تاب آوری دوران یائسگی و راهکارهای آن

در این مقاله به تاب آوری دوران یائسگی و راهکارهای تاب آور شدن دوران یائسگی پرداخته ایم. البته این راهکارها بسیار ساده و کم هزینه هستند.

یائسگی و مشکلات آن

در این مقاله قصد داریم درباره تاب آوری دوران یائسگی صحبت کنیم. اما قبل از آن باید بدانیم که یائسگی چیست و چه علائمی دارد؟

با افزایش سن، تخمدان‌ها تولید استروژن و پروژسترون را متوقف می‌کنند. طی سال‌های منتهی به یائسگی، میزان نوسان تولید دو هورمون استروژن و پروژسترون بیشتر می شود. قاعدگی و تخمک‌گذاری کمتر می‌شود و در نهایت، این روند پایان می‌یابد.

یائسگی زمانی تشخیص داده می شود که قاعدگی یک خانم به مدت یک سال متوقف شده باشد. البته گاهی اوقات، برای اثبات یائسگی، ممکن است به تایید آزمایش خون نیاز باشد. اضطراب یکی از علائم رایج یائسگی است و می تواند در اشکال مختلفی از جمله احساس ناراحتی و حمله قلبی ظاهر شود. در برخی افراد، اضطراب می تواند باعث تنگی نفس، درد قفسه سینه، تعریق، سرگیجه و تپش قلب شود. مشکلات عفونی نیز رایج هستند و می توانند منجر به علائمی شوند که بر زندگی روزمره تاثیر گذار باشند. در این راستا لازم است تا زنان یائسه، تاب آور یا مقاوم شوند و برای مقابله با مشکلات آموزش ببینند.

یائسگی و مشکلات آن
یائسگی و مشکلات آن

راهکارهای تاب آور شدن دوران یائسگی

اولین راهکار برای افزایش میزان تاب آوری دوران یائسگی، داشتن اعتماد به نفس است. خانم های یائسه با حفظ اعتماد به نفس و مشاوره با روانپزشک، می توانند از مشکلات روانشناختی ناشی از ورود به مرحله یائسگی، بکاهند.

یک راهکار دیگر، مدیتیشن است. زنان میانسالی که به مدیتیشن روی می آورند، نسبت به سایرین، علائم مرتبط با یائسگی را کم تر تجربه می کنند. یوگا نیز برای سلامت جسمی و روحی عموم مردم، مفید شناخته شده است و به نظر می رسد راه خوبی برای کاهش اضطراب، در دوران یائسگی باشد.

در نتیجه مدیتیشن و یوگا تاب آوری دوران یائسگی را افزایش می دهند و باعث میشوند تا اضطراب دوران یائسگی کاهش یابد.

پزشکان و روانشناسان، انواع مختلفی از علائم، مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات خواب، درد و خستگی، گرگرفتگی و تعریق شبانه و همچنین اختلالات جنسی و مشکلات مثانه را مورد مطالعه قرار داده اند.

ورزش یکی از طبیعی ترین راه ها است که به تسکین علائم یائسگی، پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و داشتن وزن مناسب کمک می کند. علاوه بر این که استرس را کاهش می دهد، باعث تحریک ترشح اندورفین نیز می گردد.

سومین راهکار افزایش تاب آوری دوران یائسگی، پیروی از یک رژیم غذایی اختصاصی، در کنار استفاده از ویتامین ها و مکمل های غذایی است. مصرف مکمل های غذایی در کنار فیزیوتراپی و ورزش، به کاهش گرگرفتگی ناشی از یائسگی کمک خواهند کرد. به عنوان مثال رودیولا به کاهش استرس و بهبود سطح انرژی برای کمک به غلبه بر اضطراب و خستگی کمک می کند.

گیاه خارمریم نیز می تواند علائم روانی و جسمی یائسگی از جمله گرگرفتگی، خلق و خوی ضعیف، اضطراب، بی میلی جنسی و خستگی را بهبود بخشد.

آخرین و یکی از بهترین راهکار ها این است که خانم های یائسه کتاب بخوانند و در فعالیت های فکری یا گروهی، مشارکت فعالی داشته باشند.

ورزش راهکاری برای افزایش تاب آوری دوران یائسگی
ورزش راهکاری برای افزایش تاب آوری دوران یائسگی
از طريق
کارگروه مدیریت محتوای تاب آوری ایرانیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا