مروری بر آسیب های اجتماعی ایران با تأکید بر پدیده اعتیاد

مروری بر آسیب های اجتماعی ایران: آسیب های اجتماعی منشا زیادی دارند، که یکی از آنها اعتیاد می باشد. این آسیب ها عواقب زیادی را به همراه دارند.

آسیب های اجتماعی

آسیب اجتماعی معمولا منجر به رنجش جسمی، مادی، روانی قشر خاصی از جامعه می شود. متاسفانه در تمام کشور های جهان آسیب های اجتماعی وجود دارند و نمی توان به صورت کامل مانع این اتفاق شد. آسیب های اجتماعی دارای انواع مختلفی می باشد که، اصلی ترین آنها اعتیاد است. با کمال تاسف باید گفت که اعتیاد در ایران روز به روز بیشتر می شود و همین موضوع باعث شده تا سن اعتیاد بسیار پایین بیاید و کودکان نیز درگیر اعتیاد شوند. می توان از آسیب های اجتماعی پیشگیری نمود.  

 پیشگیری از آسیب های اجتماعی

اگر بخواهیم پیشگیری از آسیب های اجتماعی را دسته بندی کنیم، باید گفت که دو دسته پیشگیری(کوتاه مدت، بلند مدت) وجود دارد.

پیشگیری کوتاه مدت: به مجموعه از راهکارهایی می گویند که در ‌زمان کمتری انجام می‏شود. بیشتر کردن روشنایی خیابان ها، ایجاد مؤسسات مددکاری، تدوین قوانین جزایی متناسب و بازدارنده، فراهم کردن فضاهای مناسب برای گذراندن اوقات فراغت، انهدام یا بستن محله‏ها‏ و اماکن جرم زا و جلوگیری از پخش برنامه های خشونت آمیز در تلویزیون، حمایت از کودکانی که مورد اذیت، بد رفتاری و آزار خانواده قرار می‏گیرند تا فرصت‏های وقوع انحراف یا جرم را کاهش دهند.

موارد بالا بخش کوچکی از پیشگیری های کوتاه مدت می باشد.

پیشگیری بلند مدت: به مجموعه رفتارهایی گفته می‏شود که در زمان بلند مدت صورت می‏گیرد تا از وقوع جرم در آینده جلوگیری کند. از جمله این راه ها می توان به  فراهم کردن مکان های مناسب برای افراد به موقعیت‏  مناسب، اجرای سیاست کلی جهت ایجاد شغل برای افراد، شکل دادن  گروه ‌های اجتماعی مختلف با هدف بالا بردن مهارت‏ ها‏ی تربیتی والدین، برخورداری افراد جامعه از نیاز و خواسته های اساسی زندگی، نقش پیشگیرانه مدارس، کاهش دادن شکاف اقتصادی در میان اقشار مختلف جامعه و رسیدن به عدالت اجتماعی اشاره نمود. این پیشگیری به دلیل اثرات و نتایج مطلوب‏تر و ماندگارتر، از اهمیت بیشتر و بهتری برخوردار است.

مروری بر آسیبهای اجتماعی ایران
مروری بر آسیبهای اجتماعی ایران

اعتیاد زنان و کودکان

متاسفانه معضل اعتیاد در ایران روند رشدی پیدا کرده است و در حال حاضر در بین جوانان بسیار رواج پیدا کرده تا حدی که زنگ خطر به صدا در آمده است. آمار های اعتیاد گویای این است که بخش قابل توجهی از معتادان را زنان و کودکان تشکیل داده اند. بر اساس آمار های رسمی اکثر جرائم در کشور مرتبط با افراد معتاد است.

اعتیاد فقط به شخص و خانواده او آسیب نمی زند، بلکه آسیب های اجتماعی زیادی را به همراه دارد و زمینه را برای کار های خلاف فراهم می کند. همین موضوع باعث شده تا در اکثر کشور ها، اعتیاد را جرم بدانند و با آنها برخورد جدی کنند. 

زمانی که مادر یا دختر خانواده درگیر اعتیاد می شود، کل آن خانواده نابود می شوند. اگر اعتیاد آنها، اعضای خانواده را نکشد غصه آنها را خواهد کشد. همچنین اگر کودکی در سن کم درگیر این موضوع شود، دیگر نمی تواند مسیر درست را انتخاب کند و در آینده نه چندان دور خود را غوطه ور در اعتیاد می بیند.

اصول پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان

متاسفانه زمانی که مادر خانواده دچار اعتیاد می شود زمینه را برای اعتیاد فرزندان خود فراهم می کند. همین موضوع باعث گسترش اعتیاد در بین کودکان در سن پایین شده است. اصول زیادی برای پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان وجود دارد.

از اصلی ترین آنها می توان به افزایش آگاهی، بالا بردن سطح تحمل، خط زدن افراد نامناسب، قدرت نه گفتن، مقاومت در برابر شرایط و غیره اشاره نمود.

مروری بر آسیب های اجتماعی ایران  مروری بر آسیب های اجتماعی ایران مروری بر آسیب های اجتماعی ایران مروری بر آسیب های اجتماعی ایران مروری بر آسیب های اجتماعی ایران مروری بر آسیب های اجتماعی ایران مروری بر آسیب های اجتماعی ایران مروری بر آسیب های اجتماعی ایران

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا