کارگروه فضای مجازی مددکاری اجتماعیگروه بزرگ مددکاری اجتماعیمددکاری اجتماعی ایران

گزارش نوزدهمین میزگرد مجازی گروه بزرگ مددکاری اجتماعی ایران

نتایج مباحثه گروهی شماره (19): وظایف مددکاران اجتماعی ایران در شرایط حوادث غیرمترقبه چیست و نحوه مداخلات اجتماعی مددکاران اجتماعی در شرایط وقوع حوادثی همچون حادثه تلخ پلاسکو به چه شکل می بایست باشد؟

مناطق وسيعي از كشور ما ايران بطور مستمر و يا هر از گاه مورد تهاجم انواع بلايا و مصايب طبيعي نظير سيل، زلزله، رانش زمين، خشكسالي، آتش سوزی های مهيب و پردامنه و … قرار دارد و ساليانه خسارات مالی و جانی و زيست محيطی فراوانی به ساكنان بومی و محلی و به تبع آن، به كل كشور تحميل می شود. سازمان ها و گروه‌های مختلفی در جهت پیشگیری از این سوانح و بلایا و یا در صورتی که اتفاق افتاد، در کاهش خسارت و تلفات و ساماندهی مردم آسیب دیده و بازسازی مناطق سانحه دیده درگیر هستند. حالا سوال اساسی این است که وظایف مددکاران اجتماعی ایران در شرایط حوادث غیرمترقبه چیست و نحوه مداخلات تخصصی آنان در شرایط حوادث و بلایا چگونه باید باشد برای رسیدن به پاسخ این پرسش؛ در فضای مجازی این سوال در جمع 421 نفری از جامعه مددکاران اجتماعی ایران که شامل اساتید این رشته، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی، مددکاران اجتماعی شاغل در ادارات و سازمانهای مختلف و سایر صاحب نظران مطرح شد که اکثر مشارکت کنندگان به نقش و حضور فعال و موثر مددکاران اجتماعی در مدیریت حوادث و سوانح تأکید داشتند و برای حضور کمرنگ مددکاران اجتماعی در حوادث و سوانح در مقطع کنونی در جامعه ایران به عللی به شرح ذیل اشاره کردند:

– عدم تدوین پروتکل تخصصی مددکاری اجتماعی برای ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی در سوانح و حوادث به افراد، گروهها و سازمانها،

– عدم وجود سرفصل های آموزشی تئوری و عملی و کارورزی لازم در حیطه حوادث و بلایا به دانشجویان مددکاری اجتماعی در دانشگاهها

– وجود منابع ناکافی آموزشی و تخصصی بومی جهت توانمند سازی مددکاران اجتماعی برای مداخلات تخصصی در حوادث و بلایا

که در نهایت این علل باعث می‌شود که جامعه مددکاران اجتماعی‌ایران از وجود مددکاران اجتماعی متخصص در حوزه بلایا و حوادث به اندازه کافی از نظر کمّی و کیفی محروم باشد و همین مسئله باعث کمرنگ دیده شدن نقش و حضور مددکاران اجتماعی در حوادث و بلایا می‌شود. در پایان نتایج مباحثه گروهی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی گرینهایم ولاندمن (2004) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل پاسخ ها کدهای اولیه استخراج گردید. این کدها در طی فرآیند تجزیه و تحلیل در دو گروه  مفاهیم اصلی و مفاهیم فرعی به شرح ذیل قرار گرفتند. که در گروه مفاهیم اصلی مشارکت کنندگان به مداخلات تخصصی مددکاران اجتماعی در سه مقطع زمانی(قبل ازبروز حوادث و بلایا، حین بروز حوادث و بلایا، بعداز بروز حوادث و بلایا که گاهاً ممکن است تا چندین سال بطول انجامد) اشاره کردند.

جهت دریافت متن کامل تحلیل مباحثه اینجا کلیک کنید.

گردآوری و تحلیل: پروانه خفتان | کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

IRSW

وبسایت رسمی مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی آغاز به کار نموده است. اهداف کلی وبسایت و عملکرد ما از ابتدا تا کنون، در بخش درباره وبسایت لحاظ گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا