درباره خبرگزاری تاب آوری ایران، اهداف، برنامه ها و چشم اندازها

 حکایت یک خبرگزاری در جهان تاب‌آوری

درباره خبرگزاری تاب آوری ایران: این مطلب شامل مصاحبه ای با دکتر جواد طلسچی یکتا بنیانگذار خبرگزاری تاب آوری | رسانه تاب آوری ایران می باشد که به تفصیل با ایشان درباره خبرگزاری تاب آوری ایران، اهداف، برنامه ها و چشم اندازها گفتگو شده است.

درباره خبرگزاری تاب آوری ایران، اهداف، برنامه ها و چشم اندازها

حکایت  یک خبرگزاری در جهان تاب‌آوری
تهیه شده در: رسانه مددکاری اجتماعی ایران

کسی نیست که نداند در جهان امروز رسانه‌ها در تار وپود زندگی آدمی نفوذ یافته‌اند و مردم  همه روزه با  حجم عظیمی از اطلاعات روبرو هستند. اطلاعاتی که  اگر در مسیر درست و متناسب با نیازهای جامعه تهیه و ارائه شوند، می‌توانند ایفاگر نقشی مهم در  بهبود شرایط موجود جامعه  باشند.  در این میان  تاب‌آوری ازجمله عرصه‌هایی است که ارائه داده‌های مناسب  پیرامون آن می‌تواند در ارتقا سطح زندگی مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار نقشی به‌سزا داشته باشد؛ و اما خبرگزاری «تاب‌آوری ایران» یکی از رسانه‌هایی است که در این راستا می‌کوشد.

«جواد طلسچی» مدیر خبرگزاری تاب‌آوری ایران درباره ضرورت فعالیت این خبرگزاری اظهار کرد:  تاب‌آوری  در حال حاضر  نه تنها دستور کار سازمانهای تخصصی حمایتی  و اجتماعی بلکه در دستور کار بسیاری از سازمان‌ها با محوریت  صنعتی قرار دارد و اتفاقات بسیار زیادی در حوزه صنعت و معدن، راه سازی، شهرسازی، بانک‌ها و بسیاری از حوزه‌های دیگر با محوریت موضوع تاب‌آوری رخ می‌دهد. گفتنی است  تا پیش از فعالیت خبرگزاری تاب آوری ایران، دیگر رسانه‌ها  در زمینه این اتفاقات فعالیت خاصی نداشته‌اند. در واقع فعالیت سایت‌های  تاب‌آوری تحت پوشش رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان و همچنین دیگر سایت‌ها فعال در این عرصه محدود به تهیه و انتشار مقالات و یادداشت‌های تخصصی تاب‌آوری، تبیین موضوعات متنوع تاب‌آوری و تشریح  ابعاد گوناگون تاب‌آوری در حوزه های مختلف تخصصی بوده؛ اما این که  در سازمان‌های مختلف پیرامون موضوع تاب‌آوری چه اتفاقاتی روی می‌دهد وچه پروتکل‌هایی تهیه وتدوین می‌شود وهمچنین  چه پروژه‌هایی قرار است اجرایی شود  و روند  اجرا به کجا کشیده و یا این که چگونگی اجرای پروژه‌های تاب ‌آوری در استانداری‌ها، نهادها ومجامع مختلف به کجا رسیده، توسط هیچ  رسانه‌ای  پوشش داده نمی‌شد.  از این رو با شناسایی این خلاء در حوزه تاب‌آوری، خبرگزاری «تاب‌آوری ایران» تاسیس شد.

خبرگزاری تاب آوری ایران
درباره خبرگزاری تاب آوری ایران

وی  در بخشی از اظهاراتش یادآور شد:  با توجه به چند وجهی بودن فعالیت  خبرگزاری تاب‌آوری ایران  و با توجه به این که یکی از محورهای اساسی آن تاب‌آوری اجتماعی بوده و همچنین نخستین رسانه تاب‌آوری اجتماعی ایران تلقی می‌شود، دارای اسمی  دو وجهی شامل خبرگزاری تاب‌آوری و رسانه تاب‌آوری ایران است و امروزه مطلع هستیم که این رسانه از سوی محافل و سازمان‌های مختلف، هم از حیث مقالات، یاداشت‌ها و تازه‌های تاب‌آوری ایران و جهان و هم از حیث اخبار و اطلاعاتِ حوزه آموزش‌های تاب‌آوری و برنامه‌های عملیاتی   پروژه‌های تاب‌آوری رصد می‌شود.  لازم بهذکر است که  تا پیش از فعالیت خبرگزاری تاب‌آوری ایران، ما  کلید واژه‌ای بعنوان  اخبار تاب‌آوری نداشتیم .

اطلس تاب‌آوری

بنیانگذار رسانه تاب‌آوری ایران با بیان این که  یکی از  شاخص‌های اساسی  خبرگزاری تاب‌آوری وجود نقشه  تاب‌آوری ایران در آن است، گفت: از این جهت به این رسانه  اطلس فارسی تاب‌آوری ایران هم گفته می‌شود و به‌واسطه وجود این نقشه،  به اخبار تاب‌آوری در استان‌ها و شهرهای مختلف پرداخته می‌شود. گفتنی است که  ما متصل به بهترین خبرخوان‌هایی هستیم که  افزونه‌های آن موجود است و توسط  خبرگزاری‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اخبار کلیه شهرستان‌ها و استان‌ها از نزدیک‌ترین تا دورترین نقاط ایران به شکل ثانیه‌ای رصد می‌شود و فاصله بازنشر اخبار تاب‌آوری در رسانه ما از رسانه‌های مرجع دیگری که بعنوان اولین سایت آن خبر را منتشر ساخته‌اند، تنها چند ثانیه است.

طلسچی تصریح کرد:  ضرورت ایجاد این خبرگزاری در واقع مغفول‌ ماندن  اخبار تاب‌آوری بود که تا امروز در رسانه‌ها هیچ گونه توجه خاصی به آن نشده بود و به شکل پراکنده هر رسانه‌ای به انتشار خبری که از آن آگاهی می‌یافت، می‌پرداخت. بنابراین ضرورت فعالیت خبرگزاری تاب‌آوری ایران بعنوان یک رسانه متمرکز بر موضوع تاب‌آوری در راستای اخبار و اطلاعات تاب‌آوری احساس می‌شد. لازم به ذکر است که این رسانه اولین خبرگزاری رسمی کشور در حوزه  تاب‌آوری و اخبار آن است که با اخذ مجوز در سال 1400 و طی مراحل قانونی بوجود آمده است.

جذب و آموزش نیرو

خبرگزاری تاب‌آوری ایران به هیچ عنوان  اجماع سایت‌های همپوشان دیگر نیست  و سایتی مستقل محسوب می‌شود. طلسچی با بیان این جمله، اظهار کرد: خبرگزاری  تاب‌آوری ایران تا این لحظه در 5 استان کشور دارای خبرنگار مستقل  است. ما اطلاع‌رسانی و فراخوان‌های لازم را برای جذب خبرنگار انجام داده‌ایم و  امکانات موردنیاز هم  در صورت لزوم به ویژه در استان‌های کم‌برخوردار، پس از پشت سرگذراندن دوره‌های تخصصی  در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد.  در واقع ما در صدد  شناسایی افراد نخبه در حوزه فناوری اطلاعات و خبر هستیم تا بتوانیم  نمایندگانی برای حضور فعالانه در استان‌های مختلف داشته باشیم. همچنین می‌کوشیم تا  کارگروه‌های ما متناسب با  ظرفیت‌های وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان در هر بخش  نمایندگان خود را در استان‌های مختلف داشته باشند.

دکتر جواد طلسچی یکتا بنیانگذار اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران
دکتر جواد طلسچی یکتا بنیانگذار اولین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

کارکردهای مختلف سایت‌ها

 مدیر خبرگزاری تاب‌آوری  ایران گفت: سایت‌های دیگری که تحت پوشش رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان فعالیت می‌کنند، هر یک به‌کار خویش ادامه می‌دهند.  باید توجه داشت که هیچ کدام از مطالب این رسانه‌ها یکسان نیستند بعنوان مثال مقاله‌هایی  که در خانه تاب‌آوری ایرانیان منتشر می‌شود به هیچ عنوان در باشگاه تاب آوری کار نمی‌شود.  می‌دانیم که اگر این سایت‌ها مطالب یکسان منتشر می‌کردند، ما نمی‌توانستیم  3 رسانه مستقل  در خبرخوان خبر فارسی داشته باشیم چون یکی ازقوانین خبرفارسی این است که مطالب مشابه تکرار نشوند. ضمن این که  ما به تکرار مطالب در سه سایتی که داریم از نظر حرفه‌ای و  سئو مجاز نیستیم. بنابراین هر سایت به تولید مطالب خاص خودش می‌پردازد؛ مثلا خانه تاب‌آوری بیشتر دارای جنبه پژوهشی و تحقیقاتی است، ولی باشگاه تاب‌آوری که شاخه‌ای از مددکار نیوز است، بیشتر به انتشار یادداشت‌های تخصصی از فعالان و نخبگان حوزه مددکاری، جامعه شناسی و روانشناسی می‌پردازد. در این میان خبرگزاری تاب‌آوری هم در مبحث مانیتور اخبار تاب‌آوری ایران فعالیت می‌کند و  با توجه به افزونه‌هایی که  در بستر این خبرگزاری وجود دارد، اخبار اتفاقات روی‌داده در حوزه تاب‌آوری کشور را منتشر می‌سازد. این خبرگزاری به همه جوانب سایت‌های ما توجه دارد و همچنین به انتشار یادداشت هم  می‌پردازد، اما این یادداشت‌ها در دیگر سایت‌های مجموعه ما تکرار نمی‌شود.

طلسچی تاکید کرد: امروزه بخش قابل توجهی از مخاطبان بعد از  13 و اندی سال فعالیت ما در حوزه رسانه، همیاران وداوطلبانی هستند که  با تیم  تخصصی نویسندگان ما  در  شورای نویسندگان وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان  همکاری دارند.

مدیر خبرگزاری تاب‌آوری ایران در پایان اظهاراتش گفت: چشم‌اندازم این است که  خبرگزاری تاب‌آوری ایران بعنوان معتمد خبری نهادها و سازمان‌های مختلف، در جایگاه  مرجع خبری تاب‌آوری کشور قرار گیرد و همه سازمانها و نهادها از طریق این خبرگزاری، اخبار تاب‌آوری را دنبال کنند و چه بسا در آینده پروژه‌های مختلفی در حوزه پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های حیطه تاب‌آوری ازطریق این خبرگزاری انجام گیرد.

مصاحبه و گردآوری: یلدا فتوحی؛ دکتری مدیریت رسانه و روابط عمومی رسانه تاب آوری ایران

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا