مددکاران اجتماعی و حمایت اجتماعی از معتادان بهبود یافته

مددکاران اجتماعی، همان هایی که بی دریغ و هیچ چشم داشتی، دغدغه شان کمک رسانی و مددجویی کردن از قشر آسیب دیده جامعه و پر تلاطم امروزیست، اين بار حاميان افرادى خواهند بود كه سالهاست در منجلاب ماده اى افيونى بنام مخدر دست و پنجه نرم ميكنند…

بی شک اعتیاد با تمام عواقب و مضراتش به تنهایی قابل ترک و بازیابی نيست لیکن دستان حامی میخواهد تا اراده و امید بخشد.
عزمی پولادین که با حمایت قشر مددکار، شبانه روز بی پاسخ نمانده است…
اگر چه در جامعه کنونی اعتیاد بیماریست ولی نباید از آن گذشت زیرا این بیماری واگیردار تر از آنیست که تصورکنیم..

حضور مددکاران در جذب و حمایت از این افراد لازمه ى جامعه کنونی است. فعالیتی که زیر پوست شهر انجام میپذیرد و لایه های بیرونی این موفقیت بنام دیگران تمام میشود بی آنکه نامی از مددکار سخت کوش برده شود.

وجود مددکاران جهت شناسایی خانواده های تحت تأثیر این ماده و لزوم برنامه ریزی جهت ترک و بازیابی آنهم در کمپ های استاندارد که به جسم و روح آدمی برچسب تحقیر وخشونت نزنند بی شک فرایندی را فراهم خواهد آورد تا ضمن مشارکت مسوولین، از اهمیت وجود قشر زحمت کش مددکار آگاهی یابند.

چند درصد از کمپ های شهری، استانی و کشوری داری مددکارانی خبره است؟
چند درصد از کلینیک های ترک اعتیاد بر لزوم حضور مددکاری خبره وعلاقه مند پافشاری میکنند؟

آنچه براى معتاد بهبود يافته مهم و حياتى است پذيرش جامعه و اطرافيان پس از ترك است كه مددكار ميتواند در آماده سازى اين اعتماد دو طرفه بين معتاد بهبود يافته و جامعه نقش موثرى داشته باشد…

ﭘیﮔﯿﺮﯼ هر چند اولین و آخرین راه برای مددکار در امر بهبود نبوده اما در آخرین اقدام ﺍﺯ ﻓﺮﺁﯾﻨﺪ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ ﺯﺩﺍﯾﯽ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺮﻙ ﺟﺴﻤﯽ، ﺭﻭﺣﯽ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﻣﻮﺍﺩ ﻭ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ.

ﭼﻨﯿﻦ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻛﺎﺭﯾﺎﺑﯽ، ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ هفتگى، ﺍﺭﺯﯾﺎﺑﯽ، ﻛﻤﻚ ﻣﺎﻟﯽ از طريق وام، ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮔﺮﻭﻫﻬﺎﯼ ﺳﺎﻟﻢ ﺳﺎﺯﯼ ﻣﺤﯿﻂ، ﺗﺸﻜﯿﻞ ﮔﺮﺩﻫﻢ ﺁﯾﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻤﻠﻪ عواملی است که مددکار میکوشد‌ درقالب حمایت پس از بهبودی به سرانجام رساند.

بی شک پس از بهبودی حمایت مددکار برآن است تا با تسهليگرى و اشتغال زایی برای بهبود یافته، مسیر زندگی او را به سمت تکاپو، موفقیت و درآمد زایی سوق دهد.

مداومت بر پیگیری روند تغییرات احتمالی پس از بهبودی با توجه به نوساناتی که ممکن است در خلق و روح فرد ایجاد گردد از ديگر وظایف مددکار اجتماعی است.

برای گذشته ی رفته نکوشیم که حال و فردایمان برحضور مددکار تندیس زیباتری خواهد بست.

طيبه جعفرى مددكار اجتماعى..شهريور 94

از سری مقالات سومین کارزار رسانه ای مددکاران اجتماعی ایران

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا