گزارش بیست و پنجمین میزگرد تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان

نتایج مباحثه گروهی شماره(25): نقش مددکاران اجتماعی در بحران چیست؟ و مددکاران اجتماعی چگونه می‌توانند در بحرانهای مختلف نقش آفرینی کنند؟

شايد كمتر واژه ای همچون بحران، ادبيات معاصر علوم اجتماعي را به خود مشغول ساخته است، بحران، یعنی شرایطی خارج از وضعیت عادی که الگوهای مدیریتی متداول به هنگام بروز آن کارایی خود را از دست می‌دهد. سرزمين پهناور ايران به دلايلى از جمله قرار گرفتن در كمربند زلزله، موقعيت جغرافيايى، داشتن طبيعتى ناهمگون و با آب و هوايى متنوع و …، همواره گرفتار بحرانهای طبيعى و قهر طبيعت بوده و آثار شوم ويرانى و نابودى و تلفات جانى و خسارات مالى و تخريب محيط‌ زيست همواره بر اين مرز و بوم سايه مى اندازد، تا جايى كه از 41 نوع بحران طبيعى كه در جهان شناخته شده است، 31 نوع آن در كشور ايران حادث مى شود. با توجه به بحران خیز بودن کشور  و آثار و پیامدهای ناگوار بحرانهای طبیعی بر تمام جوانب زندگی افراد حال این سئوال مطرح است که نقش مددکاران اجتماعی بعنوای عضوی از تیم مدیریت بحران چیست؟ و مددکاران اجتماعی چگونه می‌توانند آثار و پیامدهای ناگوار بحرانهای طبیعی را تعدیل کنند؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش؛ در فضای مجازی این سوال در جمع 400 نفری از جامعه مددکاران اجتماعی ایران که شامل اساتید این رشته، دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی، مددکاران اجتماعی شاغل در ادارات و سازمانهای مختلف و سایر صاحب نظران مطرح شد. و نتایج مباحثه گروهی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی گرینهایم ولاندمن (2004) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل پاسخ ها کدهای اولیه استخراج گردید. این کدها در طی فرآیند تجزیه و تحلیل در دو گروه  مفاهیم اصلی و مفاهیم فرعی به شرح ذیل قرار گرفتند.

جهت دریافت جداول و متن کامل این مطلب اینجا کلیک کنید.

تحلیل و ارزیابی: پروانه خفتان؛ عضو تیم تخصصی مددکاران اجتماعی ایرانیان
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا