تاب‌آوری در سوگ عزیزان

بررسی راهکارهای عملی ارتقاء تاب‌آوری در شرایط سوگ عزیزان

توانایی مواجهه و کنترل شرایط دشوار مانند سوگ، ویژگی انسان تاب‌‌آور است؛ در این یادداشت تعدادی از راهکارهای عملی ارتقاء تاب‌آوری در سوگ عزیزان را شرح دادیم.

تاب‌آوری در سوگ عزیزان

تاب‌آوری در سوگ عزیزان، یکی از موقعیت‌هایی که انسان تاب‌آور، توانایی مواجهه و کنترل با شرایط دشوار را دارد. مفهوم تاب‌آوری در مورد کسی اطلاق می‌شود که در شرایط دشوار زندگی توانایی کنترل و هدایت زندگی خود را دارد.

در این یادداشت، بر آن شدیم تا مختصری درخصوص تاب‌آوری در سوگ عزیزان، صحبت کنیم. البته که داشتن اطلاعات و راهکارهایی برای مواجهه با شرایط دشوار تاب‌آوری در سوگ، نیازمند جستجو و مطالعات بیشتر است.

تاب‌آوری در سوگواری

شخصی تاب‌آور است که علاوه بر اینکه احساس و هیجان دارد، توانایی اداره و کنترل هیجان‌های خود را نیز دارد. یعنی این توانایی را با بینش و ادراکی که دارد یا به دست می‌آورد؛ تحت کنترل خود در می‌آورد.

تاب‌آوری در سوگ عزیزان، از جمله موقعیت‌هایی که انسان نیاز به تاب‌آوری دارد.

وقتی عزیزی فوت می‌شود، پذیرش و سازگاری با این مسئله یا تاب‌آوری در سوگ عزیزان، یکی از دشوارترین موقعیت‌هایی است که با آن رو به رو می‌شویم.

میزان غم و اندوهی که در این شرایط وجود دارد، بسیار زیاد است اما انسان می‌تواند پس از مدتی با این شرایط کنار بیاید. به عبارتی به تاب‌آوری در سوگ رسیده است. البته عکس‌العمل هر فرد نسبت به  مرگ عزیز خود، می‌تواند متفاوت باشد.

با گذشت زمان، فرد داغدیده می‌تواند به شرایط روحی مناسب برسد. این مدت زمان امکان دارد چند ماه تا یکسال طول بکشد. تاب‌آوری سوگواران، کمک می‌کند تحمل شرایط توام با غم و اندوهی که بر فرد حاکم است، راحت‌تر باشد.

راهکارهای عملی ارتقاء تاب‌آوری در سوگ عزیزان

در این بخش، نکاتی را راجع به راهکارهای عملی، مطرح می‌کنیم:

با دوستان و کسانی که احساس نزدیکی می‌کنید درباره عزیز از دست رفته، صحبت کنید. در انزوا قرار گرفتن و صحبت نکردن درباره آنچه که بر شما می‌گذرد کمکی به روند بهبود شما نمی‌کند.

تاب‌آوری در بحران سوگ عزیزان
تاب‌آوری در بحران سوگ عزیزان

برای تاب‌آوری در سوگ، احساس خود را بپذیرید. امکان دارد شما با احساس‌های متفاوتی همچون غم، خشم و…. را تجربه کنید. رو به رو شدن با احساسی که درونتان می‌گذرد و در حال تجربه هستید، طبیعی است.

از جمله راهکارهای عملی تاب‌آوری در سوگ، تعیین کردن زمان‌هایی برای گریه کردن است. این کار می‌تواند به برگشتن به زندگی عادی و سلامت ذهن و روان شما کمک کند. البته باید بدانید که برای گریه کردن نباید خود را مجبور کنید، شاید آمادگی این کار را نداشته باشید.

اگر یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اید، سپری کردن یا گذراندن زمان با اعضای خانواده و صحبت کردن درباره‌ی عزیز از دست رفته و یادآوری خاطرات خوب گذشته با آن‌ها، می‌تواند احساس تنهایی شما را کم کند. این یک توصیه‌ی خوب برای تاب‌آوری در سوگ است.

یکی از راه‌های تاثیرگذار برای تاب‌آوری در سوگ، مراجعه به روانشناس است. آن‌ها با توجه به تخصص و دانش خود، کمک خوبی در مسیر بهبود شما می‌کنند.

در پایان، لازم به ذکر است مواردی که در این متن به آن‌ها اشاره شد، تنها بخشی از مطالبی است که درباره‌ی تاب‌آوری در سوگ عزیزان وجود دارد. به طور قطع صحبت در این زمینه نیازمند وقت گذاشتن بیشتری برای دانستن است.

تاب‌آوری در سوگواری
تاب‌آوری در سوگواری

منابع:

https://www.socialwork2015.ir/resilience-club/

https://ehyacenter.com/

 

IRSW

وبسایت رسمی مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی آغاز به کار نموده است. اهداف کلی وبسایت و عملکرد ما از ابتدا تا کنون، در بخش درباره وبسایت لحاظ گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا