اعتیاد نوجوانان، ریشه ها و راهکارها

راه حل ها و روش های پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

نوجوانان به دلایل متعددی ممکن است گرفتار اعتیاد شوند. این مهم تاثیرات مهیب و بسیار عمیقی را بر زندگی این قشر از افراد خواهد داشت. از این رو پیشگیری از اعتیاد نوجوانان یک وظیفه ی خطیر و حیاتی است که لازم است توسط خانواده و جامعه به انجام برسد. به دلیل اهمیت این موضوع در رابطه با پیشگیری از اعتیاد نوجوانان بیشتر خواهیم گفت.

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

این روزها متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در بستر جامعه و خانواده وجود دارد شاهد کم شدن سن اعتیاد به مواد مخدر هستیم. بسیار اتفاق می افتد که در کوچه و خیابان نوجوانان و افراد کم سن و سال را در حال مصرف دخانیات مشاهده کنیم. با این حال اما لازم است تا در رابطه با این مشکل اقداماتی صورت بگیرد و جامعه و خانواده برای جلوگیری از اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر تلاش کنند. چه بسا عدم انجام این اقدام می تواند نتایج جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

علل گرایش نوجوانان به اعتیاد

نوجوانان به دلایل متعددی ممکن است گرفتار اعتیاد شوند. اعتیاد نتایج غیر قابل جبرانی را به همراه می آورد. از اینرو ما با شناخت علل می توانیم در مسیر جلوگیری از اعتیاد نوجوانان اقدامات مفید و موثری را به انجام برسانیم. در ادامه از مهمترین علل گرایش نوجوانان به اعتیاد خواهیم گفت:

  • نوجوانانی که در خانواده با افراد معتاد معاشرت می کنند به احتمال بیشتری به استعمال مواد مخدر و اعتیاد گرایش پیدا خواهند کرد.
  • در بسیاری از موارد اعتیاد دلایل روان شناختی دارد از اینرو چنانچه نوجوان به استرس، اضطراب، بیش فعالی، افسردگی و… مبتلا باشد زمینه ی بیشتری برای اعتیاد به مواد مخدر خواهد داشت.
  • تجربیات تلخ زندگی، خاطرات بد و… می توانند نوجوان را به سمت ابتلا به اعتیاد سوق دهند. به عنوان مثال تجاوز یک تجربه ی تلخ و بسیار بد در زندگی است. از اینرو چنانچه این تجربه به شیوه ی مطلوبی پاسخ داده نشود احتمال ابتلا به اعتیاد به عنوان یک روش جایگزین افزایش پیدا خواهد کرد.
  • مشکلات مرتبط با اعتماد به نفس در گرایش نوجوانان به سوی اعتیاد نقش خواهد داشت.

ابتلا به اعتیاد دلایل متعددی دارد اما دلیل هر چه که باشد پیشگیری از اعتیاد نوجوانان آن چیزی است که اهمیت دارد.

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان
پیشگیری از اعتیاد نوجوانان

 بهترین راههای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان:

با کمک گرفتن از روش های متعددی می توان در مسیر پیشگیری از اعتیاد نوجوانان گام برداشت. به عنوان مثال شما می توانید با انجام بعضی از کارها اعتماد به نفس نوجوان را افزایش داده و اینگونه خود مراقبتی را به او آموزش دهید. همچنین شما می توانید با توجه به عواطف و همچنین احساسات نوجوان رابطه بهتری را با وی برقرار نموده و نقش حمایتی خودتان را بیش از پیش ایفا نمایید. ثبت نام کردن نوجوان در کلاس های ورزشی، کمک گرفتن از مشاور و… نیز از جمله موثرترین راهکارها هستند. بطور کلی روش های متعددی برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان وجود دارد.

 کارزارهای رسانه ای پیشگیری از اعتیاد چگونه باشند؟

این کارزارها بایستی بر نقش موثر استفاده از ابزارآلات اطلاع رسانی در جامعه تاکید کنند. آنها باید از این ابزارها برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کمک بگیرند. همچنین محتوای ارائه شده توسط این کارزارها باید به قدری جذاب باشد که خانواده و نوجوان را به سمت خود جذب نماید.

جمع بندی

از قدیم گفته اند که اعتیاد یک بلای خانمان سوز است از اینرو پیشگیری از آن اهمیت به سزایی دارد. با توجه به شیوع زیاد ابتلا به اعتیاد در نوجوانان لازم است تا در رابطه با پیشگیری از اعتیاد نوجوانان اقدامات مفید و موثری صورت بگیرد.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا