چگونه تاب آوری ایجاد کنیم

مداخلات روانشناسی مثبت، بهزیستی روانی و تاب‌آوری

چگونه تاب آوری ایجاد کنیم: تمرکز بر امید، خوش بینی، تعیین و تلاش برای رسیدن به اهداف برای ایجاد سرمایه روانشناختی، رویکردهای قدرتمندی هستند.

چگونه تاب آوری ایجاد کنیم

مداخلات روانشناسی مثبت، بهزیستی روانی و تاب‌آوری
کاری از تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان

یادگیری تاب‌آوری روان‌شناسی مثبت، مداخلات و رویکردهای اثبات‌شده‌ای را برای بهره مندی از بهزیستی روانی و تاب‌آوری افراد ارائه می‌دهد.

در حالی که تعداد زیادی از این رویکردها وجود دارد، می‌توانیم چندین مورد از این رویکردها را به صورت زیر دسته‌بندی کنیم (Boniwell & Tunariu، 2019؛ Shapiro، 2020).

مداخلات فعال

ورزش، به ویژه ورزش با شدت بالا، بر سلامت روانی و جسمی تأثیر مثبت می گذارد و تأثیر استرس را کاهش می دهد.

به همین ترتیب، کاهش رفتارهای ناسالم، مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن بیش از حد الکل، به همان اندازه مفید است. ورزش می تواند پایه ای برای مقابله با استرس و ناملایمات ایجاد کند. به عنوان وسیله ای برای مدیریت استرس، توانایی شما برای ایجاد تاب آوری بهبود می بخشد.

تاب آوری چیست و چرا اهمیت دارد؟
چگونه تاب آوری ایجاد کنیم

مداخلات آرام بخش

ذهن آگاهی، تنفس عمیق و فعالیت‌های آرام، مانند پیاده‌روی آگاهانه یا یوگا، به‌ویژه در مدیریت چالش‌های موجود و آینده زندگی موثر هستند.

درمان پذیرش و تعهد تکنیک‌هایی را با هم ترکیب می‌کند تا به مراجع آموزش دهد که چگونه افکار، احساسات و شرایط دشوار را بدون واکنش به روش‌های غیرمفید یا ناسالم بپذیرد.

مداخلات هویتی

شناخت خودِ اصلی‌تان از طریق درک و استفاده بیشتر از نقاط قوت به ما کمک می کند بهترین عملکرد خود را داشته باشیم، احساس انرژی کنیم و کنترل را در مواقع سخت تجربه نماییم.

تست‌های آنلاین مانند آزمون ارزش‌ها در عمل یا نظرسنجی Clifton Strengths می‌توانند به ما کمک کنند تا در زندگی شخصی و کاری خود تاب آورتر شویم و شکوفا شویم.

بهینه سازی مداخلات

یافتن راه‌هایی برای درک اینکه می‌خواهیم چه کسی باشیم می‌تواند به ما کمک کند تا زندگی رضایت‌بخش‌تر و معنادارتری مطابق با ارزش‌های اصلی خود داشته باشیم، از ما در برابر استرس محافظت کرده و دیدگاه تاب آورتری داشته باشیم.

تمرکز بر امید، خوش بینی، تعیین و تلاش برای رسیدن به اهداف برای ایجاد سرمایه روانشناختی، رویکردهای قدرتمندی هستند.

بر کمبود اعتماد به نفس غلبه کنید

اعتماد به نفس، تعهد به کار، احساس کنترل، و آماده بودن برای یک چالش، چهار C سرسختی ذهنی را تشکیل می‌دهند – اصطلاحی که با تاب‌آوری همسو است.

محققان سرسختی ذهنی را به عنوان احساس اعتماد به نفس در توانایی‌ها و برخورد با دیگران تعریف می‌کنند (کلاف و همکاران، 2021).

کسانی که اعتماد به نفس ندارند معمولاً عملکرد کمتری دارند و ادراک منفی از ارزش خود دارند (کلاف و همکاران، 2021).

ما می توانیم با تمرکز بر موفقیت های گذشته و شناخت نقاط قوت خود، اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم. در عین حال، الگوهای نقش مثبت و محیط های حمایتی برای تقویت خودباوری ضروری هستند.

خانه تاب آوری و خانواده تاب آور
چگونه تاب آوری ایجاد کنیم

بر عزت نفس پایین و منفی غلبه کنید

عزت نفس با تاب آوری همسو می شود و به همین دلیل، به شدت تحت تأثیر طرز فکری است که ما اتخاذ می کنیم.

با توجه به کارول دوک (2017) و تحقیقات او در مورد ذهنیت های رشد، یک طرز فکر ثابت می تواند منجر به عزت نفس ضعیف شود. اگر فکر می کنیم که فقط زمانی ارزشمند هستیم که موفق باشیم، در این صورت در معرض خطر این موضوع خواهیم بود که وقتی همه چیز اشتباه می شود، خودمان را سریعاً محکوم کنیم.

دوک (2017) اظهار می دارد که باید بدانیم که هیچ یک از مهارت ها یا توانایی های ما ثابت یا محدود نیست. ما می‌توانیم رشد کنیم، یاد بگیریم و از طریق سخت کوشی و عزم راسخ یاد بگیریم و همچنین می‌توانیم نگاهمان به خود و فرصت‌های اطرافمان را تغییر دهیم.

چگونگی ایجاد تاب‌آوری
خانه تاب آوری ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا