کارگروه فضای مجازی مددکاری اجتماعیگروه بزرگ مددکاری اجتماعیمددکاری اجتماعی ایرانمیزگرد مددکاری اجتماعی

گزارش بیست و چهارمین میزگرد تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان

نتایج مباحثه گروهی شماره(24): با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از جمعیت ایران عصبانی شناخته و معرفی شدهاند، نقش مددکاران اجتماعی در کنترل این سطح از خشم اجتماعی چیست و به نظر شما چه راهکارهایی جهت کاهش این میزان از خشونت اجتماعی وجود دارد؟

هیجان ها پدیده های ذهنی زیستی هدفمند و اجتماعی هستند، پدیده‌هایی فطری که در افراد مختلف در شرایط یکسانی بروز می‌کنند. یکی از هیجانهایی که در زندگی همه افراد نقش مهم و مؤثری دارد، هیجان خشم است. خشم يكی از هيجان‌های طبيعی انسان است كه در مؤلفه‌های هيجانی جايگاه خاصی دارد. خشم واكنشی مرتبط با تنيدگی و خصومت است كه با قرار گرفتن در موقعيتهای گوناگونی از ناكامی های واقعی يا خيالی، آسيبها، تحقيرها، تهديدها يا بی عدالتی ها برانگيخته می شود. خشم به طور معمول به يك هدف بيرونی منتقل مي شود. همچنين واكنشهای رفتاری مي تواند طيفی از اجتناب ازمنشاء خشم تا خشونت كلامی يا رفتاری را در برگيرد، وقتی خشم خارج از كنترل و مخرب باشد، می تواند به مشكلاتی در كار، روابط بين فردی و كيفيت كلی، زندگی منجر شود، بررسی آمار و اطلاعات نشان می دهد كه در چند دهه اخير، خشم و پرخاشگری افزايش يافته است و شواهد تجربی زيادی آثار مخرّب خشم را در روابط انسانی نشان داده اند، با توجه به عوارض منفی، خانوادگی و اجتماعی خشم و انتشار نتایج پژوهش موسسه گالوپ که منجر به معرفی مردم ایران بعنوان عصبانی ترین مردم جهان در سال 2017 شد؛ این سوال از مددکاران اجتماعی پرسیده شد “نقش مددکاران اجتماعی در کنترل این سطح از خشم اجتماعی چیست و به نظر شما چه راهکارهایی جهت کاهش این میزان از خشونت اجتماعی وجوددارد؟” برای رسیدن به پاسخ این پرسش؛ در فضای مجازی این سوال در جمع 390نفری از جامعه مددکاران اجتماعی ایران که شامل اساتید این رشته، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی، مددکاران اجتماعی شاغل در ادارات و سازمانهای مختلف و سایر صاحب نظران مطرح شد. لازم به ذکر است که مددکاران اجتماعی ابتدا به علل اجتماعی بروز خشم در جامعه پرداختند و سپس به وظایف مددکاران اجتماعی در مدیریت و تعدیل این مسأله اجتماعی پرداختند. در پایان نتایج مباحثه گروهی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی گرینهایم ولاندمن (2004) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل پاسخ ها کُدهای اولیه استخراج گردید. این کُدها در طی فرآیند تجزیه و تحلیل در دو گروه  مفاهیم اصلی و مفاهیم فرعی به شرح ذیل قرار گرفتند.

جهت دریافت جداول و متن کامل این مطلب اینجا کلیک کنید.

تحلیل و ارزیابی: پروانه خفتان؛ عضو تیم تخصصی مددکاران اجتماعی ایرانیان
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

IRSW

وبسایت رسمی مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی آغاز به کار نموده است. اهداف کلی وبسایت و عملکرد ما از ابتدا تا کنون، در بخش درباره وبسایت لحاظ گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا