیتی نبوده در حالی که اگر برنامههایی چون پیماننامه حقوق کودک در کشور مطرح و مورد توجه قرار گیرد حتی میتوانیم بسیاری از مسائل و مشکلات را حل کرد و رسانهها نیز در این زمینه میتوانند بسیار موثر عمل کنند.
جلالی ادامه داد: وقت آن رسیده که آموزش و پرورش بداند که نمیتواند واقعیتها را در زیر فرش پنهان کرد تا شاید روزی از یاد بروند بلکه باید بدانند که در حال حاضر در جامعهای هستیم که اختلافات و شکاف بین نسلی روز به روز بیشتر و کاهش سن ابتلا به بزه و آسیب نیز در حال افزایش است.
وی در ادامه به افزایش دسترسی کودکان به اطلاعات گوناگون در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: امروز تنها منبع اطلاعاتی کودکان والدین و معلمان نیستند بلکه آنها دسترسی زیادی به منابع گوناگون دارند که اگر این دسترسیها و نحوه برخورد با آنها در آموزش و پرورش و یا نهادهای دیگر به آنها و والدینشان آموزش داده نشود، به معضلی تبدیل خواهند شد که نمیتوان آن را کنترل کرد.
این عضو صدای یارا در ادامه مسائل و مشکلات جنسی را از جمله علل تماس با صدای یارا عنوان کرد و گفت: رفتارهای پرخطر جنسی کودکان زیر ۱۸ سال در حال حاضر بسیار زیاد شده است و روزی نیست که خانوادهای با ما تماس نگرفته و از ناتوانی خود در برخورد با کودکانشان در ارتباط با این مسئله صحبت نکند.
وی ادامه داد: این معضل در حال حاضر در جامعه وجود دارد و نمیتوان آن را کتمان و یا مخفی کرد و باید بدانیم که این عدم آگاهیها در مهارتهای جنسی این مسئله را به معضلی وحشتناک در جامعه تبدیل کرده است. در حالی که اگر والدین بتوانند پاسخ مناسبی به کنجکاویهای جنسی کودکانشان نشان دهند و سعی در سرکوب کنجکاویهای جنسی آنها نداشته باشند و دست از این مخفیکاریها بردارند میتواند تا حد زیادی از انحرافات جنسی کودکان خود جلوگیری و آنها را کاهش دهند.
جلالی همچنین درخصوص آمار تکان دهنده کودکآزاری در کشور صحبت کرد و گفت: باید برای کاهش این آسیب در جامعه اطلاعرسانی شود و مردم از بیان این موضوعات وحشت نداشته باشند زیرا در حال حاضر صحبت از این مسئله در جامعه ما همواره نوعی تابو است.
وی در ادامه از حضور یکی از وکلای کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان در صدای یارا خبر داد و گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری یکی از وکلای کمیته حقوقی انجمن در صدای یارا پاسخگوی سوالات تماس گیرندگان است.
این عضو صدای یارا در ادامه این نشست از اسدبیگی مدیر اورژانس اجتماعی کشور خواست تا با توجه به آنکه نیروهای صدای یارا نیاز به آموزشهای بروز دارند و اورژانس اجتماعی نیز در حال حاضر دارای اساتید مجربی در این حوزه است، برنامهای را ترتیب دهد تا اعضای صدای یارا بتوانند از این آموزشها بهرهمند شوند و در پاسخ به این درخواست اسدبیگی قول داد تا در مهرماه سال جاری دو روز را به آموزش اعضای صدای یارا در راستای بروز کردن مهارتهای این افراد اختصاص دهد.
وی همچنین خواهان همکاری بهزیستی و ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) با صدای یارا شد و گفت: با توجه به اینکه صدای یارا محلی را برای نگهداری کودکان آزار و آسیب دیده ندارد و مسئول این وضعیت نامناسب نیز جامعه بوده و نهادهایی چون بهزیستی باید به آن رسیدگی کنند، خواهان آن هستیم که این نهادها با صدای یارا در این زمینه همکاریهای بیشتری را داشته باشند.