چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مهارت ارجاع در مددکاری اجتماعی
#1
مددکاران اجتماعی در بعض از مراکز به دلایل مختلف که به آنها اشاره خواهد شد ممکن است مجبور شوند مراجع خود را برای دریافت خدمات با مراکز یا موسسات دیگر ارجاع (referring) دهند، به بیان دیگر، ارجاع یکی از روشهایی است که مددکاران اجتماعی برای استفاده از سایر منابع موجود جامعه برای کمک به مراجع، بر حسب ضرورت به کار می گیرند.

ارجاع دلایل مختلفی دارند که برخی از آنها از این قرار است:

۱- در موسسه، خدمات مورد نیاز مراجع عرضه نمی شود؛ مثلا برای عرضه خدمات به دانش آموزی که معلولیت جسمی داردو به ویلچر یا عصا نیازمند است، مددکار مدرسه از طریق سازمان مربوط (بهزیستی) می تواند این کار را انجام دهد.

۲- کیفیت خدمات عرضه شده در موسسه برای حل کامل مشکل یا رفع نیاز مناسب نیست.

۳- مددکار اجتماعی به دلیل نوع مشکل مراجع ضرورت استفاده از سایر متخصصان را برای جمع آوری اطلاعات و تشخیص مشکل یا تدوین برنامه کمکی احساس می کند.

۴- شرایط مرکز به گونه ای باشد که امکان اقامت و نگهداری مراجع در آن مرکز فراهم نباشد.

مثال اول: کودکی که در شیرخوارگاه نگهداری می شده است، اگر به هجده ماهگی برسد و تحویل خانواده داده نشود، باید به مرکز نگهداری از کودکان شبانه روزی ارجاع شود.

مثال دوم: فرد هفده ساله ای را در نظر بگیرید که به دلیل ارتکاب جرم در کانون اصلاح و تربیت به سر می برد. اگر مدت محکومیت او بیش از یک سال باشد پس از آغاز هجده سالگی باید از کانون اصلاح و تربیت به زندان ارجاع داده شود.

انواع ارجاع (kind of referring)

1- ارجاع دائم (permanent referring) : زمانی است که بتا توجه به مشکل یا نیاز مراجع ، امکان عرضه خدمات به او در مرکزی فراهم نیست ؛ بنابراین ، به طور قطعی و دائم به مرکز دیگری فرستاده می شود.

مثال: کودک دارای معلولیت ذهنی که در یک مرکز نگهداری کودکان زیر چهارده سال نگهداری می شود، پس از چهارده سالگی به مرکز دیگر ارجاع داده می شود.

۲- ارجاع موقت (temporary referring) : زمانی است که مراجع به طور قطعی از خدمات سایر مراکز استفاده می کند، ولی ارتباط او با مرکز قبلی قطع نمی شود و به خدمات آنجا نیاز دارد.

مثال اول: فرد معتادی را در نظر بگیرید که به یک مرکز درمان سرپایی اعتیاد مراجعه می کند، تشکیل پرونده می دهد و خدمات اولیه به او عرضه می شود، ولی بنا به تشخیص گروه (تیم) تخصصی مرکز و با نظر موافق او برای ترک اعتیاد به مرکز اجتماع درمان مدار (T.C) ارجاع داده می شود. مراجع ممکن است پس از ترک به خدمات روان شناسی و مددکاری و پزشکی و حمایتی مرکز درمان سرپایی که قبلاً به آن مراجعه کرده بود نیز نیاز داشته باشد.

مثال دوم: زن سرپرست خانواری را در نظر بگیرید که چس از مراجعه به مرکز حمایتی، برای فراگیری آموزش مهارت فنی و حرفه ای به مرکز مربوط ارجاع داده می شود. ممکن است این فرد در مدت فراگیری آموزش و بعد از آن ، به ترتیب برای دریافت خدمات لازم و پیدا کردن کار مناسب به مرکز حمایتی نیاز داشته باشد.

ارجاع، چه دائم باشد و چه موقت، گاه درون سازمانی است و گاه برون سازمانی؛ مثلاً ارجاع کودکی شیرخوار از ییک مرکز شیرخوارگاه سازمان بهزیستی به یک مرکز شبانه روزی (شبه خانواده) همان سازمان درون سازمانی است و در مقابل، در مورد زن آسیب دیده اجتماعی که پس از گذراندن دوران زندان، بازپروری از سازمان زندانها به مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی بهزیستی ارجاع داده می شود؛ ارجاع از نوع برون سازمانی است.

ارجاع ممکن است از مرکز دولتی به غیر دولتی و یا برعکس صورت گیرد.

نکات اساسی در ارجاع

ارجاع مهارتی است که برای مددکاران اجتماعی بسیاری ضروری است؛ چون مشکلات یا نیازهای مراجعان به واحدهای مددکاری، اغلب به گونه ای است که کمتر مرکزی قادر خواهد بود همه خدمات را یکجا عرضه کند.

در ارجاع توجه به این نکات ضروری است:

۱- مددکاری می تواند ارجاع موفق دهد که از مراکز موجود متناسب با گروه هدف و مشکلات یا نیازهایشان در جامعه شناخت کامل داشته باشد.

۲- مددکار باید در صورت امکان مراجع را از علت ارجاع و تاریخ آن آگاه کند.

۳- از زمان تصمیم برای ارجاع تا زمان ارجاع قطعی، مراع را از جریان امور باید آگاه کرد ( در صورت امکان).

۴- اگر قرار است مراجع به یک مرکز جدید، ارجاع دائم داده شود، دیدن او از مرکز مقصد به همراه مددکار و آشنات شدن با مددکار مرکز جدید ممکن است در ایجاد سازرگاری نقش موثری داشته باشد؛ ضمناً اگر از نظر مراجع مشکلی وجود داشته باشد، مددکار از این طریق با مشکل آشنا می شود و پیش از ارجاع فرصت کافی برای رفع مشکل یا فراهم کردن زمینه تغییر مرکز خواهد داشت.

۵- قبل از ارجاع، با مددکار و مسولان مرکز مقصد ابتدا حضوری یا تلفنی صحبت کنید، سپس از طریق مکاتبه اقدام کنید و شرایط مراجع را بازگو کنید تا در صورتی که مرکز مقصد شرایط پذیرش را داشته باشد و اعلام کتبی کند، ارجاع صورت پذیرد. گاهی ممکن است به علت پر بودن ظرفیت مرکز یا تناسب نداشتن خدمات مرکز مقصد با مشکل مراجع امکان پذیرش نباشد.

۶- قبل از ارجاع، مدارک مورد نیاز مرکز مقصد را فراهم کنید تا هنگام رجوع مشکلی بوجود نیاید و ارجاع در زمان خود انجام شود.

۷- خلاصه ای از پرونده مراجع را در مرکز نگه دارید ( از طریق دفتر ثبت اطلاعات مراجع یا از طریق رایانه). چنانچه ارجاع کامل پرونده فراهم نیست، خلاصه ای پرونده و اقدامات انجام شده را برای مرکز مقصد ارسال کنید تا از برنامه ها مطلع شود.

۸- چنانچه مراجع کودکی است که خانواده یا بستگانی دارد، حتماً با آنان در میان بگذارید.

۹- در خصوص ارجاع مدارکی که محرمانه است و راز به حساب می آیند با مراجع توافق کنید و سپس مدارک را ارسال کنید.

۱۰- ارجاع، با نامه رسمی باشد و رسید رسمی با مهر و امضای مسئول مرکز مقصد دریافت کنید و در پرونده مراجع در مرکز مبدأ نگه دارید.

۱۱- وسایل شخصی مراجع را نیز تحویل او یا مرکز دهید و رسید دریافت کنید.

۱۲- درباره مرکز جدید به مراجع توضیح دهید. گاهی هم می توانید از مددکار مرکز مقصد کمک بخواهید این اطلاعات را در اختیار او قرار دهد.

در ارائه این اطلاعات به گونه ای عمل شود که مراجع از مرکز جدید انتظار معجزه نداشته باشد.

پس از ارجاع نیز با مراجع ارتباط داشته باشید. بهتر است در ابتدای ارجاع زود به زود به دیدن او بروید. به مرور، فاصله زمانی بین دیدارها را می توانید بیشتر کنید. چنانچه امکان مراجعه حضوری نیست از روشهای دیگر مثل تلفن کردن این اقدام را انجام دهید.

در ارجاع موقت، رعایت همه موارد فوق ضروری نیست و مددکار می تواند با توجه به نوع مشکل مراجع از راهی که مناسب است اقدام کند.

خلاصه

۱- منظور از مشاهده در مددکاری اجتماعی، مشاهده عادی و معمولی نیست که همه ما در هر لحظه به صورت غیر عملی انجام می دهیم، بلکه مقصود دیدن هدفدار و حرفه ای به منظور جمع آوری اطلاعات برای شناخت و تشخیص مشکل یا نیاز مراجع است.

۲- رعایت نکاتی ازقبیل داشتن هدف، ثبت گزارش، مشاهده و خوب گوش کردن در مشاهده ضروری است.

۳- روش مشاهده محاسن و معایبی دارد که اطلاع از آنها برای مددکار مهم است.

۴- منظور از خوب گوش کردن توانایی و هنر شنیدن درد دل و سخنان افرادی است که برای دریافت کمک و راهنمایی و یا تخلیه روانی به مددکار تجتماعی، که فردی حرفه ای است مراجعه می کنند.

۵- خوب گوش کرئن ممکن است باعث تشویق، تخلیه روانی و اعتماد مراجع شود.

۶- برای خوب گوش کردن، توجه به حرکات غیر کلامی مراجع، واکنش مناسب مددکار و شنیدن آنچه مراجع می گوید نه آنچه مددکار می خواهد ضروری است.

۷- توجه به نقش خانواده در حل مشکل مراجع و شناخت نحوه روابط اعضای خانواده از اهداف بازدید از منزل است.

۸- در بازدید از منزل، اقداناتی از قبیل هماهنگ کردن با مراجع و خانواده او، انتخاب زمان مناسب و توجه به وجود رابطه منطقی بین مشکل و امر بازدید از منزل مهم است.

۹- مصاحبه علم و هنر برقرای رابطه ای کلامی لبین مددکار و مراجع است و منظور از جمع آوری اطلاعات درباره مشکل یا نیاز مراجع و راههای کاهش یا برطرف کردن آنها، شناخت تواناییها، استعدادها و ضعفهای مراجع و نیز تقویت مهارتهای زندگی و مقابله با مشکلات در اوست.

۱۰- مصاحبه نوع منظم یا ساخت یافته و آزاد یا ساخت نیافته دارد.

۱۱- مصاحبه از سه مرحله شروع، جریان و خاتمه تشکیل شده است.

۱۲- مددکار اجتماعی می تواند با اعمال مدیریت مستقیم و غیر مستقیم فرایند مصاحبه را هدایت کند.

۱۳- طرح سوالات قابل فهم، وسوالت باز و صحبت با لحن ملایم، در جمع آوری اطلاعات از مراجع و جلب همکاری او نقش موثری دارد.

۱۴- یکی از مهمترین وظایف مددکار در هنگام مصاحبه استفاده از مهارت تمرکز است.

۱۵- زمان مصاحبه باید مناسب انتخاب شود.

۱۶- انتخاب مکانی که مراجع در آن احساس آرامش کند از وظایف مددکار است.

۱۷- هدف مصاحبه عبارت است از کسب اطلاع از مشکل و موقع آن ودرک کافی از شخصی که گرفتار مشکل است به منظور حل مشکل.

۱۸- ارجاع، یکی از روشهایی است که مددکاران اجتماعی برای استفاده از خدمات سایر منابع جامعه برای کمک به مراجع، بر حسب ضرورت بکار می گیرند.

۱۹- ارجاع، دائم یا موقت است.
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد و بررسی کتاب: مددکاری اجتماعی – مهارت کار با گروهها mina68 0 4,430 11-14-2013، 06:48 PM
آخرین ارسال: mina68
  بازدید از منزل به سبک مددکاری اجتماعی-یزدانی MEARAJ 0 4,744 11-04-2013، 05:46 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  مددکاری اجتماعی چیست؟ MEARAJ 0 2,447 11-04-2013، 05:45 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  مصاحبه در مددکاری اجتماعی allameh11 0 9,168 09-02-2013، 05:34 PM
آخرین ارسال: allameh11
  بازدید از منزل در مددکاری اجتماعی allameh11 0 11,462 09-02-2013، 05:32 PM
آخرین ارسال: allameh11
  مهارت خوب گوش کردن در مددکاری اجتماعی allameh11 0 3,191 09-02-2013، 05:30 PM
آخرین ارسال: allameh11
  بازدید از منزل به سبک مددکاری اجتماعی swstar 0 3,105 09-02-2013، 03:41 PM
آخرین ارسال: swstar

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران