چشم‌انداز مددکاری اجتماعی در ایران

پیمایش چشم‌انداز مددکاری اجتماعی در ایران: سازمان‌ها، تعاملات بین‌المللی و چالش‌های حرفه‌ای

فهرست عناوین این مطلب

چشم‌انداز مددکاری اجتماعی در ایران

پیمایش چشم‌انداز مددکاری اجتماعی در ایران: سازمان‌ها، تعاملات بین‌المللی و چالش‌های حرفه‌ای

کاری از وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان

خلاصه اجرایی

این گزارش یک نمای کلی جامع از چشم‌انداز مددکاری اجتماعی در ایران ارائه می‌دهد و بر سازمان‌های کلیدی، تعاملات بین‌المللی آنها، و چالش‌های مهمی که با آن روبرو هستند تمرکز دارد. در این گزارش، تمایز بین انجمن مددکاران اجتماعی ایران (IASW) که به طور رسمی به عنوان عضو فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی (IFSW) شناخته شده است، و رسانه مستقل مددکاری اجتماعی ایرانیان (ISWM) مشخص می‌شود و مأموریت‌ها، فعالیت‌ها و ادعاهای آنها در زمینه شناسایی بین‌المللی برجسته می‌گردد. این گزارش همچنین به بررسی زمینه گسترده‌تر همکاری‌های بین‌المللی در رفاه اجتماعی ایران، مشارکت دانشگاهیان، و مسائل سیستمی مؤثر بر این حرفه، از جمله تکه‌تکه شدن، فشارهای اجتماعی-اقتصادی، و رفاه حرفه‌ای می‌پردازد. هدف نهایی این گزارش، ارائه یک دیدگاه متعادل برای مخاطبان انگلیسی‌زبان است تا درک عمیق‌تری از پویایی‌های پیچیده مددکاری اجتماعی در ایران، به ویژه در زمینه شناسایی و همکاری‌های بین‌المللی، فراهم آورد.

مقدمه: چشم‌انداز در حال تحول مددکاری اجتماعی در ایران

مددکاری اجتماعی در ایران نقشی حیاتی در رسیدگی به نیازهای متنوع جامعه، از بحران‌های بشردوستانه گرفته تا نابرابری‌های مزمن اجتماعی-اقتصادی، ایفا می‌کند. این حرفه در یک بستر فرهنگی، سیاسی و اقتصادی منحصربه‌فرد عمل می‌کند که بر توسعه و تعاملات بین‌المللی آن تأثیر می‌گذارد. چشم‌انداز مددکاری اجتماعی در ایران با حضور نهادهای حرفه‌ای رسمی و همچنین ابتکارات رسانه‌ای مستقل مشخص می‌شود. این نهادها، با وجود تفاوت در ساختار و رویکرد، در هدف مشترک پیشبرد حرفه مددکاری اجتماعی و تعامل با همتایان جهانی خود سهیم هستند. پرسش مطرح شده به طور خاص بر ادعاهای رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان (ISWM) در زمینه شناسایی بین‌المللی در میان رقابت‌های احتمالی تأکید دارد، که این امر تمایز روشن نقش‌ها و مشارکت‌ها را ضروری می‌سازد.

هدف این گزارش، ارائه یک روایت واقعی، جامع و دقیق از مددکاری اجتماعی در ایران برای مخاطبان بین‌المللی است. این گزارش به روشن شدن نقش سازمان‌های کلیدی، جزئیات تعاملات بین‌المللی آنها، و تحلیل چالش‌هایی که عملیات و تلاش‌های همکاری آنها را شکل می‌دهد، می‌پردازد.

چارچوب‌های جهانی مددکاری اجتماعی

این بخش به معرفی سازمان‌های بین‌المللی اصلی می‌پردازد که استانداردهای جهانی را تعیین کرده و همکاری در مددکاری اجتماعی را تسهیل می‌کنند، و زمینه‌ای حیاتی برای درک تعاملات بین‌المللی نهادهای ایرانی فراهم می‌آورد.

فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی (IFSW)

IFSW یک سازمان جهانی است که برای عدالت اجتماعی، حقوق بشر و توسعه اجتماعی از طریق ترویج مددکاری اجتماعی، مدل‌های بهترین عملکرد و تسهیل همکاری‌های بین‌المللی تلاش می‌کند.۱ این فدراسیون به عنوان صدای جهانی برای حرفه مددکاری اجتماعی، از ۱۴۱ کشور عضو خود حمایت می‌کند. IFSW دارای وضعیت مشورتی ویژه در شورای اقتصادی و اجتماعی (ECOSOC) سازمان ملل متحد و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) است. علاوه بر این، IFSW با سازمان بهداشت جهانی (WHO)، دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان (UNHCR) و دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل برای حقوق بشر (OHCHR) همکاری می‌کند.۱ اهمیت IFSW در این است که به عنوان نماینده جامعه حرفه‌ای جهانی عمل کرده و مشروعیت و بستری برای انجمن‌های ملی فراهم می‌آورد. وضعیت مشورتی آن با نهادهای سازمان ملل، نفوذ آن را در بحث‌های سیاست‌گذاری جهانی مرتبط با رفاه اجتماعی و حقوق بشر برجسته می‌کند.

انجمن بین‌المللی مدارس مددکاری اجتماعی (IASSW)

IASSW انجمن جهانی مؤسسات آموزش مددکاری اجتماعی، سازمان‌های حمایت‌کننده از آموزش مددکاری اجتماعی و مربیان مددکاری اجتماعی است.۳ مأموریت آن شامل ترویج آموزش مددکاری اجتماعی در سراسر جهان، توسعه استانداردهای کیفیت، تشویق تبادل بین‌المللی منابع پژوهشی و برنامه‌های درسی، و حمایت از حقوق بشر و توسعه اجتماعی از طریق سیاست‌گذاری است.۳ IASSW نیز دارای وضعیت مشورتی در سازمان ملل متحد است.۴ اهمیت IASSW برای توسعه آکادمیک و آموزشی در مددکاری اجتماعی حیاتی است، زیرا استانداردهای بین‌المللی را تقویت کرده و ابتکارات پژوهشی و آموزشی فراملی را تسهیل می‌کند. وضعیت آن در سازمان ملل به آن اجازه می‌دهد تا آموزش مددکاری اجتماعی را در سطح بین‌المللی نمایندگی کند.۵

شورای بین‌المللی رفاه اجتماعی (ICSW)

ICSW یک سازمان غیردولتی است که بر حمایت، دانش‌سازی و پروژه‌های کمک فنی در زمینه‌های مختلف توسعه اجتماعی، رفاه اجتماعی و عدالت اجتماعی تمرکز دارد.۷ فعالیت‌های آن طیف وسیعی از مسائل از جمله غذا، تغذیه، خدمات رفاهی و بهداشتی، حمایت اجتماعی، آموزش و مسکن، و همچنین بسیاری از مسائل مرتبط با توسعه اقتصادی، حقوق بشر و مشارکت جامعه را در بر می‌گیرد.۷ ICSW از طریق نه شبکه منطقه‌ای خود، سازمان‌های ملی و محلی را در بیش از ۷۰ کشور در سراسر جهان نمایندگی می‌کند.۸ اهمیت ICSW در فراهم آوردن بستری برای سازمان‌های جامعه مدنی برای همکاری در مسائل رفاه اجتماعی، ایجاد زمینه مشترک در مسائل با اهمیت بین‌المللی و اجرای پروژه‌ها در سطوح کشوری و بین‌المللی است.

توضیح نام‌های مشابه: لازم است بین شورای بین‌المللی رفاه اجتماعی (ICSW) و “مؤسسه مددکاری اجتماعی بالینی (ICSW)” مستقر در ایالات متحده تمایز قائل شد.۹ دومی یک مؤسسه دانشگاهی مستقل است که بر آموزش و پژوهش مددکاری اجتماعی بالینی تمرکز دارد و ارتباط مستقیمی با زمینه فدراسیون بین‌المللی مورد نظر در پرسش کاربر ندارد.

پیوند متقابل حاکمیت جهانی مددکاری اجتماعی

فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی (IFSW)، انجمن بین‌المللی مدارس مددکاری اجتماعی (IASSW) و شورای بین‌المللی رفاه اجتماعی (ICSW) نهادهای جهانی متمایزی هستند که هر یک با مأموریت‌های خاص خود در زمینه عمل حرفه‌ای، آموزش و حمایت از رفاه اجتماعی فعالیت می‌کنند. IFSW و IASSW هر دو دارای «وضعیت مشورتی ویژه» در سازمان ملل متحد هستند.۱ این وضعیت نشان‌دهنده یک رویکرد هماهنگ و چندوجهی برای حمایت از مددکاری اجتماعی جهانی در بالاترین سطوح بین‌المللی است. این سازمان‌ها صرفاً نهادهای موازی نیستند، بلکه به احتمال زیاد در دستور کار گسترده‌تر با یکدیگر همکاری می‌کنند و اطمینان می‌دهند که هم جنبه‌های عمل حرفه‌ای و هم جنبه‌های آموزشی مددکاری اجتماعی در گفت‌وگوهای سیاست‌گذاری جهانی نمایندگی می‌شوند. این پیوند متقابل بدین معناست که نهادهای ملی که به دنبال شناسایی یا نفوذ بین‌المللی هستند، اغلب باید روابط خود را با چندین نهاد جهانی، نه فقط یکی، تنظیم کنند. موفقیت در یک زمینه می‌تواند درها را به روی زمینه‌های دیگر بگشاید، یا برعکس، عدم تعامل با یک نهاد می‌تواند جایگاه بین‌المللی گسترده‌تر را محدود کند. برای سازمان‌های ایرانی، درک این ساختار حاکمیت جهانی برای یک استراتژی بین‌المللی مؤثر حیاتی است.

سازمان‌های کلیدی مددکاری اجتماعی ایران و ردپای بین‌المللی آنها

این بخش به بررسی نهادهای اصلی مددکاری اجتماعی ایران، ساختار، فعالیت‌ها، و ادعاها یا موارد مستند تعامل بین‌المللی آنها می‌پردازد.

انجمن مددکاران اجتماعی ایران (IASW)

تاریخچه و وابستگی رسمی: انجمن مددکاران اجتماعی ایران (IASW) که در سال ۱۳۴۰ (۱۹۶۱ میلادی) تأسیس شد، نهاد حرفه‌ای رسمی شناخته شده برای مددکاران اجتماعی در ایران است. این انجمن در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲ میلادی) به فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی (IFSW) پیوست و بدین ترتیب به سازمان عضو رسمی ایران در این فدراسیون جهانی تبدیل شد.۱۱

مأموریت و فعالیت‌ها: IASW به عنوان «فعال‌ترین سازمان غیردولتی در سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران» توصیف شده است.۱۱ فعالیت‌های آن شامل موارد زیر است:

  • ارائه آموزش‌ها و کارگاه‌های حرفه‌ای به اعضا.
  • تسهیل مشارکت در کنفرانس‌ها و سمینارها.
  • ارتباط اعضا با سازمان‌های مختلف و سایر متخصصان.
  • برگزاری کمپین‌ها.
  • معرفی اعضا به سازمان‌ها برای اشتغال.
  • سازماندهی فعالیت‌های تفریحی.۱۱

نقش در IFSW و همکاری‌های بین‌المللی:

  • IASW به عنوان عضوی از IFSW، در صدای جهانی این حرفه مشارکت می‌کند.
  • IFSW به طور علنی «همبستگی قاطع» خود را با IASW و جامعه گسترده‌تر مددکاری اجتماعی در ایران، پس از حملات ویرانگر، ابراز کرده و شجاعت و حرفه‌ای بودن مددکاران اجتماعی ایرانی را به رسمیت شناخته است.۱۳
  • رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، دکتر حسن موسوی چلک، همچنین کمیسر منطقه‌ای کمیسیون اخلاق IFSW در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. وی در مورد همکاری بین ایران و IFSW در زمینه اخلاق حرفه‌ای گزارش داده است، از جمله پژوهش در مورد اجرای اصول اخلاقی جهانی مددکاری اجتماعی، بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر عمل اخلاقی، و برنامه‌ریزی برای اصلاح و ارتقاء بیانیه جهانی.۱۲
  • گزارش IASW در مورد فعالیت‌ها شامل مشارکت در سیاست‌گذاری، تعامل با سازمان‌های دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، دانشجویان، داوطلبان و پیشکسوتان، و همچنین تعاملات بین‌المللی انجمن است.۱۲

نقش دوگانه IASW به عنوان مدافع ملی و نماینده بین‌المللی

IASW به عنوان «فعال‌ترین سازمان غیردولتی در سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران» توصیف شده است ۱۱ و همزمان نقش مهمی در IFSW دارد (در سال ۲۰۱۲ به آن پیوسته و رئیس آن کمیسر اخلاق IFSW در منطقه آسیا و اقیانوسیه است).۱۱ این امر نشان می‌دهد که IASW هم در داخل کشور و هم در سطح بین‌المللی فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. عضویت رسمی IASW در IFSW و نقش رهبری آن در کمیسیون اخلاق منطقه‌ای IFSW 12، کانالی رسمی و شناخته شده برای نفوذ و همکاری بین‌المللی به آن می‌بخشد. این شناسایی رسمی احتمالاً اعتبار و اهرم آن را در ایران برای سیاست‌گذاری اجتماعی افزایش می‌دهد، زیرا می‌تواند از استانداردهای جهانی و شبکه‌های بین‌المللی بهره‌مند شود. از سوی دیگر، فعالیت‌های داخلی و تعامل آن با نهادهای دولتی و غیردولتی ایران ۱۲ به آن امکان می‌دهد تا دیدگاه‌های میدانی و ملی را به بحث‌های بین‌المللی بیاورد و مشارکت آن در IFSW را معنادارتر کند. بیانیه همبستگی عمومی IFSW 13 این رابطه متقابل را بیشتر تقویت می‌کند و نشان‌دهنده به رسمیت شناختن چالش‌ها و مشارکت‌های میدانی IASW توسط IFSW است.

رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان (ISWM)

تأسیس، مأموریت و تکامل:

  • رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان (ISWM) یک رسانه مستقل است که به صراحت اعلام می‌کند «به هیچ ارگان یا سازمانی وابسته نیست».۱۴
  • فعالیت خود را در زمستان ۱۳۸۹/۱۳۹۰ (۲۰۱۰/۲۰۱۱ میلادی) با یک دامنه اینترنتی و چندین وبلاگ با موضوعات مددکاری اجتماعی آغاز کرد و پس از دو سال نیازسنجی و آسیب‌شناسی حوزه رسانه‌های مددکاری اجتماعی در ایران، در فروردین ۱۳۹۲ (آوریل ۲۰۱۳ میلادی) به یک وب‌سایت مستقل تبدیل شد.۱۴
  • مأموریت اصلی آن «ارتقاء سطح آگاهی جامعه نسبت به حرفه تخصصی مددکاری اجتماعی» و «اطلاع‌رسانی بروزترین اخبار و اطلاعات علمی، تخصصی-تحلیلی در حوزه مددکاری اجتماعی» است.۱۴

ساختار و فعالیت‌های کلیدی

  • ISWM در قالب سه بخش کاملاً مستقل اما همسو فعالیت می‌کند: پایگاه اطلاع‌رسانی مددکاران اجتماعی ایران، مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران، و وب‌سایت انگلیسی مددکاری اجتماعی ایرانیان.۱۵
  • کمپین‌های رسانه‌ای: این رسانه برای اولین بار پروژه «کارزار رسانه‌ای مددکاران اجتماعی ایران» را اجرا کرده است که به شناسایی استعدادهای جوان در این حوزه کمک کرده و به آنها امکان داده است دیدگاه‌های خود را در مورد موضوعات کمپین‌های رسانه‌ای بیان کنند.۱۴
  • ابتکارات تاب‌آوری: از سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی)، ISWM به طور قابل توجهی بر تاب‌آوری تمرکز کرده و «خانه تاب‌آوری ایرانیان» و «باشگاه تاب‌آوری ایرانیان» را برای انجام پژوهش، تحلیل و پروژه‌های خبری در این زمینه تأسیس کرده است.۱۴
  • انتشار کتاب: یکی از فعالیت‌های منحصربه‌فرد ISWM، انتشار سالانه کتاب‌هایی است که شامل یادداشت‌ها و مقالات مددکاران اجتماعی ایرانی است. پنج عنوان از این کتاب‌ها در کتابخانه ملی ایران ثبت شده‌اند. هدف از این کار، حفظ و انتشار آثار و دیدگاه‌های جامعه مددکاری اجتماعی است.۱۴
  • بستر برای متخصصان و همکاری: این رسانه بستری را برای متخصصان فراهم می‌کند تا نظرات خود را در سطح جهانی به اشتراک بگذارند و «همکاری و کمک جمعی قابل قبول از داخل و خارج» را در به‌روزرسانی اخبار و اطلاعات تخصصی تسهیل می‌کند. همچنین نخبگان حوزه مددکاری اجتماعی را برای مشارکت در اتاق فکرهای خود شناسایی و دعوت می‌کند.۱۴

ادعاهای شناسایی و مشارکت بین‌المللی:

  • ISWM ادعا می‌کند که «تنها رسانه مددکاری اجتماعی در ایران، منطقه و حتی جهان» است که محتوای خود را به صورت کتاب منتشر می‌کند.۱۴
  • این رسانه بیان می‌کند که پس از اجرای کمپین‌های رسانه‌ای، وب‌سایت آن «بیش از یک میلیون بازدیدکننده از ۱۶۸ کشور جهان» را جذب کرده است.۱۵
  • وب‌سایت انگلیسی، که در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) راه‌اندازی شد، به طور خاص با هدف رفع «کمبود یک رسانه و پایگاه خبری انگلیسی‌زبان برای مخاطبان و بازدیدکنندگان از کشورهای مختلف (که به دنبال مددکاری اجتماعی در ایران آنلاین بودند)» و «نمایش توانمندی‌های جامعه مددکاری اجتماعی ایران» در سطح بین‌المللی ایجاد شده است. اخبار و مقالات به صورت همزمان به فارسی و انگلیسی منتشر می‌شوند.۱۵
  • ISWM خود را به عنوان «شبکه رسانه‌ای جهانی منحصربه‌فرد» توصیف می‌کند که بر شبکه‌ای از «نویسندگان ناشناس اما بسیار توانمند» متکی است، که بسیاری از آنها متخصصان مددکاری اجتماعی ایرانی هستند که در خارج از کشور زندگی یا کار می‌کنند. این رسانه تأکید می‌کند که ناشناس بودن آنها «انتخابی استراتژیک ریشه در تعهد اخلاقی، فروتنی و اغلب، ضرورت» دارد.۱۹
  • این رسانه ادعا می‌کند که «تفاسیر روشنگرانه و مبتنی بر شواهد و تأملات انتقادی» ارائه می‌دهد و «آرشیو زنده‌ای از رهبری فکری مددکاری اجتماعی بین‌المللی» است.۱۹
  • پرسش کاربر به طور خاص به حضور عوامل ISWM در «اتاق فکرهای آنلاین سازمان‌های مختلف» اشاره می‌کند. در حالی که اطلاعات موجود در اسناد، اتاق فکر خود ISWM («اولین اتاق فکر رسانه‌ای مددکاران اجتماعی ایران») ۱۵ و دعوت از نخبگان به اتاق فکرهای آن ۱۴ را تأیید می‌کند، شواهد خارجی مستقیمی از مشارکت نمایندگان ISWM در اتاق فکرهای
    سایر سازمان‌های جهانی در اسناد ارائه شده به وضوح ذکر نشده است. با این حال، ماهیت وب‌سایت انگلیسی و شبکه مشارکت‌کنندگان جهانی آن ۱۹، نشان‌دهنده تمایل و پتانسیل برای چنین تعاملی است.

نقش بنیانگذار آن، جواد طلسچی یکتا:

  • جواد طلسچی یکتا «بنیانگذار و مدیر» مجموعه رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان است. او شخصاً تمام هزینه‌های نگهداری این رسانه را از زمان تأسیس آن تأمین کرده است.۱۵
  • وی دارای سابقه در مددکاری اجتماعی، روانشناسی بالینی و مدیریت کوچینگ استراتژیک/سازمانی (دکترای سال ۱۳۹۹/۲۰۲۰ میلادی) است.۱۵
  • ابتکارات او شامل تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی معراج، هدایت ایجاد وب‌سایت انگلیسی، رهبری کمپین‌های بین‌المللی، تألیف/همکاری در ترجمه کتاب‌ها (مانند «پروژه تاب‌آوری بین‌المللی»، «راهنمای عمل تاب‌آوری») و تأسیس خانه و باشگاه تاب‌آوری ایرانیان است.۱۵
  • او کارگاه‌های آموزشی تاب‌آوری را در دانشگاه‌های مختلف ایران تدریس کرده و در سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به عنوان «مدیر ارزش‌آفرین کشور» شناخته شد.۱۵
  • وی خبرنگار خبرگزاری سلامت نیوز است و بیش از صد مقاله در رسانه‌های مختلف منتشر کرده است.۱۵

استراتژی ISWM برای تأثیرگذاری در چشم‌اندازی تکه‌تکه:

رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان (ISWM) یک رسانه «مستقل» است که از انجمن مددکاران اجتماعی ایران (IASW) متمایز است. این رسانه ادعای دسترسی جهانی (۱۶۸ کشور) ۱۵ و فعالیت‌های منحصربه‌فرد (انتشار کتاب) ۱۴ را دارد. همچنین بر شبکه «نویسندگان ناشناس اما بسیار توانمند» خود تأکید می‌کند.۱۹ این رویکرد نشان‌دهنده یک روش متفاوت برای تعامل بین‌المللی در مقایسه با وابستگی‌های سازمانی رسمی است. در شرایطی که حرفه مددکاری اجتماعی در ایران با «تکه‌تکه شدن» و «فقدان حاکمیت یکپارچه» مواجه است ۲۰، استراتژی ISWM به عنوان یک

شبکه رسانه‌ای مستقل به آن اجازه می‌دهد تا از موانع بوروکراتیک یا سیاسی احتمالی مرتبط با ساختارهای نهادی رسمی عبور کند. تأکید آن بر مشارکت‌های «ناشناس» ۱۹ می‌تواند مکانیزمی برای محافظت از مشارکت‌کنندگان در یک محیط حساس باشد، در حالی که همچنان نقدها و دیدگاه‌های متنوع را تسهیل می‌کند. تمرکز بر انتشار محتوا، کمپین‌های رسانه‌ای و دسترسی جهانی از طریق یک وب‌سایت انگلیسی ۱۵، ISWM را به عنوان یک بازیگر «قدرت نرم» معرفی می‌کند که هدف آن تأثیرگذاری بر درک و گفت‌وگوی بین‌المللی از طریق اطلاعات و ایده‌ها است، نه از طریق کانال‌های دیپلماتیک رسمی. این رویکرد، که توسط یک بنیانگذار متعهد (جواد طلسچی یکتا) هدایت می‌شود، نشان‌دهنده یک استراتژی عمدی برای ایجاد فضایی منحصربه‌فرد برای صداهای مددکاری اجتماعی ایرانی در صحنه جهانی است، به ویژه زمانی که مسیرهای رسمی ممکن است محدود یا به خطر افتاده تلقی شوند.

سایر نهادهای مددکاری اجتماعی ایران

مؤسسات دانشگاهی: دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه شهید بهشتی در پژوهش‌های مددکاری اجتماعی مشارکت دارند، از جمله مرکز تحقیقاتی راه ابریشم ایران که به مطالعه تحولات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در طول مسیرهای تجاری تاریخی می‌پردازد و نتایج آن را در کتاب‌ها و مجلات منتشر می‌کند.۲۱

مراکز درمانی: انجمن کلینیک‌های مددکاری اجتماعی ایران، نماینده کلینیک‌های خصوصی مددکاری اجتماعی است که از سازمان بهزیستی مجوز دارند. تاریخچه این انجمن با دوره‌های فعالیت و رکود همراه بوده و در حال حاضر در حال احیا است.۲۰

انجمن‌های علمی: علاوه بر IASW، انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران نیز وجود دارد که نفوذ آن عمدتاً به اعضای خود محدود می‌شود و فاقد اختیار تعیین استانداردهای کشوری است.۲۰

نهادهای دولتی: سازمان بهزیستی کشور (SWO) یک نهاد دولتی کلیدی است که خدمات مراقبت، درمان و توانمندسازی را به گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله افراد دارای معلولیت، سالمندان، کودکان یتیم و در معرض خطر، و همچنین گروه‌های آسیب‌دیده از اعتیاد، سوءاستفاده، طلاق و خودکشی ارائه می‌دهد. ۹۵ درصد از خدمات آن از طریق نهادهای خصوصی ارائه می‌شود.۲۲ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (MCLSW) نیز در حمایت اجتماعی نقش دارد.۲۲

شبکه پیچیده حکمرانی و عمل:

وجود نهادهای متعدد، گاهی اوقات همپوشان یا تکه‌تکه، در زمینه مددکاری اجتماعی ایران (IASW، ISWM، مراکز دانشگاهی، کلینیک‌های خصوصی، و نهادهای دولتی مانند SWO و MCLSW) 20 نشان‌دهنده یک اکوسیستم متنوع، اما بالقوه ناهماهنگ است. این امر به یک ساختار حکمرانی پیچیده برای مددکاری اجتماعی در ایران اشاره دارد. این گفته که «انجمن مددکاران اجتماعی ایران به طور تاریخی نفوذ قابل توجهی… بر انجمن کلینیک‌های مددکاری اجتماعی اعمال کرده است» و اینکه یک «نهاد حرفه‌ای یکپارچه… به طور مداوم موفق به تأیید نشده است» ۲۰ به پویایی‌های قدرت داخلی و مبارزه برای اقتدار متمرکز اشاره دارد. این تکه‌تکه شدن می‌تواند مانع از حرفه‌ای‌سازی کلی مددکاری اجتماعی شود، بر ثبات ارائه خدمات تأثیر بگذارد و تعاملات بین‌المللی را پیچیده کند، زیرا نهادهای مختلف ممکن است اولویت‌ها یا روایت‌های متفاوتی را به جامعه جهانی ارائه دهند. اتکای دولت به نهادهای خصوصی برای ۹۵ درصد خدمات سازمان بهزیستی ۲۲، ارائه خدمات را بیشتر غیرمتمرکز می‌کند و لایه دیگری از پیچیدگی را به سیستم کلی رفاه اجتماعی اضافه می‌کند.

جدول ۱: مقایسه سازمان‌های کلیدی مددکاری اجتماعی ایران (IASW در مقابل ISWM)

ویژگی/سازمانانجمن مددکاران اجتماعی ایران (IASW)رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان (ISWM)
نوع نهادانجمن حرفه‌ای رسمیرسانه مستقل و شبکه محتوایی
سال تأسیس۱۳۴۰ (۱۹۶۱ میلادی) ۱۱۱۳۸۹/۱۳۹۰ (۲۰۱۰/۲۰۱۱ میلادی) ۱۴
مأموریت اصلیسیاست‌گذاری اجتماعی، آموزش حرفه‌ای، ارتباط اعضا، کمپین‌ها ۱۱ارتقاء آگاهی عمومی، انتشار اخبار علمی-تحلیلی، تمرکز بر تاب‌آوری ۱۴
وابستگی بین‌المللی رسمیعضو رسمی فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی (IFSW) از سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲ میلادی) ۱۱مستقل، بدون وابستگی رسمی به سازمان‌های بین‌المللی ۱۴
فعالیت‌های کلیدیبرگزاری کارگاه، تسهیل حضور در کنفرانس، معرفی به اشتغال، تعامل با نهادها ۱۱کمپین‌های رسانه‌ای، تأسیس خانه و باشگاه تاب‌آوری، انتشار سالانه کتاب ۱۴
ادعاهای بین‌المللیرئیس آن کمیسر اخلاق IFSW آسیا-اقیانوسیه است؛ همکاری با IFSW در اخلاق حرفه‌ای ۱۲ادعای ۱ میلیون بازدیدکننده از ۱۶۸ کشور؛ تنها رسانه مددکاری اجتماعی با انتشار کتاب؛ شبکه جهانی نویسندگان ۱۴
بنیانگذار/رهبردکتر حسن موسوی چلک (رئیس) ۱۱جواد طلسچی یکتا (بنیانگذار و مدیر) ۱۵

همکاری‌ها و مشارکت‌های بین‌المللی در رفاه اجتماعی ایران

این بخش دامنه را گسترش می‌دهد تا اشکال متنوع تعامل بین‌المللی در بخش رفاه اجتماعی ایران را، فراتر از وابستگی‌های مستقیم IASW و ISWM، نشان دهد.

مشارکت سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و آژانس‌های سازمان ملل در ایران

تعداد زیادی از سازمان‌های بین‌المللی و آژانس‌های سازمان ملل در ایران فعال هستند و به تلاش‌های رفاه اجتماعی و بشردوستانه کمک می‌کنند. این سازمان‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ریلیف اینترنشنال (Relief International): از پناهندگان افغان با مدیریت پرونده، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، آموزش حرفه‌ای و توسعه کسب‌وکارهای کوچک حمایت می‌کند. آنها همچنین به بلایای طبیعی و شیوع ویروس کرونا پاسخ می‌دهند و یکی از معدود سازمان‌های غیرانتفاعی بین‌المللی هستند که مجاز به فعالیت در ایران هستند.۲۴
  • یونیسف (UNICEF): با دولت ایران (وزارت آموزش و پرورش، دادگستری، بهداشت، سازمان بهزیستی و غیره)، بخش خصوصی و جامعه مدنی برای ارتقاء رفاه کودکان همکاری می‌کند.۲۳
  • سازمان بهداشت جهانی (WHO): از سال ۱۳۶۳ (۱۹۸۴ میلادی) دفتر کشوری در ایران دارد و فعالیت‌های خود را در زمینه‌های بهداشتی و پزشکی گسترش داده است.۲۵
  • برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP): از سال ۱۳۴۵ (۱۹۶۶ میلادی) در ایران فعال بوده و با دولت در ابتکارات توسعه‌ای همکاری نزدیکی دارد.۲۵
  • برنامه جهانی غذا (WFP): آژانس پیشرو سازمان ملل در مبارزه با گرسنگی جهانی است که نیازهای اضطراری را تأمین کرده و از توسعه اقتصادی و اجتماعی حمایت می‌کند.۲۵
  • کاریتاس اینترنشنالیس (Caritas Internationalis): کنفدراسیونی از سازمان‌های امدادی، توسعه‌ای و خدمات اجتماعی کاتولیک است.۲۵
  • پزشکان بدون مرز (Doctors Without Borders/Médecins Sans Frontières – MSF): برنامه‌هایی را برای کمک به گروه‌های به حاشیه‌رانده شده مانند پناهندگان، مهاجران، کارگران جنسی و مصرف‌کنندگان مواد مخدر اجرا می‌کند و خدمات بهداشتی، سلامت روان و حمایت اجتماعی را در شهرهای مختلف ارائه می‌دهد.۲۶
  • سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM): در مدیریت مهاجرت مشارکت داشته و کمک‌های بشردوستانه را در مناطق آسیب‌دیده از بحران ارائه می‌دهد.۲۷

حضور و فعالیت‌های این نهادهای بین‌المللی نشان‌دهنده سطح قابل توجهی از تعامل جهانی با نیازهای رفاه اجتماعی ایران است که اغلب به طور مستقیم با شرکای دولتی و محلی برای ارائه خدمات و ایجاد ظرفیت همکاری می‌کنند.

مشارکت دانشگاهیان مددکاری اجتماعی ایران در مجامع و انتشارات بین‌المللی

کنفرانس‌ها: ایران میزبان کنفرانس‌های بین‌المللی مددکاری اجتماعی مانند کنفرانس بین‌المللی مددکاری اجتماعی (ICSW) و کنفرانس بین‌المللی فمینیسم، طبقه و کار (ICFCW) در شهرهایی مانند مشهد است.۲۸

انتشارات: دانشگاهیان ایرانی در مجلات بین‌المللی داوری‌شده مشارکت و مقاله منتشر می‌کنند. نمونه‌ها شامل:

  • مطالعات ایرانی (Iranian Studies): یک مجله چندرشته‌ای است که به مناطق دارای میراث فارسی یا ایرانی می‌پردازد و توسط انتشارات دانشگاه کمبریج داوری می‌شود.۳۰
  • مجله توانبخشی ایران (Iranian Rehabilitation Journal): متعلق به دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است و در پایگاه‌های اطلاعاتی SCOPUS، DOAJ و ISC نمایه شده است و مقالاتی در مورد توانبخشی و مددکاری اجتماعی منتشر می‌کند.۳۱

شخصیت‌های پیشگام: ستاره فرمانفرمائیان (۱۳۰۰–۱۳۸۹ هجری شمسی / ۱۹۲۱–۲۰۱۰ میلادی) به عنوان بنیانگذار مددکاری اجتماعی به عنوان یک حرفه در ایران شناخته می‌شود. او در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸ میلادی) مدرسه عالی خدمات اجتماعی تهران را تأسیس کرد، به عنوان عضو هیئت مدیره انجمن بین‌المللی مدارس مددکاری اجتماعی (IASSW) خدمت کرد و دانشجویان خود را برای کارآموزی و تبادل به کشورهای مختلف جهان فرستاد، در حالی که میزبان دانشجویان بین‌المللی نیز بود.۳۲

مراکز پژوهشی: مرکز تحقیقات راه ابریشم ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران مطالعات بین‌رشته‌ای انجام می‌دهد و قصد دارد نتایج پژوهش‌های خود را در همکاری‌های بین‌المللی منتشر کند.۲۱

کانال‌های دانشگاهی به عنوان پلی پایدار برای تبادلات بین‌المللی:

در کنار انجمن‌های حرفه‌ای و رسانه‌ها، دانشگاهیان ایرانی فعالانه در کنفرانس‌های بین‌المللی ۲۸ مشارکت دارند و در مجلات شناخته شده جهانی ۳۰ منتشر می‌کنند. شخصیت‌های تاریخی مانند ستاره فرمانفرمائیان نیز نشان‌دهنده بین‌المللی‌سازی اولیه دانشگاهی بودند.۳۲ همکاری‌های دانشگاهی اغلب مسیری پایدارتر و کمتر سیاسی برای تعامل بین‌المللی در مقایسه با روابط مستقیم دولتی یا حتی سازمانی حرفه‌ای فراهم می‌کند، به ویژه در زمینه‌هایی با پیچیدگی‌های ژئوپلیتیکی. پژوهش و تبادل علمی ۳ بر اصول جهانی دانش، بهترین عملکردها و حقوق بشر تمرکز دارد و از تفاوت‌های ملی فراتر می‌رود. مشارکت مستمر در کنفرانس‌های بین‌المللی و انتشار در مجلات نمایه شده تضمین می‌کند که پژوهش‌ها و دیدگاه‌های مددکاری اجتماعی ایران به بدنه دانش جهانی کمک می‌کند و یادگیری متقابل و توسعه حرفه‌ای را تقویت می‌کند، حتی زمانی که سایر اشکال همکاری بین‌المللی ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه شوند. این کانال دانشگاهی به عنوان یک پل حیاتی و پایدار برای مددکاری اجتماعی ایران عمل می‌کند تا در سطح جهانی مرتبط بماند و به تکامل این حرفه در سراسر جهان کمک کند.

جدول ۲: سازمان‌های بین‌المللی و فعالیت‌های رفاه اجتماعی آنها در ایران

نام سازماننوع سازمانفعالیت‌های کلیدی در ایران
ریلیف اینترنشنال (Relief International)سازمان غیردولتی بین‌المللیحمایت از پناهندگان افغان (مدیریت پرونده، سلامت، آموزش)، پاسخ به بلایای طبیعی و کرونا ۲۴
یونیسف (UNICEF)آژانس سازمان مللارتقاء رفاه کودکان، همکاری با دولت و جامعه مدنی در حوزه‌های مختلف ۲۳
سازمان بهداشت جهانی (WHO)آژانس سازمان مللتوسعه فعالیت‌های بهداشتی و پزشکی، دفتر کشوری فعال از سال ۱۹۸۴ ۲۵
برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP)آژانس سازمان مللهمکاری با دولت در ابتکارات توسعه‌ای از سال ۱۹۶۶ ۲۵
برنامه جهانی غذا (WFP)آژانس سازمان مللتأمین نیازهای اضطراری، حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی ۲۵
کاریتاس اینترنشنالیس (Caritas Internationalis)سازمان امدادی کاتولیکامداد، توسعه و خدمات اجتماعی ۲۵
پزشکان بدون مرز (MSF)سازمان غیردولتی بین‌المللیبرنامه‌های سلامت روان و حمایت اجتماعی برای گروه‌های به حاشیه‌رانده شده ۲۶
سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)آژانس سازمان مللمدیریت مهاجرت و کمک‌های بشردوستانه در مناطق بحران‌زده ۲۷

چالش‌ها و پویایی‌ها در مددکاری اجتماعی ایران

این بخش به عوامل داخلی و خارجی که عمل و حرفه‌ای‌سازی مددکاری اجتماعی در ایران را شکل می‌دهند، می‌پردازد و زمینه‌ای برای پیچیدگی‌های برجسته‌شده در پرسش کاربر فراهم می‌کند.

چالش‌های حرفه‌ای‌سازی داخلی

تکه‌تکه شدن و فقدان حاکمیت یکپارچه: مددکاری اجتماعی در ایران به عنوان «حوزه‌ای حیاتی اما تکه‌تکه» توصیف شده است که فاقد یک نهاد حاکمیتی روشن و متمرکز است. با وجود وجود انجمن‌های ملی و استانی متعدد (مانند انجمن مددکاران اجتماعی ایران، انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، انجمن کلینیک‌های مددکاری اجتماعی)، هیچ سیستم یکپارچه‌ای برای نظارت بر استانداردها، اخلاق و عملکرد در سراسر کشور وجود ندارد.۲۰

پویایی‌های بین‌انجمنی و مسائل استقلال: یک مسئله اصلی، «فقدان استقلال» بین گروه‌های حرفه‌ای مختلف است. انجمن مددکاران اجتماعی ایران به طور تاریخی «نفوذ قابل توجهی» بر انجمن کلینیک‌های مددکاری اجتماعی اعمال کرده است که مانع از ایجاد هویت و چارچوب عملیاتی مستقل آن شده است. تلاش‌ها برای ایجاد یک نهاد حرفه‌ای یکپارچه، مانند سازمان نظام مددکاری اجتماعی ایران، «به طور مداوم موفق به تصویب نشده است».۲۰

تأثیر تکه‌تکه شدن داخلی بر درک بیرونی و اثربخشی:

تکه‌تکه شدن، فقدان حاکمیت یکپارچه، و نفوذ بین‌انجمنی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران ۲۰، یک مسئله داخلی است که پیامدهای خارجی مهمی دارد. برای سازمان‌ها و شرکای بین‌المللی، عدم وجود یک صدای واحد و معتبر می‌تواند تعامل را پیچیده کند، در مورد نمایندگی ابهام ایجاد کند و احتمالاً تأثیر تلاش‌های مشترک را کاهش دهد. این وضعیت همچنین می‌تواند به برداشت‌هایی مانند «برخی با هدف جلب توجه… و ایجاد بدبینی نسبت به سایر گروه‌های فعال» کمک کند، زیرا نهادهای مختلف ممکن است در غیاب یک استراتژی ملی یکپارچه برای شناسایی یا منابع بین‌المللی رقابت کنند. این پویایی داخلی می‌تواند قدرت جمعی و اعتبار مددکاری اجتماعی ایران را در صحنه جهانی تضعیف کند و ارائه یک جبهه منسجم و یکپارچه را دشوارتر سازد.

زمینه اجتماعی-اقتصادی و سیاستی

تأثیر تحریم‌های اقتصادی: تحریم‌های اقتصادی به طور قابل توجهی سیستم رفاه اجتماعی ایران را تحت فشار قرار داده و منجر به رکود اقتصادی، افزایش بیکاری و تورم، و سوق دادن بسیاری از ایرانیان به زیر خط فقر شده است. آنها همچنین دسترسی، مقرون به صرفه بودن و کیفیت خدمات بهداشتی را کاهش داده‌اند.۳۳

جمعیت‌های آسیب‌پذیر و مسائل خاص:

  • زنان سرپرست خانوار: با سختی‌های مضاعفی به دلیل قوانین پدر سالارانه، تبعیض و فقدان حمایت اجتماعی روبرو هستند. آنها با فقر، بیکاری و موانع قانونی مرتبط با ارث، حضانت فرزند و مالکیت دارایی دست و پنجه نرم می‌کنند.۳۴
  • پناهندگان افغان: ایران میزبان نزدیک به ۳ میلیون پناهنده افغان است که به دلیل انگ و طرد اجتماعی با مشکلاتی در دسترسی به خدمات پزشکی روبرو هستند. سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی مانند ریلیف اینترنشنال و پزشکان بدون مرز حمایت حیاتی را ارائه می‌دهند.۲۴
  • سایر گروه‌های آسیب‌پذیر: مددکاران اجتماعی همچنین با افراد بی‌خانمان، کودکان مورد سوءاستفاده، مصرف‌کنندگان مواد مخدر و کودکان کار سروکار دارند.۳۴

سیاست‌های دولتی و شکاف‌های اجرایی: در حالی که دولت تعهداتی را برای بهبود وضعیت بهداشت و عدالت اجتماعی اعلام کرده است ۳۶ و اقدامات حمایت اجتماعی (مانند انتقال نقدی، وام‌ها در پاسخ به کووید-۱۹) را اجرا کرده است ۲۲، اجرای سیاست‌ها همچنان یک چالش است. تنها ۲۸ درصد از سیاست‌های تصویب شده در برنامه پنجم توسعه اجرا شده‌اند که موانعی مانند حکمرانی متمرکز، تضاد منافع و فقدان پاسخگویی مانع از اجرای کامل آنها شده است.۳۷

اثر ترکیبی فشارهای خارجی و چالش‌های داخلی:

ایران با چالش‌های اجتماعی-اقتصادی قابل توجهی (تحریم‌ها، فقر، گروه‌های آسیب‌پذیر خاص) ۳۳ و مسائل داخلی در اجرای سیاست‌ها ۳۷ روبرو است. فشارهای شدید اجتماعی-اقتصادی، که با تحریم‌ها تشدید شده‌اند، به طور مستقیم تقاضا برای خدمات مددکاری اجتماعی را افزایش می‌دهند، در حالی که همزمان منابع موجود برای سیستم رفاه اجتماعی را محدود می‌کنند. این وضعیت یک شکاف بحرانی بین نیاز و تأمین ایجاد می‌کند. مسائل حکمرانی داخلی و شکست‌های اجرای سیاست‌ها ۳۷ این مشکلات را بیشتر تشدید می‌کنند و رسیدگی مؤثر مددکاران اجتماعی به چالش‌های فزاینده را دشوار می‌سازند. این محیط با تقاضای بالا و حمایت محدود و تکه‌تکه می‌تواند رقابت بین گروه‌های مددکاری اجتماعی برای منابع و شناسایی را تشدید کند و به طور بالقوه به پویایی‌های «بدبینی» و «جلب توجه» که در پرسش کاربر ذکر شده است، دامن بزند، زیرا گروه‌ها برای تأمین حمایت لازم برای پاسخگویی به نیازهای فزاینده تلاش می‌کنند.

رفاه حرفه‌ای

فرسودگی شغلی و استرس: مددکاران اجتماعی در ایران در معرض خطر بالای فرسودگی شغلی هستند، به طوری که ۱۰.۹ درصد فرسودگی شغلی را تجربه کرده‌اند و ۱۷.۴ درصد در معرض خطر ابتلا به آن هستند. این امر با نارضایتی از درآمد، تجربه خشونت، عزت نفس پایین‌تر، مدیریت ناکافی منابع انسانی و کمبود کارکنان در مراکز مرتبط است.۳۵

وضعیت «حرفه نوپا»: مددکاری اجتماعی در ایران یک «حرفه نوپا» تلقی می‌شود که هنوز برای شناسایی گسترده‌تر و منابع کافی تلاش می‌کند.۳۵

هزینه انسانی چالش‌های سیستمی:

نرخ بالای فرسودگی شغلی و نارضایتی در میان مددکاران اجتماعی ایران ۳۵ تنها مشکلات فردی نیستند، بلکه نشانه‌هایی از مسائل سیستمی عمیق‌تر، از جمله فشارهای اجتماعی-اقتصادی ۳۳، چشم‌انداز حرفه‌ای تکه‌تکه ۲۰، و چالش‌ها در اجرای سیاست‌ها ۳۷ هستند. هنگامی که یک حرفه با کمبود منابع و شناسایی مواجه است و متخصصان آن در معرض فرسودگی شغلی قرار دارند، این وضعیت به طور مستقیم بر کیفیت و پایداری خدمات اجتماعی ارائه شده به جمعیت تأثیر می‌گذارد. این امر یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند: نیازهای بالای جامعه منجر به خستگی مددکاران اجتماعی می‌شود، که به نوبه خود می‌تواند به کاهش اثربخشی منجر شود و مشکلات اجتماعی را بیشتر تشدید کند. بنابراین، رسیدگی به رفاه مددکاران اجتماعی نه تنها یک مسئله اخلاق حرفه‌ای، بلکه یک جزء حیاتی برای تقویت ظرفیت کلی رفاه اجتماعی ایران است.

پرداختن به برداشت‌ها از تعامل بین‌المللی

پرسش کاربر به برداشت‌هایی اشاره می‌کند که برخی بازیگران به دلایل خودخواهانه به دنبال «جلب توجه» هستند و «بدبینی نسبت به سایر گروه‌های فعال» ایجاد می‌کنند. رویکرد این گزارش، ارائه یک گزارش واقعی از نهادهای مختلف مددکاری اجتماعی ایران (IASW، ISWM، نهادهای دانشگاهی، سازمان‌های غیردولتی) و مأموریت‌های اعلام شده و تعاملات بین‌المللی مستند آنها است. با جزئیات دادن به عضویت رسمی IASW در IFSW و نقش رئیس آن در اخلاق IFSW 11، و مدل رسانه‌ای مستقل ISWM با دسترسی جهانی و ادعاهای انتشار منحصربه‌فرد ۱۴، این گزارش اطلاعات لازم را برای مخاطبان انگلیسی‌زبان فراهم می‌کند تا نقش‌ها و مشارکت‌های متمایز هر یک را درک کنند. بحث در مورد تکه‌تکه شدن داخلی ۲۰ و فشارهای اجتماعی-اقتصادی ۳۳ زمینه‌ای را برای درک اینکه چرا گروه‌های مختلف ممکن است استراتژی‌های متفاوتی را برای دیده شدن و حمایت بین‌المللی دنبال کنند، فراهم می‌آورد، بدون اینکه ادعای «بدبینی» را مستقیماً تأیید یا رد کند. تمرکز بر گزارش‌دهی عینی حقایق و اهداف اعلام شده باقی می‌ماند.

نتیجه‌گیری: به سوی مددکاری اجتماعی یکپارچه و جهانی در ایران

چشم‌انداز مددکاری اجتماعی ایران با بازیگران متنوعی مشخص می‌شود، به ویژه انجمن مددکاران اجتماعی ایران (IASW) به عنوان نهاد حرفه‌ای رسمی با وابستگی مستقیم به IFSW، و رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان (ISWM) به عنوان یک شبکه رسانه‌ای مستقل برجسته. هر دو از طریق مسیرهای متمایز اما ارزشمند به این حوزه کمک می‌کنند؛ IASW بر نمایندگی حرفه‌ای رسمی و حمایت از سیاست‌گذاری تمرکز دارد، در حالی که ISWM بر آگاهی عمومی، انتشار محتوا و ابتکارات تاب‌آوری از طریق یک شبکه رسانه‌ای جهانی تأکید می‌کند.

تعامل مؤثر بین‌المللی نیازمند وضوح هدف، پایبندی به اصول اخلاقی و تمرکز بر منافع ملی جمعی به جای منافع فردی یا سازمانی است. چالش‌های تکه‌تکه شدن و کمبود منابع، نیاز به رویکردهای مشارکتی و شفاف را برای به حداکثر رساندن تأثیر برجسته می‌کند.

توصیه‌ها برای بهبود همکاری‌های بین‌المللی و توسعه حرفه‌ای

  • تقویت انسجام داخلی: تشویق گفت‌وگو و همکاری بین انجمن‌ها و نهادهای مددکاری اجتماعی ایران (IASW، ISWM، مؤسسات دانشگاهی، کلینیک‌ها) برای توسعه یک چشم‌انداز و استراتژی یکپارچه‌تر برای این حرفه. این امر می‌تواند شامل ابتکارات مشترک، بسترهای مشترک برای تبادل اطلاعات و تلاش برای غلبه بر تکه‌تکه شدن تاریخی باشد.
  • تقویت پیوندهای رسمی بین‌المللی: ادامه بهره‌برداری از عضویت رسمی IASW در IFSW برای اطمینان از نمایندگی رسمی دیدگاه‌های مددکاری اجتماعی ایران در مجامع جهانی و بحث‌های سیاست‌گذاری. بررسی فرصت‌هایی برای مشارکت بیشتر در شبکه‌های IASSW و ICSW.
  • تقویت مسئولانه صداهای مستقل: شناسایی ارزش رسانه‌های مستقل مانند ISWM در انتشار اطلاعات، تقویت آگاهی عمومی و فراهم آوردن بستری برای صداهای متنوع. تشویق چنین ابتکاراتی برای حفظ استانداردهای بالای یکپارچگی روزنامه‌نگاری و شفافیت، به ویژه هنگام تعامل با مخاطبان بین‌المللی.
  • رسیدگی به رفاه حرفه‌ای: اجرای استراتژی‌هایی برای مبارزه با فرسودگی شغلی در میان مددکاران اجتماعی، از جمله حمایت از بهبود شرایط کاری، درآمد عادلانه و سیستم‌های حمایتی قوی. سرمایه‌گذاری در توسعه حرفه‌ای و آموزش برای ارتقاء مهارت‌ها و تاب‌آوری.
  • بهره‌گیری از مشارکت‌های دانشگاهی: حمایت از پژوهش‌های مددکاری اجتماعی و انتشارات دانشگاهی، تشویق همکاری‌های بین‌المللی و انتشار یافته‌ها از طریق مجلات و کنفرانس‌های معتبر برای کمک به دانش جهانی مددکاری اجتماعی.
  • ترویج تعامل اخلاقی و شفاف: حمایت از تمام نمایندگان مددکاری اجتماعی ایران که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند تا این کار را با اهداف روشن، پاسخگویی و تمرکز بر پیشبرد منافع جمعی حرفه مددکاری اجتماعی ایران و رفاه شهروندان آن انجام دهند. این شامل ارتباط شفاف در مورد وابستگی‌ها و منابع مالی در صورت لزوم است.
  • تمرکز بر تاب‌آوری: ادامه و گسترش ابتکاراتی مانند «رسانه تاب‌آوری» برای رسیدگی به آسیب‌پذیری‌های اجتماعی و توانمندسازی جوامع، همسو با اولویت‌های جهانی مددکاری اجتماعی.
  • حمایت از اصلاحات سیاستی: تعامل با نهادهای دولتی برای رسیدگی به چالش‌های سیستمی مانند شکاف‌های اجرای سیاست، نابرابری‌های اجتماعی-اقتصادی، و تأثیر تحریم‌ها بر جمعیت‌های آسیب‌پذیر، اطمینان از اینکه دیدگاه‌های مددکاری اجتماعی در توسعه سیاست‌های ملی تأثیرگذار هستند.

منابع مورداستناد

  1. What we do – International Federation of Social Workers, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.ifsw.org/about-ifsw/what-we-do/
  2. About IFSW – International Federation of Social Workers, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.ifsw.org/about-ifsw/
  3. IASSW Vision & Mission, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.iassw-aiets.org/about-iassw/mission-statement/
  4. iassw – European Association of Schools of Social Work – EASSW, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://eassw.org/Pages/GlobalDefinition/iassw.php
  5. IASSW – International Association of Schools of Social Work, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.bircham.net/iassw-international-association-of-schools-of-social-work.html
  6. International Association of Schools of Social Work (IASSW), زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.iassw-aiets.org/
  7. International Council on Social Welfare (ICSW) – Commonwealth Secretariat, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://thecommonwealth.org/organisations/international-council-social-welfare-icsw
  8. International Council on Social Welfare – Commonwealth Secretariat, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://thecommonwealth.org/organisations/international-council-social-welfare
  9. About ICSW: Mission, History, and Values, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.icsw.edu/about
  10. ICSW: Graduate School for Clinical Counseling and Psychotherapy, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.icsw.edu/
  11. Iran Association of Social Workers | انجمن مددکاران اجتماعی ایران, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.ifsw.org/member-organisation/iran/
  12. Iran, IFSW cooperate on professional ethics of social workers – Tehran Times, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.tehrantimes.com/news/508774/Iran-IFSW-cooperate-on-professional-ethics-of-social-workers
  13. Public Statement of Solidarity with Social Workers in Iran, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.ifsw.org/public-statement-of-solidarity-with-social-workers-in-iran/
  14. رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان – ویرگول, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://virgool.io/@home-resilience/%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86-lo6pdhfcdu2v
  15. رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان – مددکارنیوز, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.madadkarnews.ir/%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86/
  16. international social work media – Iranian Social Workers, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://en.iraniansocialworkers.ir/tag/international-social-work-media/
  17. Javad Teleschi Yekta – Iranian Social Workers, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://en.iraniansocialworkers.ir/tag/javad-teleschi-yekta/
  18. About Iranian Social Resilience Media, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://en.iraniansocialworkers.ir/iranian-social-resilience-media/
  19. Iranian Social Workers: A Global Voice Rooted in Resilience and Justice, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://en.iraniansocialworkers.ir/iranian-social-workers-a-global-voice-rooted-in-resilience-and-justice/
  20. The Unfinished Professionalization of Social Work in Iran: A Call for Unified Governance, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://en.iraniansocialworkers.ir/the-unfinished-professionalization-of-social-work-in-iran-a-call-for-unified-governance/
  21. Iranian Research Center for the Silk Road (IRCSR), Shahid Beheshti University in Tehran, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://en.unesco.org/silkroad/silk-road-institutions/iranian-research-center-silk-road-ircsr-shahid-beheshti-university-tehran
  22. Social protection in Iran: Recent advances and challenges ahead for a more child-sensitive system – repositorio ipea, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://repositorio.ipea.gov.br/bitstreams/ee5193e7-b94c-43a8-97eb-6ea8346d1748/download
  23. Partners of UNICEF Iran, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.unicef.org/iran/en/our-partners-unicef-iran
  24. Iran – Relief International, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.ri.org/countries/iran/
  25. Iran – Corporate NGO partnerships – Global Hand, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.globalhand.org/en/search/organisation?search=iran
  26. Iran | Our Work & How to Help | Doctors Without Borders – USA, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.doctorswithoutborders.org/what-we-do/where-we-work/iran
  27. IOM Islamic Republic of Iran: Homepage, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://iran.iom.int/
  28. Upcoming Social work Conferences in Iran 2025, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://conferencealerts.co.in/iran/social-work
  29. Upcoming Social Work Conferences in Iran 2025, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.allconferencealert.com/iran/social-work-conference.html
  30. Iranian Studies | Cambridge Core, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.cambridge.org/core/journals/iranian-studies
  31. Iranian Rehabilitation Journal, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://irj.uswr.ac.ir/
  32. Sattareh Farman Farmaian – CSWE, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.cswe.org/centers-initiatives/kendall-institute/international-social-work-leader-review/previously-featured-social-work-leaders/sattareh-farman-farmaian/
  33. how have sanctions impacted iran’s welfare system? – Rethinking Iran, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.rethinkingiran.com/iran-sanctions-reports/economic-sanctions-welfare-system-9gynw-ad4hy
  34. Widowed Women in Iran: Main Problems and Challenges, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://wncri.org/2025/06/22/widowed-women-in-iran-main-problems/
  35. (PDF) Burnout among Social Workers in Iran: Relations to Individual Characteristics and Client Violence – ResearchGate, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://www.researchgate.net/publication/239946723_Burnout_among_Social_Workers_in_Iran_Relations_to_Individual_Characteristics_and_Client_Violence
  36. Publication: Islamic Republic of Iran – Health Sector Review : Volume 2. Background Sections, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://openknowledge.worldbank.org/entities/publication/0dc0304b-6cb4-5fc9-ab93-92cbdff92de3
  37. Policy Analysis of Institutionalization of the Social Approach to Health in Iran – PMC, زمان دسترسی: اوت ۲۰, ۲۰۲۵، https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12309344/
چشم‌انداز مددکاری اجتماعی در ایران
چشم‌انداز مددکاری اجتماعی در ایران
نمایش بیشتر
رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران
دکمه بازگشت به بالا