بیماری اعتیاد و پرهیز از شعار زدگی …

321343

افرادی که با همت و حمایت خود و دیگران از ظلمت اعتیاد رهایی می یابند از حیث برگشت به بیماری از آسیب پذیرترین افراد جامعه هستند در این شرایط خانواده و حکومت موظف به حمایت از این افراد در قبال مسائلی چون تامین نیازهای شغلی و عاطفی هستند. هرچند معتاد در کشور ما به عنوان یک بیمار تلقی می شود ولی در صورتی که یک فردی پس از ترک اعتیاد به مراکز کاریابی مراجعه کند، اگر متوجه شوند که در گذشته او اعتیاد داشته او را نخواهند پذیرفت ویا اینکه برخی افراد کسانی را که به زندگی بازگشته اند را با دید تحقیر آمیز با او برخورد می کنند. در صورتی که اگر یکی از اجناس مهم زندگی ما از کار بیفتد آیا آن را به دور می اندازیم یا اینکه آن را تعمیر می کنیم ؟ آیا ارزش یک انسان از یک دستگاه تلویزیون و یک یخچال کمتر است چه بسا افرادی که اعتیاد دارند از آنان حمایت شود یا در حد تواناز آنان کاری محول شود برای ثابت کردن خود مجبور به ترک اعتیاد خود کند.

حال که موجبات نجات او فراهم شده است ابتدا باید خانواده و سپس جامعه از او حمایت کنند تا از بروز مشکلاتی از قبیل برگشت به اعتیاد، بیماری ، ضعف و گاها از سکته های مغزی و قلبی جلوگیری کرد.

‘علی بروغنی ‘ کارشناس اجتماعی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اعتیاد یک پدیده اجتماعی است که دربعضی از مواقع فرد برای پر کردن اوقات فراغت دست به چنین کاری می زند.

وی با بیان اینکه باید ریشه ها و علل اصلی اعتیاد را در نسل جوان و نوجوان جامعه را از برنامه های استعمارگری غربی ها برعلیه برای کشورمان جست وجو کرد خاطر نشان کرد: غربی ها با واردکردن این کالا ها از طریق مرزها درصدد هستند سرمایه های تاثیر گذار این مرز و بوم را به نابودی بکشانند.

این کارشناس حوزه اجتماعی ادامه داد: بایستی برای کنترل این قضیه از رسانه های جمعی ، حوزه ها و دانشگاهها کمک گرفته چرا که اقدامات فرهنگی در کاهش اعتیاد تاثیرگذار است.

بروغنی اظهارداشت : به غیر از اینکه اعتیاد آسیب های جسمی و روحی را به فرد تحمیل کند، باعث شده پدیده طلاق را در زوجین تشدید کند که زندگی ها را به نابودی خواهد کشاند.

وی افزود: اعتیاد یک امر ناخواسته است که هیچ شخصی ذاتا معتاد نیست بلکه بعضی از این گمراه شدگان جزئی از افراد باهوش جامعه هستند که دوستان نا اهل، محفل های زمستانی و موارد دیگر باعث شده آنها را گمراه کند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی پیشگیری را مهم ترین راهکار در کاهش اعتیاد در کلان شهر تهران عنوان کرد و گفت: ورود به این مقوله، آموزش ها و بیداری مردم باعث شده که افراد جامعه با دید بهتری موانع پیش رو را سپری کنند.

بروغنی اظهارداشت: باید شعار ما می توانیم را در میان معتادین تقویت کرد تا با تقویت روحیه آنها نگاه ها و برداشت های ناصحیح جامعه نسبت به این قشر بیمار جامعه را از بین ببریم .

همچنین حجت الاسلام ‘عبدالمقیم ناصحی ‘ رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بساط هایی که معتادین در خیابان های پرتردد در جنوب شهر تهران برپاکرده اند باعث شده که مغازه داران ضررهای مالی زیادی را ببینند.

وی با اشاره به اینکه مقوله اعتیاد را همانند تکدی گری ارزیابی کرد گفت: متاسفانه توطئه های اجانب غربی باعث شده اعتیاد خسارت جبران ناپذیری به خانواده ها و نسل جوان جامعه داشته است که می طلبد ادارات و سازمانهای مختلف دولتی و غیر دولتی گام های مثبتی برای ریشه کن کردن آن بردارند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تمامی اعضای شورای شهر آماده هستند تا مصوبه ای را در این زمینه به تصویب برسانند خاطر نشان کرد: باید در این خصوص تمامی مجریان قانونی و دلسوزان وارد میدان شوندتا این معضل هر چه سریعتر به پایان برسد.

‘مصطفی سراج ‘ رییس بهزیستی شهر تهران درخصوص اقدامات حمایتی این سازمان در رابطه با معتادان نیز گفت: سازمان بهزیستی در طول سالهای گذشته تلاش کرده است که اگر تسهیلاتی در سازمان تعریف شده مخصوص گروه هایی مثل معلولان نباشد و به افراد بهبودیافته نیز خدمات ارایه دهد.

وی افزود: تمامی تسهیلات اشتغال زایی که در بهزیستی تعریف شده اعم از وام اشتغال زا، خود اشتغالی، مشاغل خانگی و سایر موارد به افراد بهبود یافته نیز اختصاص می یاد که با توجه به نوع حرفه و توانایی فرد متفاوت است.

وی با بیان اینکه در زمینه پیشگیری از اعتیاد مراکز مختلفی وجود دارد، اظهارکرد: در حال حاضر در سطح شهر تهران علاوه بر کمپ ها، مراکز دی آی سی(بازتوانی)، مراکز درمان و مراکز مشاوره نیز وجود دارد که خوشبختانه موفق به گسترش آنها نیز شده ایم.

سراج اضافه کرد: سال گذشته18 هزار و 578 مورد مشاوره حضوری و 27هزار و 309 مورد مشاوره تلفنی توسط 39 مرکز مشاوره دولتی و غیر دولتی در شهر تهران به غیر از ری و شمیرانات ارایه شد.

رییس بهزیستی شهرستان تهران تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه اعتیاد حدود 200 مرکز در زمینه های مختلف داریم که تلاش می کنیم این مراکز را گسترش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه به جای آنکه خود را سرگرم معلولیت کنیم باید از وقوع یک آسیب پیشگیری کنیم، گفت: یکی از برنامه های جدی که در سازمان دنبال می شود، پیشگیری از آسیب هاست و امیدواریم با گسترش مراکز مشاوره بتوانیم این مهم را پیاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مراکز اقامت در شهر تهران، ری و شمیرانات گسترش داده شده اند، عنوان کرد: در این زمینه رویکردمان حرکت از مراکز شبانه روزی به سمت مراکز روزانه و مراکز درمان و بازتوانی است و اعتقادی به مراکز شبانه روزی در دراز مدت نداریم.

همچنین ‘سیاوش شهریور’ مدیرکل اجتماعی وفرهنگی استانداری استان تهران نیز به خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر 151کمپ مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که طبق آمار بهزیستی این کمپ ها 7هزار نفر را سازماندهی می کنند.

وی ادامه داد: چهار خانه بین راهی ، 150کلینیک درمانی خصوصی و 11مرکزنیز به ترک اعتیاد در سطح استان وجود دارد.

شهریور با اشاره به اینکه امسال به عنوان سال اجتماعی در حوزه مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است گفت: امسال موضوعاتی از جمله حضور مردم در حوزه مبارزه با مواد را در دستور کار دار یم که در این بحث نیز تشکل های غیر دولتی به صورت مطلوب چه در بخش تخصصی و در بخش اراده پذیری وارد موضوع شده اند که این امر اجتماعی شدن سیاست عالی وزارت کشور است.

وی در خصوص ساماندهی معتادان در مناطق جنوب پایتخت اشاره کرد و اظهارداشت: در این خصوص سازمان بهزیستی ، شهرداری تهران ، نیروی انتظامی و استانداری تهران خوشبختانه اقدامات موثری داشته اند .

وی با بیان اینکه برای جمع آوری معتادان توان محدودی داریم و از نهادها مدنی کمک می گیریم خاطر نشان کرد: واقعیت این است که در استان تهران فقط معتادین خود شهر تهران نیستند بلکه هر معتادی که ازهر شهر تهران رانده می شوند در پایتخت زندگی می کند .

مدیر کل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران اظهارداشت:از هفته های گذشته نیروی انتظامی به صورت فوق العاده وارد این امر شده است که بسیاری از معتادان بعد از جمع آوری به کمپ ها، کلینیک ها و گرم کن ها منتقل می شوند .

وی ادامه داد: در واقع چرخه اشتغال برای معتادین در جامعه معیوب است زیرا وقتی که معتاد اعتیاد خود را ترک کرد بایدفضای اجتماعی و فرهنگی ایجاد شود تا بسیاری از جرم ها در جامعه کم شود.

شهریور اعتیاد را نوعی بیماری در جامعه دانست وگفت: باید خانواده ها به گونه ای با بیماران خود رفتار کنند تا اعتیاد در جامعه ریشه کن شود .

از مطالب گفته شده مسئولین می توان به این نتیجه رسید که رسانه های عمومی به ویژه رسانه ملی و استفاده از ظرفیت فیلم سازان و سریال سازان حقیقت وجودی آن مواد را برای مردم بازگو کنند.

برای مثال کشت، تهیه، پرورش و ساخت مواد مخدر چه سنتی و چه صنعتی را برای افراد جامعه بازگو کرد و همچنین با حمایت وزارت بهداشت وتحت بیمه قرار دادن فرد معتاد بعد از ترکش از این مواد افیونی می توان در کاهش این آسیب های اجتماعی موفق تر عمل کرد چرا که بازار کار ودرآمد زایی برای این گونه افراد نیز می تواند اهرمی برای کاهش تعداد معتادان شود .

بیاییم واقعا معتاد را به عنوان بیمار ببینیم واز شعار زدگی های بیهوده بپرهیزیم.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا